Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvointi osaamisalana (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR96-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.12.2020 - 28.02.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 23

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Marja Susi
  • Anna-Mari Rosenlöf
  • Marjo Harju

Ryhmät

  • YKUHSK21
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YKUHKK21
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä
• hyödyntää ja toteuttaa muotoja ja menetelmiä eri toimintaympäristöissä, palveluprosesseissa ja eri ympäristöissä, tiloissa, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
• hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista kulttuurihyvinvoinnin sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
• suunnitella ja toteuttaa kulttuurihyvinvointipalveluja ammattimaisesti; tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
• hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi toimialana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina.
• tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, Nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
• tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.

Sisältö

Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -opintojakso: Kulttuurihyvinvoinnin keskeiset teemat ja käsitteet
***
Kulttuurihyvinvointi-moduulissa käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden kehittämiseen vaadittavaa ydinosaamista. Tämä osaaminen on yksilö-, ryhmä- ja yhteisöosaamista.

Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.

Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.

Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys- ja taidealojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opinnoissa sosiaali-, taide- ja terveysalan opiskelijat työskentelevät yhdessä moniammatillisessa kulttuurihyvinvoinnin toimintaympäristössä.

Opinnoissa saadaan sekä teoreettisia että käytännön työkaluja kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja siihen liittyvään suunnitteluun eri toimintaympäristöissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.

Opinnoissa saadaan teoreettisia ja käytännön työkaluja hyvinvoinnin, osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusten edistämiseen oman työkentän puitteissa ja mahdollisille uusille alueille.

Oppimateriaalit

Ilmoitettu oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen luentoja ja pienryhmätyöskentelyä
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.

Opintojakso rakentuu kuukausittaisista teemoista.

Opintojaksolla toimitaan monialaisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan.

Opintojakson teemoja ovat mm:
-tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen
-moniammatillinen yhteistyö
-saavutettavuus, osallistumisen esteet, kulttuuristen tarpeiden toteuttamisen mahdollistaminen
-etiikka, arvot ja laatu
-taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus.

Opintojakson tavoitteena on hahmottaa ja kehittää opiskelijan kannalta olennaista kulttuurihyvinvoinnin ydinosaamista, luoda eri ammattialojen välille yhteistä kieltä ja tietoperustaa sekä johdattaa opiskelija mukaan kulttuurihyvinvoinnin kehittäjäyhteisöön.

14.1.
Teema: tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen.

***
11.2.
Teema: Moniammatillinen yhteistyö

***
12.3.
Teema: Saavutettavuus

***
15.4.
Teema: Etiikka, arvot ja laatu

***
20.5.
Teema: Taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.