Siirry suoraan sisältöön

Projektisalkun johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP48-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 20.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen

Opettaja

  • Krista Ojala
  • Teppo Neuvonen
  • Sari Airenne

Vastuuopettaja

Teppo Neuvonen

Ryhmät

  • YPROTK20
    Tradenomi (ylempi AMK), Projektijohtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Kuvata salkkujohtamisen merkityksen projekteihin pohjautuvan liiketoiminnan jatkuvuudelle ja kilpailukyvylle
-Määritellä toimivan salkkujohtamisen asettamat vaatimukset yksittäisen projektin johtamiselle
-Johtaa organisaation strategien toteutumista salkkujohtamisen avulla
-Laatia liiketoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset salkunhallinta periaatteet ja salkkujohtamisen prosessin
-Soveltaa salkkujohtamisen periaatteita erityyppisissä organisaatioissa

Sisältö

-Salkunhallinnan periaatteet ja käytänteet
-Strategian toteutuminen salkkujohtamisen avulla
-Projektinhallinnan merkitys salkkujohtamiselle
-Salkunhallinta erityyppisissä yrityksissä ja organisaatioissa
-Projektitoiminnan riskien hallinta salkkujohtamisen avulla
-Hyötyjen toteutumisen johtaminen

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti vapaamuotoisesta materiaalista jotka jaetaan opiskelijoille.
Kirjallisena oppimateriaalina käytetään Finnasta löytyvää kirjallisuutta:
- Dennis Lock, Reinhard Wagner: The Handbook of Project Portfolio Management 2018
- ISO 21504:2015 Project, programme and portfolio management -- Guidance on portfolio management
- PMI Practice Guide for the Governance of Portfolios, Programs, and ProjectsCappels, Thomas M.: Financially Focused Project Management. Boca Raton, US: J. Ross Publishing, Incorporated, 2014
- Martinelli, Russ, Waddell, James M., and Rahschulte, Tim: Program Management for Improved Business Results. Somerset, US: Wiley, 2014
- The Enterprise Portfolio Management Council: Project Portfolio Management: A View from the Management Trenches. Hoboken, US: Wiley, 2011.
- Thiry, Michel: Program Management. Farnham, GB: Gower, 2012
- Kodukula, Prasad: Organizational Project Portfolio Management. Plantation, US: J. Ross Publishing, 2012
- Tjahjana, Lia, Dwyer, Paul, and Habib, Mohsin: Program Management Office Ad-vantage: A Powerful and Centralized Way for Organizations to Manage Projects. Saranac Lake, US: AMACOM, 2009

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu käytännössä seuraavien menetelmien avulle:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen: Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali julkaistaan oppimisympäristöissä tai löytyy FINNA:sta. Kurssimateriaalin lisäksi tullaan julkaisemaan myös ylimääräistä (ajankohtaista ja kiinnostavaa) aineistoa.
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön.
- Opintojaksoon liittyviin kyselyihin vastaaminen tarpeen mukaan.
- Ennakkotehtävien tarkastus ja tästä annettu palaute.
- Lähitapaamiset:
--- Ennakkotehtävien purku.
--- Ryhmäytyminen & ryhmätehtävän toimeksianto.
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa.
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut
- Yksilötehtävien toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön.
- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan.
- Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti.
- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä.
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso tullaan toteuttamaan pääsääntöisesti innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen. Alla on avattu hieman tarkemmin eri oppimistehtävien ja opintojakson sisältämien elementtien pedagogista näkökulmaa.
Ennakkotehtävässä pedagoginen malli lähinnä tutkiva oppiminen. Ennakkotehtävässä opiskelijat hakevat tietoa ja oppivat tutkimalla mm. oman työnantajayrityksensä projektiliiketoimintaympäristöä. Ennakkotehtävän tarkoituksena on saada opiskelijat syventämään omaa tietopohjaansa etsimällä itsenäisesti opetettavaan aiheeseen liittyvää tietoa. Tarkoitus on, että opiskelijat rakentavat hankkimansa tiedon avulla oman käsityksensä projektiliiketoiminnasta ja sen lainalaisuuksista ennen lähiopetusjaksoa.
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tämän osan tarkoitus on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön. Lähijaksolla luennolle osallistuu asiantuntijaluennoitsijoita projektiliiketoimintaa harjoittavista yrityksistä jolloin opiskelijoilla on mahdollisuus saada tietoja erilaisten yritysten ja toimialojen toiminnasta. Opiskelijoilla on mahdollisuus keskustella aktiivisesti ja esittää asiantuntijoille kysymyksiä todellisiin projektiliiketoimintaesimerkkeihin liittyen.
Lähijaksolla tullaan harjoittamaan myös aktivoivaa opetusta. Opiskelijat esittelevät muulle luokalle ennakkotehtävänsä kautta hankkimaansa tietoa oma työnantajayrityksensä projektiliiketoimintaan liittyen.
Yksilötehtävän pedagoginen malli on case-pohjainen oppiminen. Tarkoitus on, että opiskelijat valitsevat oman työnantajayrityksensä projektitoimintaan liittyen jonkin todellisen työelämän tapauksen ja analysoivat tätä koulutuksessa oppimiensa tietojen ja taitojen avulla.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat jaetaan noin viiden hengen ryhmiin ja he saavat tehtäväkseen laajan, selvitystyötä ja tiedon analysointia vaativan ryhmätehtävän. Tämän tehtävän yhteydessä opiskelija arvioi omaa ja vertaisopiskelijoidensa työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän palautus tapahtuu opiskelijan valitsemalla tavalla: Kirjallinen essee, videoitu PowerPoint-esitys, Prezi-esitys tms.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 14 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus (kaksi 8 h:n päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 25 h yksilötehtävä

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
* Kuvata salkkujohtamisen merkityksen projekteihin pohjautuvan liiketoiminnan jatkuvuudelle ja kilpailukyvylle
* Määritellä toimivan salkkujohtamisen asettamat vaatimukset yksittäisen projektin johtamiselle
* Johtaa organisaation strategien toteutumista salkkujohtamisen avulla
* Laatia liiketoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset salkunhallinta periaatteet ja salkkujohtamisen prosessin
* Soveltaa salkkujohtamisen periaatteita erityyppisissä organisaatioissa

Sisältö:
* Salkunhallinnan periaatteet ja käytänteet
* Strategian toteutuminen salkkujohtamisen avulla
* Projektinhallinnan merkitys salkkujohtamiselle
* Salkunhallinta erityyppisissä yrityksissä ja organisaatioissa
* Projektitoiminnan riskien hallinta salkkujohtamisen avulla
* Hyötyjen toteutumisen johtaminen salkun avulla

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävää liittyvien dokumenttien ja esitysten arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50 % ja yksilötehtävien 50 %. Ryhmätehtävien vertaispalaute vaikuttaa 50% ryhmätehtävän arvosanaan. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Yksilötehtävän arvioivat opettajat, asteikko on vastaavasti 1-5. Tyypillisesti arvioinneissa huomoidaan seuraavia asioita:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tehtävän jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Esitietovaatimukset

Projektin elinkaaren hallinta -moduulin suorittaminen hyväksytysti