Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvointi osaamisalana (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CD55-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 30.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 31.08.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

  • Paikasta riippumaton
  • Kupittaan kampus
  • Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 28

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Anna-Mari Rosenlöf

Ryhmät

  • YKUHSK23
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YKUHKK23
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja, kehittämistehtäviä ja arvopohjaa

- jäsentää ja ymmärtää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi ilmiönä, toimialana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina

- tunnistaa kulttuurihyvinvoinnin ytimessä olevan henkilökohtaisen taide- ja kulttuurisuhteen yksilöiden ja yhteisöjen kulttuuristen tarpeiden perustana sekä mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen ihmiskeskeisesti ja asiakaslähtöisesti

- tunnistaa moniammatillisessa yhteistyössä oman ja toisen ammattikunnan ydinosaamisen, nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet

- kehittää uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti

- suunnitella kulttuurihyvinvointipalveluja tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden ydinosaamista sekä kulttuurihyvinvoinnin keskeisiä teemoja ja käsitteitä.

Opinnoissa keskeistä on hyvinvoinnin, osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusten edistäminen taiteen, kulttuurin ja luovuuden avulla saavutettavasti.

Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista laajennetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen työskentelyn teemoihin.

Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys-, taide- ja kulttuurialojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opinnoissa eri ammattialoilla työskentelevät opiskelijat kehittävät kulttuurihyvinvointialan osaamista yhdessä moniammatillisesti.

Opinnoissa saadaan sekä teoreettisia että käytännön työkaluja kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen eri toimintaympäristöissä ja palveluprosesseissa erilaisten toimijoiden kanssa.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä.

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa.Opiskelu tapahtuu teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.

Opintojakso rakentuu lähipäivien teemojen ympärille.

Opintojaksolla toimitaan moniammatillisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan. Joitakin jakson osioita voidaan toteuttaa englanniksi ja integroida TKI-hankkeisiin.

Opintojakson teemoja ovat mm:
- kulttuurihyvinvoinnin tietopohjan, rakenteiden ja toimintaympäristöjen hahmottaminen
- keskeisten käsitteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen
- kulttuurihyvinvointialan kansainvälinen kehitys ja tausta
- moniammatillinen yhteistyö, verkostoituminen, oman osaamisen jakaminen
- saavutettavuus ja kulttuuristen tarpeiden toteuttamisen mahdollistaminen
- taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus
- kulttuurihyvinvointipalveluiden suunnittelu.

Opintojakson tavoitteena on hahmottaa ja kehittää opiskelijan kannalta olennaista kulttuurihyvinvoinnin ydinosaamista, luoda eri ammattialojen välille yhteistä kieltä ja tietoperustaa sekä johdattaa opiskelijat mukaan kulttuurihyvinvoinnin kehittäjäyhteisöön.

12.1. klo 13-16.30
Teema: yhteisen tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen.

***
10.2. klo 13-16.30
Teema: Tutkimustieto ja toimintaympäristöt

***
10.3. klo 9-12.00
Teema: Moniammatillinen yhteistyö

***
13.4. klo 10.45-16.30
Teema: Saavutettavuus, moninaisuus.

***
4.5. klo 10.45-16.30
Teema: Kulttuurihyvinvointipalveluiden suunnittelu.

9.6. klo 13-16.30
Teema: Oman osaamisen jakaminen.

Sisältö voi täydentyä ja muokkautua ajankohtaisten teemojen mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.