Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvoinnin kontekstit (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR97-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.12.2020 - 15.09.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

  • Paikasta riippumaton
  • Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 23

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Marja Susi
  • Anna-Mari Rosenlöf
  • Marjo Harju

Ryhmät

  • YKUHSK21
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YKUHKK21
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi

Tavoitteet

• tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä
• hyödyntää ja toteuttaa muotoja ja menetelmiä eri toimintaympäristöissä, palveluprosesseissa ja eri ympäristöissä, tiloissa, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
• hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista kulttuurihyvinvoinnin sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
• suunnitella ja toteuttaa kulttuurihyvinvointipalveluja ammattimaisesti; tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
• hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi toimialana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina.
• tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, Nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
• tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti

Sisältö

Kulttuurihyvinvoinnin kontekstit -opintojakso:

- Kulttuurihyvinvoinnin edistämisen ja alan kehittämisen menetelmiä ja toimintaympäristöjä

- Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen suhteessa kulttuurihyvinvointialaan

- Monitaiteisissa ja monialaisissa tiimeissä toimiminen

- Kulttuurihyvinvointialan ansainta ja systeeminen ajattelu
***

Kulttuurihyvinvointi-moduulissa käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden kehittämiseen vaadittavaa ydinosaamista. Tämä osaaminen on yksilö-, ryhmä- ja yhteisöosaamista.

Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.

Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.

Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys- ja taidealojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä.

Opinnoissa sosiaali-, taide- ja terveysalan opiskelijat työskentelevät yhdessä moniammatillisessa kulttuurihyvinvoinnin toimintaympäristössä.

Opinnoissa saadaan sekä teoreettisia että käytännön työkaluja kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja siihen liittyvään suunnitteluun eri toimintaympäristöissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.

Opinnoissa saadaan teoreettisia ja käytännön työkaluja hyvinvoinnin, osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusten edistämiseen oman työkentän puitteissa ja mahdollisille uusille alueille.

Oppimateriaalit

Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen luentoja ja pienryhmätyöskentelyä (Zoom/live)
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Taidelähtöistä työskentelyä sovelletaan osassa tehtäviä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:

- Kulttuurihyvinvoinnin edistämisen ja alan kehittämisen tapoja ja toimintaympäristöjä

- Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen suhteessa kulttuurihyvinvointialaan

- Monitaiteisissa ja monialaisissa tiimeissä toimiminen

- Kulttuurihyvinvointialan ansainta ja systeeminen ajattelu

Opintojakso pohjautuu Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -jaksolla opitulle.

Kulttuurihyvinvointi-opintojaksolla käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden kehittämiseen vaadittavaa ydinosaamista. Tämä osaaminen on yksilö-, ryhmä- ja yhteisöosaamista.

Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.

Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.

Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys- ja taidealojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä.

Opinnoissa sosiaali-, taide- ja terveysalan opiskelijat työskentelevät yhdessä moniammatillisessa kulttuurihyvinvoinnin toimintaympäristössä.

Torstai 26.8. klo 10.45 - 16.30: Teema: Arviointi, rahoitus ja viestintä

Perjantai 27.8. klo 13.00 - 14.15 Teema: Rahoitus /viestintä

Torstai 23.9. klo 14.45 - 16.30 Teema: Ansainta

Perjantai 24.9. klo 9.00 - 12.00 Teema: Argumentointi

Torstai 21.10. klo 10.45 - 16.30 Teema: Toimintaympäristöt

Torstai 18.11. klo 10.45 - 16.30 Teema: Toimintaympäristöt

Torstai 16.12. klo 9.00 - 12.00 Teema: Oman osaamisen jäsentäminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.