Siirry suoraan sisältöön

Toimitustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BY99-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.05.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Antti Alanko
  • Johanna Ailio
  • Jussi Kokkola

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- monimediallisen toimitustyöskentelyn ja tuotantoprosessin
- tehdä laajaa journalistista tiedonhankintaa
- tuottaa uutisia monimediajulkaisuun
- työskennellä monimediajournalistisessa toimituksessa
- tuottaa ammattimaista journalistista sisältöä eri juttutyyppeinä ja erilaisin monimediallisin keinoin
- johtaa journalistista toimitustyötä ja tuotantoa
- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa
- syventää ymmärtämystään kestävästä kehityksestä osana journalistista jutuntekoprosessia

Sisältö

Opiskelijat työskentelevät monimediallisessa toimitusympäristössä ja julkaisevat juttuja oikealle yleisölle. Opintojakso sisältää toimituspalaverit ja julkaisuprosessin. Opiskelijat harjoittelevat tiedonhankintaa ja sen prosessoimista käyttäjää palvelevaan muotoon. He myös markkinoivat juttuja sosiaalisen median kanavilla. Opiskelijat johtavat vuorotellen toimitustyöskentelyä yhdessä opettajan kanssa. Kukin opiskelija toteuttaa vähintään yhden jutun kestävän kehityksen uutiskategoriaan.

Oppimateriaalit

Turkuamk.itslearning.com: Toimitustyö eli Tutka S 2022

Opetusmenetelmät

TUTKAN KOHDERYHMÄ
Tutkan sisältö syyslukukaudella 2022 suunnataan Turun korkeakouluyhteisöille. Sen juttuaiheiden tulee olla yhteiskunnallisesti kiinnostavia ja nuorille aikuisille suunnattuja. Valtakunnallisista uutisaiheista pyritään löytämään paikallinen tai nuoria aikuisia kiinnostava näkökulma. Yksi juttuaiheista käsittelee kestävää kehitystä. Tutkan uutiset voivat olla myös valtakunnallista mediaa marginaalisemmista aiheista mutta niiden ote on aina asiallinen.

Tutkan seuraajakuntaan kuuluu myös mediavälineissä työskenteleviä ja johtavia journalisteja. Tutkassa julkaistut jutut antavat myös heille käsityksen tulevien toimittajien osaamisesta. Tutkan avulla opiskelijan on mahdollista koota näyteportfolio työnhakuunsa.

Uutisaiheiden vertailukohtana ovat YLE Turku, Turun Sanomat, ylioppilaslehtien tai YLEX-kanavan yhteiskunnalliset osiot.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija osoittaa portfoliolla ja työraportilla saavuttaneensa oppimistavoitteet. Portfoliossa on kaksi lyhyehköä tekstijuttua kuvineen, yksi valokuvareportaasi ja yksi videouutinen. Lisäksi opiskelija kirjoittaa selostuksen toimituspäällikkyyttä vastaavasta työskentelystä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija toteuttaa neljä julkaisukelpoista journalistista juttua Tutkaan ja työskentelee kerran toimituspäällikkönä. Jokainen opiskelija osallistuu siis viiteen eri julkaisuun.
Juttutyypit:
- Kaksi tekstijuttua: Jokaisessa tekstivetoisessa jutussa on oltava etusivun otsikko, ingressi sekä mielekäs julkaisukuva, tekstijutussa vähintään 2 kuvaa. Haastatelluista henkilöistä pyritään saamaan jokaisesta julkaisukelpoinen kuva. Tekstijutun maksimimerkkimäärä on 3000. Tekstijuttu luetaan myös ääneen audioksi ja harjoitellaan hyvää spiikkaamista.
- Kuvareportaasi: toteuttaa ennalta harkittua teemaa ja sisältää myös mielekkäät kuvatekstit.
- Video: voi olla mobiililla toteutettu. Videouutisen enimmäispituus on 2 min. Videouutisen haastateltavien nimet ja tittelit sekä videon tekijätiedot sijoitetaan jutun sisään Tutkan tekstiplanssina.

Juttu on hyväksytty julkaisukelpoiseksi vasta, kun opettaja on sen hyväksynyt, ja kun opiskelija on itse päivittänyt oikeassa muodossa kaikkine elementteineen Tutkan julkaisujärjestelmään. Opiskelija tuottaa itse kaikki juttunsa elementit (teksti, kuvat, video, audion). Jotta juttu voidaan julkaista pääuutisena, sen etusivun valokuvan on oltava hyvä.

