Siirry suoraan sisältöön

Uudistuva sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BR51-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 15.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Opettaja

  • Tuuli Lahti

Vastuuopettaja

Tuuli Lahti

Ryhmät

  • YSPLIS21
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän
· palvelujen tuottamistavat ja -mallit, palveluohjauksen ja niiden oikeuden ja etiikan

Sisältö

· Uudistuva sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
· Strateginen poliittinen ohjaus
· Sote-palvelujen järjestämisvastuu ja tuottamistavat
· Sote-palvelujärjestelmän toimijat ja monituottajamalli
· Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus
· Sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus (palvelupaketit)
· Sosiaali- ja terveyspalveluiden oikeus ja etiikka

Oppimateriaalit

Ilmoitettu oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, tiimityöskentely, vertaispalaute- ja keskustelu, sekä itsenäiset kirjalliset tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja teorian soveltamiseksi omassa työssään. Tämä kurssi sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, tiimityöskentelyä sekä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.

Lähiopetuksessa perehdytään keskeiseen teoriaan, sekä keskustellaan käsiteltävistä aiheista. Tiimitehtävässä korostuu projektimainen työskentely, itseohjautuvuus sekä dialoginen vuorovaikutus tiimin jäsenten kanssa. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja harjoitellaan jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Lisäksi harjoitellaan palautteen antamista ja sen vastaanottamista vertaispalautteen keinoin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 20h
Verkkokeskustelut: 20h
Tiimityö: 50h
Kirjallinen tehtävä: 45h
Yhteensä: 135h

Sisällön jaksotus

Kurssin pääsisältöjä ovat:
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sen kehittäminen
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja valvonta
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen eettiset erityiskysymykset

Kurssilla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää:
12.11.2021 kello 09:00-16:15
02.12.2021 kello 09:00-16:15

Muutoin toteutus perustuu kurssin aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, joiden kautta työelämässä tarvittavaa osaamista kehitetään kokeilujen sekä tiedon ja osaamisen jakamisen keinoin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu kurssin aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn. Kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät tulee olla palautettuina annettuihin määräaikoihin mennessä ja hyväksytysti suoritettuina. Kurssin kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0-5 ja se perustuu oppimistehtävien arviointeihin.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.