Siirry suoraan sisältöön

Pitchaus- ja esiintymisvalmennus (3 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BZ60-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 25

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Vaaherkumpu

Vastuuopettaja

Johanna Vaaherkumpu

Ryhmät

  • PMEDIS20jour
    PMEDIS20 journalismi
  • PMEDIS20elok
    PMEDIS20 elokuva
  • PMEDIS20tupr
    PMEDIS20tupr
  • PMEDIS20masn
    PMEDIS20masu

Tavoitteet

Opintojakso suoritettuaan opiskelija osaa:
• rakentaa toimivan pitchin ja esittää sen sujuvasti
• kiteyttää olennaisen idean
• uskaltaa rohkeammin ja varmemmin puhua, esiintyä ja ilmaista itseä
• hyödyntää nonverbaalia viestintää
• ottaa huomioon vastaanottajan ja vuorovaikutustilanteen
• arvioida omia viestintä-, esiintymis- ja kuuntelutaitoja monipuolisesti
• antaa ja saada rakentavaa palautetta.

Sisältö

Opintojaksolla harjoitellaan luontevaa ja sujuvaa esiintymistä sekä hyvän pitchauksen rakentamista. Opiskelija perehtyy monipuolisesti pitchauksen rakenteeseen, sisältöön ja sen esittämiseen. Opintojaksolla harjoitellaan myös olennaisen idean kiteyttämistä ja oman persoonallisen tyylin vahvistamista. Lisäksi harjoitellaan sekä sanallista että sanatonta viestintää ja äänenkäyttöä. Opintojaksolla opetellaan myös hallitsemaan ja purkamaan esiintymisjännitystä.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistama

Opetusmenetelmät

Teoreettinen perusta
Käytännön harjoittelu
Ryhmätyöt ja yksilöllinen esiintymisharjoittelu
Oma pitchaus: jokainen valmistaa oman pitchauksen ja pitchaa ryhmälle.
Rakentavan palautteen antaminen ja saaminen
Opettajan palaute
Ryhmässä harjoitellaan rennosti ja kannustaen.
Tavoitteena on rohkaista ja innostaa jokaista opiskelijaa.
Opintojakson aikana pyritään vahvistamaan jokaisen omaa persoonaa ja löytämään itselle sopiva tapa esiintyä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käytännön harjoittelu
Vertaiskeskustelu ja -palaute
Opettajan ohjaus ja palaute

Ryhmässä harjoitellaan rennosti ja kannustaen.
Tavoitteena on rohkaista ja innostaa jokaista opiskelijaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 81 tuntia
Lähiopetus noin 26 tuntia
Opiskelijan oma työ ja perehtyminen aiheeseen 20 tuntia
Harjoitustehtävät 15 tuntia
Soveltaminen ja itsenäinen oppiminen 20 tuntia

Sisällön jaksotus

Opinnoissa harjoitellaan luontevaa ja sujuvaa esiintymistä sekä hyvän pitchauksen rakentamista. Perehdyt monipuolisesti pitchauksen rakenteeseen, sisältöön ja sen esittämiseen. Opintojaksolla harjoitellaan myös olennaisen idean kiteyttämistä ja oman persoonallisen tyylin vahvistamista.
Lisäksi harjoitellaan sekä sanallista että sanatonta viestintää ja äänenkäyttöä ja vuorovaikutustaitoja. Opintojaksolla opetellaan myös hallitsemaan ja purkamaan esiintymisjännitystä.
Tavoitteena on, että opiskelijat löytäisivät myös esiintymsien iloa.

Opintojakson jälkeen osaat
• rakentaa toimivan pitchin ja esittää sen sujuvasti
• kiteyttää olennaisen idean
• uskaltaa rohkeammin ja varmemmin puhua, esiintyä ja ilmaista itseäsi
• hyödyntää nonverbaalia viestintää
• käyttää oikein ääntä ja tarvittaessa huoltaa sitä
• ottaa huomioon vastaanottajan ja vuorovaikutustilanteen
• arvioida omia viestintä-, esiintymis- ja kuuntelutaitoja monipuolisesti
• antaa ja saada rakentavaa palautetta.

22.9. klo 9-14 Aloituskerta, Zoom, linkki lukujärjestyksessä
27.9. klo 12-15 LEM_A309
4.10. klo 12-15.00 Ringsberg esitystila byod EDU_1090 (EduCity)
11.10. klo 9-13 Matias muuntp byod EDU_3003 (EduCity)
12.10. klo 12-15 Josef muunto byod EDU_3004 (EduCity)
1.11. klo 12.30-15.30 ICT_C2046
3.11. klo 12-15 LEM_A309
Huom. koko ryhmä on mukana tietyissä kokoontumisissa. Pitchauspäivät jaetaan siten, ettei kaikkien tarvitse olla aina paikalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen
Harjoitustehtävät ryhmässä ja yksilöllisesti
Palautteen antaminen, rakentava keskustelu
Pitchaus
Oman esiintymisen analyysi

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen, eikä tehnyt tehtäviä tai pitchausta.
Opiskelija ei ole osoittanut kehittymistä esintymistaidoissa tai esityksen rakentamisessa..

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opsikelija on osallistunut heikosti lähiopetukseen, tehtävät ja pitchaus ovat puutteellisia.
Palautteen antaminen ja saaminen on vähäistä tai olematonta.
Hän on osoittanut vähäsitä kehittymistä esiintymistaidoissa ja esityksen sisällön rakentamisessa opintojakson aikana.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin lähiopetukseen, pitchannut ja arvioinut rakantavasti omaa esitystä ja myös muiden pitchauksia.
Hän on osoittanut myös kehittyneensä esiintymistaidoissa ja esityksen sisällön rakentamisessa kiitettävästi opintojakson aikana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut kaikkeen lähiopetukseen, pitchannut ja arvioinut rakantavasti omaa esitystä ja myös muiden pitchauksia.
Opsikelija on ollut aktiivinen ja osallistuva kaikissa opintojakson tehtävissä. Hän on osoittanut myös kehittyneensä esiintymistaidoissa ja esityksen sisällön rakentamisessa erinomaisesti opintojakson aikana.