Siirry suoraan sisältöön

Projektityön viitekehykset ja metodologiat (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP45-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2020 - 31.08.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen

Opettaja

  • Teppo Neuvonen

Vastuuopettaja

Teppo Neuvonen

Ryhmät

  • YPROTK20
    Tradenomi (ylempi AMK), Projektijohtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa.
-Kuvata projektijohtamisen yleisimmät viitekehykset, standardit, mallit ja metodologiat
-Soveltaa projektinjohtamisen malleja erilaisissa projekteissa ja organisaatioissa
-Kehittää organisaation projektitoimintaa eri projektiviitekehyksiin perustuen
-Kehittää projektihenkilöstön osaamista

Sisältö

-Kansainväliset ja kansalliset projektijärjestöt:
-IPMA Competence Baseline
-PMI Project Management Body of Knowledge
-PRINCE2 prosessit, teemat ja periaatteet
-Projektijohtamisen ISO-standardit
-Projektityön ketterät menetelmät ja hybridimallit
-Projektitoiminta erityyppisissä organisaatioissa ja projektiympäristöissä

Oppimateriaalit

Oppimateriaaleina on kansainvälisistä projektiviitekehyksistä ja standardeista julkaistu materiaali sekä projektijohtamisen alan kirjallisuus. Oppimateriaali tullaan julkaisemaan opimisympäristössä

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen tms. aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen: Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä (Optima ja opintoryhmäkohtainen MS Teams-alue)
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön
-> Ennakkotehtävän teemoihin liittyvään ryhmäkeskusteluun osallistuminen
- Lähitapaamiset:
-> Ennakkotehtävien purku
-> Ryhmätehtävän työstäminen
-> Opintojakson teemoihin liittyvät työpajat
-> Asiantuntijaluennot
- Yksilötehtävän ja ryhmätehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön
-> Oppimistehtäviin liittyviin ryhmäkeskusteluihin osallistuminen tarpeen mukaan
-> Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti
-> Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
- Opintojakson yhteydessä opiskelijat suorittavat IPMA ICB-standardiin perustuvan PMAF Foundation sertifioinnin
- Koko opintojaksoon liittyvä reflektointi ja oman oppimisen arviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso pyritään toteuttamaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen
Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat annettuun tausta-aineistoon ja pohtivat ja raportoivat projektitoiminnan viitekehyksiin liittyviä asiakokonaisuuksista
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tarkoitus on saada opiskelijaryhmän, opettajien ja asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja kukin ryhmä saa työstettäväkseen laajan ryhmätehtävän jotka myös vertaisarvioidaan
Yksilötehtävässä opiskelija perehtyy johonkin oman työnsä kannalta kiinnostavaan asiakokonaisuuteen ja raportoi työnsä
Opintojakson lopussa opiskelija reflektoi omaa henkilökohtaista oppimiskokemustaan

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus (kaksi 8 h:n päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata projektijohtamisen yleisimmät viitekehykset, standardit, mallit ja metodologiat
- Soveltaa projektinjohtamisen malleja erilaisissa projekteissa ja organisaatioissa
- Kehittää organisaation projektitoimintaa eri projektiviitekehyksiin perustuen
- Kehittää projektihenkilöstön osaamista

Opintojakson sisältö:
- Kansainväliset ja kansalliset projektijärjestöt
- IPMA Competence Baseline
- PMI Project Management Body of Knowledge
- PRINCE2 prosessit, teemat ja periaatteet
- Projektijohtamisen ISO-standardit
- Projektityön ketterät menetelmät ja hybridimallit
- Projektitoiminnan kehittäminen erityyppisissä organisaatioissa
Syyskuu - Marraskuu 2020

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarjotaan YAMK -avoimen opintoihin 3 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävää liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50 % ja yksilötehtävän 50 %. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla jossa opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla 1-5 ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute (anonyymit keskiarvot ja kirjallinen palaute) jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Vertaisarvio vaikuttaa ryhmätehtävän arvosanaan 50% ja opettajan arvio 50%.
Yksilötehtävän arvosana perustuu kurssilla suoritettavan PMAF Foundation -sertifioinnin tulokseen.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla

Esitietovaatimukset

Projektin elinkaaren hallinta -moduulin suorittaminen hyväksytysti