Siirry suoraan sisältöön

Nukke- ja lavasterakennus Stop Motion -tuotannossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BX48-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 15.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 15

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Elli Vuorinen

Vastuuopettaja

Elli Vuorinen

Ryhmät

  • PMEDIS19anim
    PMEDIS19 animaatio
  • PMEDIS18anim
    PMEDIS18 animaatio

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee Stop Motion -animaation nukenrakennuksen pääperiaatteet, eri materiaalien hyödyntämisen sekä ymmärtää Stop Motion -animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Lavasterakennuksessa opiskelija osaa visualisoida kolmiulotteisesti tuotantoa tukevat lavasteet ja hyödyntää pajan puutyökoneita ja materiaaleja, työturvallisuutta unohtamatta. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet.

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi Stop Motion -animaation nuken- ja lavasterakennuksen pääperiaatteet. Kurssilla rakennetaan pääasiassa aikaisemmin suunniteltuihin ja keväällä animoitaviin animaatiotuotantoihin tarvittavat nuket ja lavasteet. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä opittujen käytäntöjen ja periaatteiden hyödyntäminen käytännössä omassa projektissa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso jakaantuu kontaktiopetusjaksoihin ja ryhmässä tehtävään taiteelliseen suunnitteluun ja työskentelyyn.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, itsenäiset ja ohjatut harjoitukset, vertaisoppiminen, pienryhmätyöskentely

Sisällön jaksotus

Osaamistavoitteet:
Opiskelija hallitsee stop motion -animaation nukenrakennuksen pääperiaatteet, eri materiaalien hyödyntämisen sekä ymmärtää stop motion animaation mahdollisuudet taiteellisena ja elokuvallisena ilmaisukeinona. Lavasterakennuksessa opiskelija osaa visualisoida kolmiulotteisesti tuotantoa tukevat lavasteet ja hyödyntää pajan puutyökoneita ja materiaaleja, työturvallisuutta unohtamatta. Opiskelija hahmottaa myös Stop Motion -animaatiotuotannon eri vaiheet.

Sisältö:
Opintojaksolla käydään läpi stop motion -animaation nuken- ja lavasterakennuksen pääperiaatteet. Kurssilla rakennetaan pääasiassa aikaisemmin suunniteltuihin ja keväällä animoitaviin animaatiotuotantoihin tarvittavat nuket ja lavasteet. Painopiste omien ideoiden visualisoinnissa sekä opittujen käytäntöjen ja periaatteiden hyödyntäminen käytännössä omassa projektissa.

Tarkempi kuvaus:
Opintojakso on ensimmäinen osa laajemmasta 15 opintopisteen kokonaisuudesta, jonka aikana toteutetaan pienryhmissä 2-4 minuuttisia stop motion -animaatioita.

Opintojakso alkaa jo 18.1 Stop Motion animaatioon historiaan ja käytäntöihin perehdyttävällä aloitusluennolla. Alkukevään aikana opintojaksolle osallistuvat ideoivat yksin, parina tai ryhmissä ideoita ja käsikirjoituksia nukkeanimaatioille.
2.3.2021 kokoonnumme pitchaamaan ideat ja valitsemaan yhdessä tuotantoon pääsevät elokuvaideat. Riippuen osallistujamääristä opintojaksolla on mahdollista toteuttaa 2-3 animaatiotuotantoa (3-5 hlöä/per tuotanto).

Nukke-ja lavasterakennuksen opetus ja itsenäinen työskentely tapahtuu Linnankadun pajalla 22.3.-16.4.2021
Erillinen 10 opintopisteen ”Animointi, valaisu ja kuvaus Stop Motion -tuotantoon” -opintojakso jatkuu suoraan nukke-ja lavasterakennuksen jälkeen. Kattavan teknisen ja taiteellisen osaamisen ja ymmärryksen saamiseksi suosituksena on osallistua molempiin opintojaksoihin, ja toimia tuotantotiimissä alusta loppuun saakka.

Opintojaksolle otetaan 8-15 opiskelijaa, ensisijaisesti animaation opiskelijoita ryhmistä PMEDIS18 ja PMEDIS19 ja sen jälkeen muita opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä. Covid 19-tilanne saattaa rajoittaa kurssille otettavien määrää. Muutoksista tullaan ilmoittamaan toteutuksen kuvauksessa sekä ilmoittautuneille sähköpostitse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

80 % läsnäolo ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja harjoituksia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa annetut harjoitustehtävät. Hän ei ole motivoitunut tai ota vastaan palautetta eikä tee ehdotettuja korjauksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. hallitsee 3D-mallinnuksen peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-mallinnuksesta taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja motivoituneesti omissa harjoitustehtävissä.