Kun kaikki neljä juttua ja toimituspäällikkövuoro on täytetty, opiskelija kokoaa jutuistaan portfolion, johon linkittää Tutkasta julkaistut jutut ja analysoi itse jokaisen niistä sekä kirjoittaa selostuksen ja arvion työstään toimituspäällikkönä. Tämän lisäksi opiskelija kirjoittaa arvion omasta työskentelystään ja antaa palautetta Tutkasta kokonaisuutena. Portfolion pituus on 2000–4000 merkkiä. Portfolio palautetaan Itslearningiin sille varattuun paikkaan 12.12. klo 9:00 mennessä arviointia varten.

TOIMITUSPÄÄLLIKKÖVUORO
Toimituspäälliköt vetävät julkaisua edeltävän viikon perjantaina ideointipalaverin omalle toimitusryhmälleen. Opettaja ei osallistu tähän palaveriin. Aika n merkitty lukujärjestykseen ja sille on varattu tila. Toimituspäälliköt johtavat myös toimituspalaveria, jossa ohjaava opettaja on paikalla. Siellä he jakavat keskenään opiskelijatoimittajat vastuulleen niin, että kukin auttaa vastuullaan olevia saamaan jutun valmiiksi perjantain julkaisuun mennessä. Toimituspäällikön on koko ajan tiedettävä, mikä on juttujen tilanne ja hän pitää yhteyttä ohjattaviinsa. Hän on vastuussa oman ryhmänsä juttujen valmistumisesta aikataulussa.

Julkaisupäivänä toimituspäälliköt päättävät yhdessä ohjaavan opettajan kanssa juttujen julkaisupaikan Tutkassa. Julkaisun jälkeen pidetään purku, jossa keskustellaan jokaisen jutun kohdalla lyhyesti seuraavista asioista:
- Jutun uutisarvo ja mielenkiintoisuus
- Otsikoinnit, ingressit, oikeakielisyys ja kielen lennokkuus, valokuvien laatu ja mielekkyys
- Videon tekninen ja ilmaisullinen toteutus
- Haastateltavien rooli osana juttua
- Jäikö jotakin oleellista puuttumaan? Olisiko jotakin turhaa voinut jättää pois?
Perjantain nopean purun lisäksi jokainen opiskelija saa julkaisupäivän aikana palautetta ohjaavalta opettajalta.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan Tutkan toimituksessa. Opiskelijat toimittavat Tutkaa kahdessa ryhmässä, joka toinen viikko on ryhmän julkaisuvuoro välillä 16.9.-1.12.2022

Julkaisuprosessi koostuu neljästä tilanteesta: ideointipalaveri, toimituspalaveri, välipurku ja julkaisupäivä, joka sisältää purkutilanteen. Opiskelijan on toimitusvuorollaan osallistuttava aktiivisena toimijana jokaiseen näistä. Palavereihin tai julkaisuun ei voi osallistua etänä, mikäli sovitaan läsnäoloa vaativasta toteutuksesta. Toimitusvuoron vaihtamisesta on sovittava hyvissä ajoin etukäteen sijaisen ja kyseisellä julkaisuviikolla vastuuvuorossa olevan opettajan sekä toimituspäälliköiden kanssa. Tutkassa toimitaan kuten työpaikalla.

TOIMITUSRYTMI JA RYHMÄJAKO
PE ideointipalaveri 9-11/12-14
MA 9-11 toimituspalaveri
KE 10-11 välipurku
TO 9-16 julkaisu ja purku
Ryhmäjako ja toimituspäällikkövuorot näkyvät Itslearningissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

TOIMITUSPALAVERI
Toimituspalaveri on jokaisen journalistisen toimituksen keskeisimpiä ideointi- ja suunnittelukokouksia. Hyvässä toimituspalaverissa jokainen toimittaja ideoi kaikkien muidenkin juttuideasta. Pyritään luovaan journalistiseen yhteisajatteluun.

Toimituspalaveriin opiskelija tuo valmistellun juttuideansa, jonka suunnittelussa hän on jo tehnyt alustavaa journalistista tiedonhankintaa. Tiedonhankintatoiminnassaan opiskelijan tulee noudattaa itslearningissa olevia tiedonhankinnan ohjeita ja vaatimuksia. Opiskelija valmistautuu toimituspalaveriin perjantain yhteisessä tapaamisessa ja saa siellä apua ja kritiikkiä oman toimitusryhmänsä opiskelijoilta.

