Siirry suoraan sisältöön

Audiovisuaalinen ilmaisu (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CE22-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

06.09.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 40

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Antti Alanko
  • Johanna Ailio
  • Rami Kallio

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS22jour
    PMEDIS22 journalismi
  • PMEDIS22masu
    PMEDIS22 Mainonnan suunnittelu

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa liikkuvan kuvan kerronnalliset keinot
- ymmärtää videotuotannon prosessin vaiheet oman ammattialan mukaan
- ymmärtää videon ja äänen perustermistön
- käyttää video- ja äänitallennuksen välineistöä
- valaisun perusteet
- liikkuvan kuvan jälkikäsittelyn työprosessin
- kalustonvarausjärjestelmän käytön ja käytännöt
- toteuttaa tavoitteellisen liikkuvan kuvan tuotannon

Sisältö

Tutustutaan liikkuvan kuvan kerronnan perusrakenteisiin ja terminologiaan sekä teknisilmaisulliseen perusvälineistöön ja käydään läpi koulun kaluston käytön käytännöt. Tehdään oman ammattialan tavoitteiden mukainen harjoitustyö.

Oppimateriaalit

Turkuamk.itslearning.com: Av-ilmaisu, syksy 2022

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, itsenäinen työskentely yksin tai pienryhmässä. Loppupurussa kaikki antavat ja saavat palautetta toistensa toteutuksista. Opintojakso kehittää aloitekykyä, tiimityötaitoja, kriittistä ajattelua ja luovuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kontaktiopetuksessa käydään läpi kuvakerronnan teoriapohja. Pienryhmissä harjoitellaan tätä käytännössä.

JOURNALISMI
Journalismin osuus alkaa luennolla videouutisen rakenteista, sen jälkeen ideapalavereissa kukin opiskelija esittelee juttuaiheensa ja toimituspalavereissa niistä muokataan kokonaisuus, jossa on uutiskärki ja näkökulma. Tästä kirjoitetaan synopsis, jossa näkyvät myös haastattelukysymykset. Tuotannot kuvataan omalla ajalla ja itsenäisesti. Editplavereissa opettaja antaa kullekin opiskelijalle henkilökohtaista palautetta raakaleikatusta jutusta. Lopuksi kaikkien teokset katsotaan yhdessä ja annetaan niistä palautetta.

MAINONNAN SUUNNITTELU & TUPRO
Alustusluennossa tutustumme yhdessä somemarkkinointivideoiden ympäristöön sekä lyhyeen tarinankerrontaan liikkuvan kuvan ja äänen ilmaisullisiin keinoihin. Omasta videosta kirjoitetaan lyhyt käsikirjoitus/synopsis, johon saa palautetta. Tuotannot kuvataan omalla ajalla. Lopuksi kaikkien teokset katsotaan yhdessä ja annetaan niistä palautetta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija toimittaa portfolion, jossa osoittaa hallitsevansa videon perusteet. Se sisältää tehtävänantoon sopivan videonäytteen, josta hän kirjoittaa reflektiivisen kuvauksen: missä ja miksi teos on tehty, mikä on ollut opiskelijan rooli sen syntymisessä ja mitä hän on oppinut sitä tehdessään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla omaksutaan tietoa luennoilla ja harjoitellaan käytännössä kuvaamista, äänitystä, valaisun perusteita sekä editointia Premiere-leikkausohjelmalla.
JOURNALISMI
Yhteisten luentojen ja palaverien jälkeen kukin opiskelija toteuttaa joko yksin tai työparin kanssa 90 sekunnin mittaisen uutisen, jossa on kaksi haastateltavaa ja selkeä kärki. Jokaisen opiskelijan tehtävänä on sekä kuvata että toimittaa juttu. Editointi on toimittajan vastuulla.

MAINONNAN SUUNNITTELU & TUPRO
Yhteisten luentojen jälkeen kukin opiskelija toteuttaa joko yksin tai työparin kanssa 90 sekunnin mittaisen videon, jossa esitellään itselleen tärkeä esine tai asia innostavalla ja kiinnostavalla tavalla. Jokaisen opiskelijan tehtävänä on sekä kuvata että editoida video.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käydään läpi kuvauksen, äänityksen ja leikkauksen perusteet yhteisillä luennoilla ja tämän lisäksi tehdään harjoituksia kummankin hakukohteen mukaisissa pienryhmissä.

JOURNALISMI
Journalismin opiskelijoiden tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa 90 sekunnin mittainen uutisjuttu, jossa on kaksi haastateltavaa ja oma spiikki sekä uutisaiheeseen sopiva videokerronta. Jokainen kuvaa ja on toimittajana yhdessä uutisjutussa, joko vain omassaan (yksin tehtävä työ) tai sitten parin kanssa vaihtaen.

Uutisen toteutusta edeltävät idea- ja toimituspalaveri, jossa käydään opettajan johdolla läpi jokaisen oma uutisaihe. Uutisjuttu kuvataan omalla ajalla. Jokainen opiskelija varaa editpalaveriajan, jossa saa palautetta omasta uutisjutustaan. Opintojakson päätteeksi ne katsotaan yhdessä opettajien kanssa ja jokainen saa palautteen kontaktiopetuksessa.

Opintojakson aikataulu ja tilat näkyvät Pmedis21jour-lukujärjestyksessä.

MAINONNAN SUUNNITTELU
Mainonnan suunnittelun ja tuotannon ja projektinhallinnan opiskelijoiden tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa 90 sekunnin mittainen video, jossa esitellään itselleen tärkeä esine tai asia. Laadullisesti tavoitellaan some-valmista videota. Jokainen osallistuja tuottaa oman videon. Tuotannossa voi tehdä yhteistyötä ryhmän muiden jäsenten kanssa kuvauksen, valaistuksen tai äänityksen yhteydessä.

Oman videon aiheeseen saa ohjausta ITS:iin palautettavan tehtävän avulla. Video kuvataan omalla ajalla. Jokainen opiskelija varaa itse tarvitsemansa laitteet ja edit-tilat. Opintojakson päätteeksi videot katsotaan yhdessä opettajien kanssa ja jokainen saa palautteen kontaktiopetuksessa.

Opintojakson aikataulu ja tilat näkyvät Pmedis21masn-lukujärjestyksessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu asteikkoon hylätty/1–5. Arvioinnin kohteena on kunkin opiskelijan videon toteutus: idea ja siitä tehty synopsis, kuvaus, äänitys ja editointi.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut hyväksyttävää suoritusta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan teos on julkaisukelpoinen ja tehtävänannon mukainen. Se sisältää kuitenkin merkittäviä teknisiä puutteita tai työprosessi on ollut haparoivaa ja myöhästelevää. Osallistuminen palautteeseen on passiivista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan työprosessi on oma-aloitteinen ja päämäärätietoinen. Opiskelija perehtyy myös itsenäisesti taustoihin voidakseen hoitaa teoksen valmiiksi. Teoksen idea ja journalisteilla näkökulma ovat kirkkaat ja kiinnostavat yleisöä. Teos on teknisesti ja ilmaisullisesti hyvä ja osoittaa luovuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelijan työprosessi osoittaa erityistä aloitteellisuutta ja perehtyneisyyttä. Hän on palautetilanteissa rakentava ja kriittinen. Opiskelijan teos on erityisen luova ja ilmaisullisesti taitava. Hän osoittaa vahvaa välineen hallintaa.