Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen projektijohtaminen kansainvälisessä toimintaympäristössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP46-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 22.03.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen

Opettaja

  • Krista Ojala
  • Teppo Neuvonen
  • Marjo Joshi
  • Mervi Varhelahti
  • Kaisa Sorsa

Vastuuopettaja

Teppo Neuvonen

Ryhmät

  • YPROTK21
    Tradenomi (ylempi AMK), Projektijohtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Soveltaa vastuullisen projektijohtamisen periaatteita
-Soveltaa kestävän projektijohtamisen työkaluja ja menetelmiä käytännössä
-Johtaa monialaista projektia kansainvälisessä projektiympäristössä
-Soveltaa tarkoituksenmukaisia työkaluja hajautetun projektiryhmän johtamisessa

Sisältö

-Vastuullinen projektijohtaminen
-Kestävyys projektijohtamisessa
-Kansainvälisen tiimin johtaminen
-Kulttuurierojen merkitys projektitoiminnan johtamisessa
-Ihmisarvot projektijohtamisessa
-Hajautetun projektiryhmän johtaminen

Oppimateriaalit

Kaikki materiaali tullaan julkaisemaan oppimisjärjestelmässä.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu pääsääntöisesti seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen: Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä. Kurssimateriaalin lisäksi tullaan tarvittaessa julkaisemaan myös ylimääräistä, ajankohtaista, aineistoa.
- Ennakkotehtävän suorittaminen (lukutehtävä, virtuaalinen kurssi-info ja pienryhmään tutustuminen)
- Osallistuminen opintojaksoon liittyviin keskusteluihin ryhmän Teams-ympäristössä.
- Virtuaaliset lähitapaamiset:
-> ennakkotehtävien purku, ryhmäytyminen & ryhmätehtävän toimeksianto
-> workshop-tyyppinen työskentely pienryhmissä virtuaalisesti
-> asiantuntijaluennot
- Kansainvälinen ryhmätehtävä
- Yksilötehtävä
- Muiden pienryhmien ryhmätehtäviin perehtyminen
- Oman oppimisen arviointi opintojakson

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso pyritään toteuttamaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen.
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tämän osan tarkoitus on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdollisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön. Lähiopetukseen valmistaudutaan orientoivan tehtävän avulla.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät kansainvälisissä pienryhmissä ja kukin ryhmä tarkastelee kriittisesti todellisia työelämäprojekteja opintojaksolla käsiteltävien teemojen valossa. Ryhmätyöt puretaan yhteisessä virtuaalikokouksessa jossa myös reflektoidaan oppimista ryhmänä. Yksilötehtävänä on laaja, opintojakson teemoihin liittyvä kirjallinen työ.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 5 h orientoivat tehtävät
- 20 h lähiopetus
- 80 h kansainvälinen ryhmätyö
- 30 h yksilötehtävä

Sisällön jaksotus

Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa kestävän projektijohtamisen työkaluja ja menetelmiä käytännössä
- johtaa monikulttuurista ja kansainvälistä projektiryhmää
- soveltaa tarkoituksenmukaisia työkaluja hajautetun projektiryhmän johtamisessa
- arvioida kriittisesti vastuullisen projektijohtamisen periaatteiden toteutumista omassa työssään

Opintojakson sisältö:
- vastuullisuus ja kestävyys projektijohtamisessa
- kansainvälisen tiimin johtaminen
- kulttuurierojen merkitys projektitoiminnan johtamisessa
- arvojen merkitys projektityössä
- hajautetun projektiryhmän johtaminen

Huhtikuu - Kesäkuu 2021

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja kansainvälisen ryhmätehtävän. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50 % ja yksilötehtävän 50 %. Ennakkotehtävää ei arvioida. Arviointiasteikko on 1-5.
Kansainvälisestä ryhmätehtävästä palautetut dokumentit sekä ryhmätyön esitys arvioidaan opettajien toimesta suhteessa 80/20 % opintojaksolla esitettyihin kriteereihin pohjautuen.
Myös yksilötehtävä arvioidaan opettajien toimesta. Arviossa kiinnitetään huomiota:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Asiasisältö on oikein ja laajuus riittävä
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Esitietovaatimukset

Projektin elinkaaren hallinta -moduulin suorittaminen hyväksytysti