Feature-kirjoittaminen ja taustoittavat uutistekstit (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BX46-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 30.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Pia Oförsagd
Vastuuopettaja
Pia Oförsagd
Ryhmät
-
PMEDIS18jourPMEDIS18 journalismi
-
PMEDIS17jourPMEDIS17 journalismi
-
PMEDIS19jourPMEDIS19 journalismi
-
PMEDIS17Medianomi syksy2017
-
PMEDIS18Medianomi S18
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää pitkien feature-tekstien, kuten reportaasien ja henkilöhaastattelujen, sekä taustoittavien uutisten erityispiirteet
- osaa hankkia taustatietoa pitkän journalistisen tekstinsä aiheesta, etsiä haastateltavat ja palastella aineiston lukijaystävälliseksi kokonaisuudeksi, esimerkiksi pääjutuksi, kainaloksi ja faktaksi
- osaa aikatauluttaa työskentelynsä annettujen aikarajojen mukaan
- ymmärtää editoinnin ja oikoluvun merkityksen, osaa antaa palautetta muiden kirjoittamista teksteistä ja ottaa itse palautetta vastaan
- osaa antaa ehdotuksia jutun visuaalisista elementeistä, kuten verkon tai printin taittoratkaisuista, valokuvista, kuvituksesta ja/tai grafiikoista.
Sisältö
Opiskelijat analysoivat pitkien journalististen tekstien rakennetta ja taustalla vaikuttavia journalistisia ratkaisuja. He harjoittelevat pitkän feature-tekstin tai taustoittavan uutisen ideoimista, taustatyöskentelyä, idean esittelyä ja myymistä, haastatteluja, aiheen palastelua, kirjoittamista sekä lopputuotteen editoimista julkaisukuntoon annettujen aikarajojen puitteissa.
Oppimateriaalit
Opettajan tuottama luentomateriaali sekä opiskelijoiden itsensä etsimät journalistiset tekstit, jotka toimivat juttujen rakenteen ja sisällön analyysin pohjana.
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja harjoitusten tekeminen sekä osallistuminen henkilökohtaisiin ohjaustapaamisiin.
Jokainen toteuttaa opintojakson aikana pitkän journalistisen jutun.
Hyväksyttyyn opintosuoritukseen edellytetään 75-prosenttinen läsnäolo kontaktiopetuksessa. Jos poissaoloja tulee, opiskelijan on käytävä kurssimateriaalit itsenäisesti läpi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- luento-opetus ja ryhmäkeskustelu
- vertaisopponointi
- itsenäinen tiedonhankinta
- henkilökohtainen ohjaus ja palaute opiskelijan tuottaman journalistisen tekstikokonaisuuden osalta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- itsenäinen tiedonhankinta ja analyysi pitkistä journalistisista teksteistä
- oman pitkän journalistisen tekstin toteutus ja julkaiseminen
Sisällön jaksotus
Kontaktiopetus järjestetään etäopetuksena.
Linkki tapaamisiin julkaistaan lukujärjestyksessä ja aikataulussa.
13.1. klo 9–12 Pitkät tekstit ja ideointi, https://turkuamk.zoom.us/j/62789924651
20.1. klo 12–16 Taustatyö ja epämukavuusalue, https://turkuamk.zoom.us/j/66020502502
27.1. klo 9–12 Julkaisukanavat ja freelancerius, https://turkuamk.zoom.us/j/68193322462
3.2. klo 12–16 Kirjoitusprosessi ja tekstin rakenne, https://turkuamk.zoom.us/j/63787734685
17.2. klo 12–16 Editointi ja oikoluku, https://turkuamk.zoom.us/j/62322886100
3.3. klo 9–12 Opponointi ja palaute, https://turkuamk.zoom.us/j/64279234883
17.3. klo 9–12 Jutut Tutkaan, https://turkuamk.zoom.us/j/63515843149
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija on läsnä vähintään 75 prosenttia kontaktiopetuksesta. Jos poissaoloja tulee, opiskelijan on käytävä kurssimateriaalit itsenäisesti läpi. Tehtävien palauttaminen myöhässä alentaa arvosanaa, samoin kuin tehtävien toteuttaminen muuten kuin tehtävänannossa määritellyllä tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa harjoitukset ajallaan tehtävänantoa vastaavalla tavalla, osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon sekä suorittaa osuutensa pari- ja ryhmätehtävistä. Lopputyön tekninen toteutus ja kirjallinen ilmaisu on julkaisukelpoista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ylläolevan lisäksi opiskelijan panos keskusteluun, palautteenantoon ja pari- ja ryhmätehtäviin on rakentavaa ja analyyttistä. Opiskelijan lopputyö on journalistisesti mielenkiintoisesta aiheesta ja perehtyminen aiheeseen on hyvällä tasolla. Toteutus on lukijan kannalta houkutteleva ja kieli sujuvaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ylläolevan lisäksi opiskelijan osallistuminen kontaktiopetukseen on erittäin aktiivista ja rakentavaa. Lopputyön toteuttaminen osoittaa erityistä journalistista kunnianhimoa ja perehtymistä aiheeseen ja sen sisältö on toimiva sekä teknisesti ja kielellisesti moitteeton kokonaisuus.