Kulttuurihyvinvointi osaamisalana (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BR96-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.03.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Marja Susi
- Anna-Mari Rosenlöf
- Tiina Hautala
Vastuuopettaja
Marja Susi
Ryhmät
-
YKUHKK20Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä
• hyödyntää ja toteuttaa muotoja ja menetelmiä eri toimintaympäristöissä, palveluprosesseissa ja eri ympäristöissä, tiloissa, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
• hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista kulttuurihyvinvoinnin sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
• suunnitella ja toteuttaa kulttuurihyvinvointipalveluja ammattimaisesti; tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
• hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi toimialana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina.
• tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, Nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
• tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.
Sisältö
Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -opintojakso: Kulttuurihyvinvoinnin keskeiset teemat ja käsitteet
***
Kulttuurihyvinvointi-moduulissa käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden kehittämiseen vaadittavaa ydinosaamista. Tämä osaaminen on yksilö-, ryhmä- ja yhteisöosaamista.
Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.
Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys- ja taidealojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opinnoissa sosiaali-, taide- ja terveysalan opiskelijat työskentelevät yhdessä moniammatillisessa kulttuurihyvinvoinnin toimintaympäristössä.
Opinnoissa saadaan sekä teoreettisia että käytännön työkaluja kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja siihen liittyvään suunnitteluun eri toimintaympäristöissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
Opinnoissa saadaan teoreettisia ja käytännön työkaluja hyvinvoinnin, osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusten edistämiseen oman työkentän puitteissa ja mahdollisille uusille alueille.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali jaetaan Optimassa.
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä vaan laajoja oppimistehtäviä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 2 op.
Monimuoto-opetus 3 op.
Oppimistehtävät
Sisällön jaksotus
24.1.2020 Anna-Mari Rosenlöf ja Marja Susi
Teema: tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen.
***
13.2.2020 Anna-Mari Rosenlöf ja Marja Susi
Teema: Moniammatillinen yhteistyö
***
20.3.2020 Anna-Mari Rosenlöf ja Marja Susi
Teema: Saavutettavuus
***
16.4.2020 Anna-Mari Rosenlöf ja Marja Susi
Teema: Etiikka, arvot ja laatu
***
14.5.2020 Anna-Mari Rosenlöf, Marja Susi, Liisa Laitinen
Teema: Taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laajat oppimistehtävät.