Siirry suoraan sisältöön

Fyysinen ilmaisu ja kehonhuolto 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH61-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.08.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 26.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 15

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Mervi Rankila-Källström
  • Minna Karesluoto

Vastuuopettaja

Mervi Rankila-Källström

Ryhmät

  • PTEATS22
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa fyysisen ilmaisun ja kehonhuollon perusteet.

Sisältö

Harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ.

Opetusmenetelmät

Oppisisältö torstaisin:
- keskivartalon tukiharjoitukset
- yläselän tuki- ja liikkuvuusharjoitukset
- lapatukiharjoitukset
- jalkojen rotaatiota vahvistavat harjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset
- lannerangan stabilointiharjoitukset
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset
- hengitys liikkeen polttoaineena harjoitukset
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistajat, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät, selkärangan eri liikeradat (pyöristys, avaus, sivutaivutus, kierrot)
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset nykytanssitekniikkapohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena

Kehonhuollossa perjantaisin:
Opitaan teoriassa ja käytännössä:
- lämmittelemään sekä aktivoimaan mieltä ja kehoa
- mitä tarkoitetaan keskivartalon tuella, miksi se on tärkeää ja miten keskivartalon tukea voidaan kehittää ja ylläpitää
- mitä tarkoitetaan lapatuealla, mihin lapatuki vaikuttaa ja miten lapatukea voidaan kehittää ja ylläpitää
- mikä on hengityksen merkitys liikkeelle ja ilmaisulle, mitä tarkoitetaan lateraalihengityksellä ja mitä pallea/ vatsahengityksellä?
- mitä tarkoitetaan optimaalisella linjauksella? Minkälaisilla harjoitteilla linjauksia voidaan kehittää ja vahvistaa? Miksi kehonlinjausten hahmottaminen on tärkeää?
- mitä tarkoitetaan hyvällä kunnolla?
- mitä tarkoitetaan voimalla? (kestävyys, nopeus, maksimi)
- mitä tarkoitetaan liikkuvuudella? (aktiivinen, passiivinen)
- minkälainen voiman ja liikkuvuuden suhde on optimaalinen ja tavoiteltava

- mattopilateksen perusteet, joilla vahvistetaan erityisesti keskivartalon tukea, lapatukea, hengityksen ja liikkeen yhteyttä, voimaa ja liikkuvuutta

- aktiivisen liikkuvuusharjoittelun perusteet, joissa keskitytään erityisesti lonkkanivelen ja olkanivelen sekä polvi – ja nilkkanivelen alueisiin

- fasciaharjoittelun perusteet, joissa keskitytään hengityksen ja liikkeen yhteyteen sekä rullan ja pallon käyttämiseen apuvälineenä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oma aktiivinen työskentely oppitunneilla sekä oppimispäiväkirja, joka on loppuraportin pohjana.

Sisällön jaksotus

Torstaiaamujen FYYSISEN ILMAISUN yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa - nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot - tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden - suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja - analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia - arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Yleinen sisältö:
Liikeilmaisu ja tanssitekniikka on tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Perjantai-iltapäivän Kehonhuollon yleiset osaamistavoitteet:

Opiskelija osaa - huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti - kehittää omankehonsa toimintakykyä - ehkäistä liikuntavammoja - suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti

Yleinen kuvaus:

Fyysistä ilmaisua tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytyksi arvioiminen edellyttää opiskelijalta aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kykyä yksilö- ja pienryhmätyöskentelyyn, kykyä itsenäiseen liikekokeiluun ja harjoitteluun, annettujen oppimistehtävien suorittaminen määräajassa, kykyä havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti. Lisäksi liikedemojen suunnittelu ja esittäminen annetussa ajassa. Arvioinnissa tarkastellaan opiskelijan aktiivista läsnäoloa, kehittymistä suhteessa omaan lähtötasoon ja vertaisryhmän tasoon sekä ammattimaista asennetta liikeilmaisun opiskeluun.

Arviointi asteikolla 1 -5. Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen arviointikehikon raameja. Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista tekijöistä: - aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin - kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen - ammattimainen asenne liikeilmaisun ja tekniikoiden opiskeluun

Hylätty (0)

Hylätty suoritus:

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen ja oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa. Epäammattimainen asenne aineen opiskeluun ja/ tai kyvyttömyys rakentavaan vuorovaikutukseen.

Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on läsnä lähiopetuksessa ja osallistuu ohjattuihin vuorovaikutustilanteisiin.

Hän osaa tunnistaa ja nimetä opintojakson keskeisimmät peruskäsitteet sekä soveltaa niitä käytäntöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi - aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja demoihin - kehittyminen suhteessa omaan lähtötasoon ja suhteessa muun ryhmän jäsenten edistymiseen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi ammattimainen asenne liikeilmaisun ja tekniikoiden opiskeluun.