Siirry suoraan sisältöön

Keskusteluohjelma (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BS12-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 29.02.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Antti Alanko
  • Johanna Ailio
  • Mika Niinimaa
  • Johanna Vaaherkumpu

Vastuuopettaja

Johanna Vaaherkumpu

Ryhmät

  • PMEDIS17elok
    PMEDIS17 elokuva
  • PMEDIS17masu
    PMEDIS17 mainonnan suunnittelu
  • PMEDIS17anim
    PMEDIS17 animaatio
  • PMEDIS17jour
    PMEDIS17 journalismi
  • PMEDIS17
    Medianomi syksy2017

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Esitellä studio-ohjelman kokonaisuuden erilaisista ammattinäkökulmista
- Suunnitella ja toteuttaa studio-ohjelman siihen vaadittavassa ammattiroolissa
- Toimia joustavasti ja ammattimaisesti monialaisessa työryhmässä
- Ratkoa eteen tulevia ongelmia itselleen aiemmin vieraalla alueella ja toimia päämäärätietoisesti
- Hankkia tietoa ja verkostoja annetusta teemasta
- Antaa ja ottaa vastaan rakentavaa palautetta valmiin teoksen tekijöille sekä reflektoida omaa toimintaa
- Analysoida valmista teosta ammatillisesta näkökulmasta ja verrata sitä vastaaviin ammattilaistuotantoihin

Sisältö

Opintojaksolla toteutetaan yksi puolituntinen keskusteluohjelma annetusta teemasta. Opiskelijat suunnittelevat ohjelman tarkemman aiheen sekä dramaturgian, valitsevat haastateltavat ja miettivät haastattelukysymykset. Opiskelijaryhmä ohjaa, kuvaa ja äänittää studio-ohjelman sekä leikkaa siitä nettiin streamattavan tallenteen.

Opintojaksolla kukin opiskelija voi syventää tai laajentaa oman erikoistumisalansa mukaista osaamista toimimalla erilaisessa ammattiroolissa: juontaja, taustatoimittaja ja käsikirjoittaja, monikameraohjaaja, monikamerakuvaaja, studiovalaisija, studioäänittäjä, leikkaaja, tuotantopäällikkö, tuotantoapulainen, markkinointivastaava, graafinen suunnittelija, lavastaja. Opiskelijan on myös mahdollista vaihtaa rooliin, joka ei aiemmin ole hallussa ja kokeilla jotakin uutta.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla toimitaan monialaisessa työtyhmässä, jossa kukin opiskelija syventää oman ammattialansa osaamista tai laajentaa sitä uudelle alueelle. Työpajassa tuotetaan verkkoon julkaistava keskusteluohjelma luovan alan yrittäjyys -teemasta. Opintojaksolla harjoitellaan ryhmässä toimimista, vuorovaikutuksen luomista ja ylläpitämistä, oman työn organisointia, kunkin ammattialan työtehtäviä, tiedonhankintaa, rakentavan palautteen antoa ja oman toiminnan reflektointia.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso harjoittaa kaikkia innovaatiokompetenssien alueita eli luovuutta, kriittistä ajattelua, aloitteellisuutta, ryhmätyötä ja verkostoitumista. Opiskelijat ideoivat keskusteluohjelman sisällön, etsivät siihen sopivat haastateltavat, organisoivat ja markkinoivat julkisen tapahtuman, kuvaavat tallenteen ja julkaisevat sen verkkoon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson keskusteluohjelma tuotetaan Creve 2.0 -hankkeen julkaisuun. Tuotantoryhmä muodostetaan opintojaksolle ilmoittautuneista opiskelijoista. Työryhmässä on mahdollista toimia yhdessä seuraavista tehtävistä: studiojuontaja, taustatoimittaja, kuvaaja, valaisija, äänittäjä, tuotantokoordinaattori, ad tai copy.
Opintojakson tehtävät:
- Ohjelman sisällön käsikirjoittaminen ja haastattelukysymysten laatiminen
- Työryhmän koordinointi
- Yleisötilaisuuden tuottaminen
- Haastateltavien rekrytoiminen
- Tilaisuuden mainosmateriaalin tuottaminen ja levittäminen
- Inserttitoimittajan tehtävät ja ohjelmaan liittyvä tiedonhankinta
- Studion valaisun ja lavastuksen pystyttäminen
- Ohjelman äänisuunnittelu ja äänittäminen
- Kuvaus-ja esiintymisharjoitukset studiossa
- Kuvatun ohjelman editointi julkaisuvalmiiksi
- Palautteen antaminen purkutilaisuudessa
- Työraportti ja itsereflektio omasta toiminnasta työryhmässä

