Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden toimintaympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP40-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2020 - 07.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Master of Business Administration, Service Design

Opettaja

  • Ulla Seppälä-Kaven

Vastuuopettaja

Ulla Seppälä-Kaven

Ryhmät

  • YSERVIS20
    Master of Businesss Administration, Service Design

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- analysoida toimintaympäristöjen muutoksia ja ennakoida tulevaisuuden kehityskulkuja soveltaen
- tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin käsitteitä ja menetelmiä
- arvioida toimintaympäristöjen muutosten vaikutuksia omaan työhön, työyhteisöön, organisaatioon sekä toimialaan
- kehittää tavoitteellisesti omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan vastaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia
- uudistaa omaa ja organisaationsa toimintaa huomioiden kestävän kehityksen näkökulman ja hyödyntäen monitieteistä ja laaja-alaista tulevaisuustietoa.

Sisältö

- Tulevaisuuden työ ja toimeentulo
- Tulevaisuuden osaamistarpeet ja niiden ennakointi
- Muuttuvat urapolut ja ammatti-identiteetit
- Tulevaisuuden teknologiat, ihmisen ja teknologian vuorovaikutus
- Kestävä tulevaisuus ja ekologinen jälleenrakennus
- Tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin lähtökohtia ja menetelmiä
- Ennakoinnin merkitys innovaatioille sekä strategiselle suunnittelulle ja päätöksenteolle

Oppimateriaalit

Ohjeistetaan oppimisalustassa

Opetusmenetelmät

Contact days with visiting keynote speakers and TUAS specialists, group work in multidisciplinary groups, reading and discussing in reading groups, hackathon, individual written assignments.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Contact days and lectures: 16 h

Online and virtual working individually and in groups: 119 h

Group work and assignments:
• Starting day 31.8.2020: multidisciplinary groups working with SITRA’s megatrend cards.
• Reading groups within each study programme: reading and discussing research articles/papers/reports, creating a visual presentation of the key ideas and publishing it in a discussion forum in Optima (tutor teacher evaluates, accepted/not accepted).
• Hackathon 7.12.2020: multidisciplinary groups work to solve real working-life problems.

Individual work and assignments:
• Scenario assignment (in Optima): imagining alternative professional futures (tutor teacher evaluates, accepted/not accepted).
• Reflective report on utilizing futures thinking and anticipation methods in one’s own work (tutor teacher evaluates, accepted/not accepted)

Sisällön jaksotus

The course is compulsory for all TUAS Master Students. It will be implemented partly in groups comprised of students across the various study programmes, and partly as team and individual work within each study programme. There are two contact days (31.8.2020 and 7.12.2020) common to all students of the various study programmes, and further, there are common study materials and assignments in ItsLearning platform. In addition, the study programmes may add and cover discipline specific topics. This will be guided by the tutor teacher during the programme’s contact days.
***

THEME 1: CHANGING WORLD AND WORKING LIFE (weeks 1–4of the course)
• Common starting day 31.8.2020 for all students of the various study programmes: keynote speeches on the changing working life and competence requirements, introduction to the course, and group work with SITRA’s megatrend cards (a tutor will guide working of the groups).
• Students familiarize themselves with the materials in ItsLearning platform.
• (Each study programme may arrange lectures by TUAS specialists on themes such as new technologies, circular economy etc. during the programme’s contact days.)
***

THEME 2: FUTURES STUDIES AND ANTICIPATION (weeks 5–8)

• Students familiarize themselves with the materials in ItsLearning platform.
• An individual scenario assignment (in ItsLearning platform): imagining alternative professional futures (tutor teacher evaluates, accepted/not accepted).
***

THEME 3: CHANGING WORKING LIFE IN MY FIELD (weeks 9–12)

• Reading groups: reading and discussing research articles in groups that meet virtually or face to face, and creating a visual presentation based on the key ideas of the discussion. Readings are related to the changing work, working environment and competence requirements in the field of the study programme. The visual presentation will be shared in ItsLearning platform.
• Tutor teacher compiles the list of readings (or guides students to find relevant research articles and reports) and is in charge of the evaluation (accepted/not accepted).
***

THEME 4: SHAPING MY OWN FUTURE (weeks 13–16)
• Students familiarize themselves with the materials in ItsLearning platform.
• Common Hackathon day 7.12.2020 for all students of the various study programmes: group working to solve real working-life problems related to sustainable future.
• Individual assignment: a reflective report on utilizing futures thinking and anticipation methods in one’s own work (tutor teacher evaluates, accepted/not accepted).
***

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Assessment will be based on the individual and group assignments submitted on platform and on the demonstrated contribution to the group work in contact days. Tutor teacher evaluates the assignments. To pass the course, students are expected to participate in the contact days and to contribute to group work in them, as well as to complete and turn in all the assignments.

Missing contact day participation will be compensated by an extra assignment.

Esitietovaatimukset

-