Toimituspalaverissa jokaisen jutuntekijän tulee esittää juttuideansa pääkysymys/pääkysymykset. Hänen tulee myös osata selostaa juttuaiheensa pääfaktat ja lähteet.
Toimituspalaverissa jokainen jutuntekijä esittelee aiheensa, jonka jälkeen keskustellaan ja ideoidaan siitä yhteisesti. Päämäärä on, että toimituspalaverikäsittelyn jälkeen, jutuntekijällä olisi terävämpi ja kirkkaampi ajatus juttunsa sisällöstä, kärjestä ja esitystavoista.
Opiskelijan juttuideaa, jonka eteen ei ole tehty yllä mainittua journalistista ennakkotiedonhankintaa, ei toimituspalaverissa käsitellä.
_______________________________________________________________________________________________________________
VÄLIPURKU
Välipurun tarkoitus on saada väliaikatietoja työn etenemisestä sekä edelleen terävöittää juttujen journalistista sisältöä. Välipurussa pyritään niin ikään hyödyntämään koko toimituksen journalistista luovuutta ja tietämystä.
Välipurkua johtavat toimituspäälliköt, yhdessä opettajan kanssa.
Välipurku on pakollinen. Tutka-jutun tiedonhankinta voi, opettajan luvalla, vapauttaa opiskelijan välipurusta.
______________________________________________________________________________________________________________
TUOTANTO JA JULKAISU
Kukin opiskelija päivittää itse oman juttunsa Tutkan julkaisujärjestelmään. Juttua ei julkaista ennen kuin siihen on opettajalta julkaisulupa
Jutun julkaisun jälkeen jokainen jutuntekijä twiittaa oman juttunsa myyvällä tavalla omalta tililtään. Tämän lisäksi toimituspäälliköt markkinoivat juttuja käyttäen Tutkan Twitter-tiliä ja -ohjeita.
_______________________________________________________________________________________________________________
JULKAISUN PURKU
Kun päivän Tutka on julkaistu, julkaisu puretaan toimituksessa. Purun tarkoitus on oppia viikonmittaisesta journalistisessa toimitusprosessista ja mahdollisesti vielä tehdä pienehköjä laadullisia korjauksia. Purkutilannetta johtavat toimituspäälliköt. Purku on pakollinen.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Tehtävistä puuttuu osa tai ne on toteutettu julkaisukelvottomasti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuo valmistellun juttuidean toimituspalaveriin ja huolehtii sen saattamisesta julkaistavaksi aikataulun mukaan. Jutussa on selvä kärki, järkevä otsikko ja nosto. Se täyttää julkaistavalle jutulle asetetut muoto- ja sisältövaatimukset: Juttutyyppi on tilatun mukainen, sisältö noudattaa journalistin ohjeita ja on uutismainen. Jutussa esiintyy journalistinen tasapaino, ja jutulla on näkökulma. Opiskelija osallistuu palautekeskusteluihin purkutilanteissa. Hän hoitaa toimituspäällikkötyöskentelyn tehtävät vaaditulla tavalla.
Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija esittelee huolellisesti valmistellun juttuidean ja huolehtii omatoimisesti sen julkaisemisesta aikataulun mukaan. Juttutyyppi noudattaa hyvin tilattua, jutulla on selkeä näkökulma ja sen kärki on kiinnostava ja otsikko houkutteleva. Jutun tekninen ja sisällöllinen anti on hyvä ja sillä on selkeä näkökulma. Opiskelijan osallistuminen palavereihin on aktiivista ja hänen panoksensa ryhmälle on merkittävä. Toimituspäällikkötyöskentely osoittaa vastuullisuutta ja aktiivisuutta sekä muiden jutuista annetut arvioinnit ovat rakentavia ja huolellisia.
Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija esittelee omaperäisen ja houkuttelevan juttuidean toimituspalaverissa. Hän julkaisee juttunsa taitavasti ja mahdollisesti auttaa myös muita julkaisussa. Jutun kärki, otsikko ja nosto ovat erinomaiset ja herättävät käyttäjässä uusia ajatuksia ja erityisen kiinnostuksen perehtyä juttuun. Jutun sisältö osoittaa perusteellista tiedonhankintaa, tai sen haastateltavat ovat aiheen kannalta erityisen merkittäviä henkilöitä. Jutun näkökulma on omaperäinen tai erityisen kiinnostava. Jutun tekninen toteutus on luova ja erinomainen. Opiskelijan aktiivisuus palavereissa on merkittävää, hän on ryhmän kantava voima. Toimituspäällikkötoiminta on hyvin vastuullista ja omatoimista. Muiden jutuista annetut arvioinnit osoittavat paneutumista juttuideoihin ja antavat opetuksellisesti merkittäviä havaintoja tai parannusehdotuksia.
Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.