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija on jättänyt oleelliset tehtävät toteuttamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu yhteiseen suunnitteluun sekä palautteen antoon ja suorittaa oman roolinsa työryhmässä hyväksytysti. Hän palauttaa hyväksyttävän työraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti yhteiseen suunnitteluun ja palautteen antoon ja antaa merkittävän panoksen työryhmän työskentelyyn. Hän on aloitteellinen ja itsenäinen toimija, jonka vuorovaikutus työryhmän kanssa on rakentavaa. Hän esittää omia ideoitaan, rakentavaa kritiikkiä ja antaa osuvaa palautetta loppupurussa. Hänen työraporttinsa on huolellinen, oikeakielinen ja selkeästi itsereflektiivinen.
- Juontajan roolissa opiskelijan vuorovaikutus haastateltavien kanssa on onnistunutta ja hän osoittaa esiintymisvarmuutta kameran edessä.
- Taustatoimittajana opiskelija osoittaa hyvää tiedonhankintakykyä ja kokonaisuuden loppuun saattamista. Ohjelmaan tehtävät insertit ovat onnistuneita.
- Kuvaajana, valaisijana tai äänittäjänä opiskelija on huolellinen ja lopputulos on hyvä.
- Tuotannosta vastaava opiskelija osoittaa hallitsevansa kokonaisuuden ja kykenevänsä johtamaan ryhmän toimintaa määrätietoisesti kohti onnistunutta yleisötilaisuutta ja keskusteluohjelman taltiointia.
- Mainonnan suunnittelun opiskelijan työpanos osoittaa luovaa markkinoinnin ajattelua, huolellista materiaalin ja kampanjan suunnittelua sekä sen toteutusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on työryhmän kantava voima ja ottaa aktiivisesti vastuun lopputulokseen pääsemisestä. Hänen ideointinsa ja kritiikkinsä ovat keskeisiä kokonaisuuden onnistumisen kannalta. Hän kykenee vetämään mukaan työryhmän toimintaan myös passiivisempia opiskelijoita. Hän osoittaa erinomaisia vuorovaikutustaitoja niin työryhmän sisällä kuin ulkopuolisiakin kohtaan. Hän verkostoituu rohkeasti alan toimijoiden kanssa. Hänen työraporttinsa on luova ja se sisältää itsereflektion lisäksi myös rakentavia parannusehdotuksia kokonaisuuden toteuttamiseen jatkossa.
- Juontajan roolissa opiskelija osoittaa luontevaa ja lennokasta vuorovaikutusta haastateltavien kanssa.
- Taustatoimittajana opiskelija tarttuu vaikeisiin aiheisiin ja tekee syvällistä tiedonhankintaa. Ohjelman insertit ovat tunteita herättäviä ja ilmaisullisesti hienoja.
- Kuvaajana, valaisijana ja äänittäjänä opiskelija on periksi antamaton, erittäin huolellinen ja halukas oppimaan tai kokeilemaan uutta. Hän ehdottaa aktiivisesti ratkaisuja.
- Tuotannosta vastaava opiskelija johtaa ryhmän toimintaa työotteella, joka saa muut tekemään parhaansa. Hän selviytyy hankalistakin tilanteista työryhmän sisällä ja sen ulkopuolella ja pitää huolen aikataulujen noudattamisesta.
- Mainonnan suunnittelun opiskelija osoittaa erityistä luovuutta ideoissaan ja syvällistä taitoa toteutuksessaan.

Esitietovaatimukset

- Audiovisualisen ilmaisun perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot
- Suomen kieli ja viestintä tai vastaavat tiedot ja taidot