Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvoinnin opinnäytetyö-kehittämishanke (25 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BQ37-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

25 op

Virtuaaliosuus

21 op

TKI-osuus

14 op

Toteutustapa

16 % Lähiopetus, 84 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

  • Kupittaan kampus
  • Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 10

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
  • Hille Halonen
  • Sini Eloranta
  • Outi Linnossuo

Ryhmät

  • YKUHSK20
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti

- käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen

- pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön, jossa johtaa omaa ja koordinoi mahdollisesti myös muiden työskentelyä tavoitteellisesti

- pystyy kommunikoimaan sekä toimimaan verkostoissa alansa tehtävissä sekä kansainvälisessä toiminnassa

- osaa ottaa huomioon yhteisölliset ja eettiset näkökulmat alalleen ominaisilla tavoilla.

Sisältö

Keskeisessä osassa Master School -koulutusta on opintojen läpi kulkeva opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa, ja se läpäisee koko opintoajan, joskin on mahdollista, että tarvittaessa opinnäytetyö seuraa muita opintoja. Kulttuurihyvinvoinnin YAMK-koulutuksessa opinnäytetyöhön ( 25 op) integroituvat kiinteästi tutkimisen ja- ja kehittämisen menetelmät, jotka sisältyvät opintojaksoon Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu ( 5 op). Nämä yhdessä muodostavat opinnäytetyön 30 op.

Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.

Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehittämismenetelmiä käsittelevällä opintojaksolla.


Työskentely sisältää seuraavat osat:

1. Opinnäytetyön idean esittely

2. Opinnäytetyön suunnitelma

3. Opinnäytetyösopimus

4. Toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla.

5. Opinnäytteen ryhmäohjaukseen (”opinnäytetyökahvilaan”) ja yksilöohjaukseen osallistuminen.

6. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla.

7. Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

8. Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja arviointi.


Oppimismenetelmät: tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen.

Pedagogiset toimintatavat: Opinnäytetyö on mahdollista tehdä moniammatillisena tiimityönä, jolloin tehtävät ja vastuut sovitaan etukäteen. Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelijat tulevat osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijoiden toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla pienryhmässä. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla. Kehittämishankkeen kokonaislaajuus 30 op sisältää kulttuurihyvinvointialan tutkimus- ja kehittämismenetlemät 5 op, jotka integroidaan opinnäytetyöprosessiin. Tällöin kokonaistyömäärä on noin 810 tuntia vastaten noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.

Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla, ja arviointiin osallistuu kaksi arvioijaa

Oppimateriaalit

Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto

Opetusmenetelmät

Tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään tutkimus- ja koulutusvastaavien antamaa mentorointia sekä vertaiskommentointia pienryhmässä. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla. Opiskelijoiden kehittämishankkeet kytketään osaksi Taideakatemian ja sosiaali- ja terveysalan tutkimusryhmiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kehittämishankkeen laajuus on 25 opintopistettä eli työmäärä (n. 670 tuntia) vastaa lähes 17 viikon kokopäiväistä työskentelyä. Työskentely sisältää seuraavat vaiheet ja tehtävät:
• Kehittämishankkeen esittely ja esityksen valmistelu sitä varten
• Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman viimeistely palautteiden perusteella (Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla työstetyn ensimmäisen version pohjalta)
• Oman kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja näistä raportointi tutkielman tai artikkelin muodossa
• Opinnäytteen ryhmäohjaukseen (tutorryhmä ja opinnäyteyökahvila)osallistuminen lukuvuoden aikana
• Kehittämishankkeen tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua
• Kypsyysnäytteen tekeminen

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyö:
Kulttuuriala vuonna 2020.
Sote-ala vuonna 2020-2021
Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan työhön tai toimeksiantoon liittyvä kehittämishanke Kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi kulttuurihyvinvointiin liittyvän intervention, toiminta- tai palvelukonseptin kehittämistä. Kehittämishanke rakentuu kehittämistavoitteiden mukaisesta kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä kehittämistyön tulosten julkistamisesta ja tiedottamisesta.
Kehittämishanke käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan. Ensimmäisellä lukukaudella kehittämishankkeen suunnittelua ja valmistelua edistetään Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla. Opinnäöytetyö on suoraa jatkumoa sille ja pitää sisällään toteuttamis- ja raportointivaiheet.
Opinnäytetyön osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5, soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä.
Opinnäytetyön arviointi kohdistuu opiskelijan kehittämistoimintaan, opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisessa muodossa sekä kokonaisvaltaiseen projektinhallintaan opinnäyteprosessissa.
Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Varsinainen summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetöitä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla (kaksi arvioijaa). Opiskelija saa työstään lisäksi eri vaiheissa vertaispalautetta sekä työelämäpalautetta.

Hylätty (0)

Opinnäytetyön arviointiin on olemassa erilliset arviointikriteerit, jotka ovat luettavissa sekä Messistä että Optimasta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opinnäytetyön arviointiin on olemassa erilliset arviointikriteerit.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opinnäytetyön arviointiin on olemassa erilliset arviointikriteerit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opinnäytetyön arviointiin on olemassa erilliset arviointikriteerit.