Siirry suoraan sisältöön

Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BR52-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 01.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Opettaja

  • Heli Aramo-Immonen
  • Tuuli Lahti

Vastuuopettaja

Heli Aramo-Immonen

Ryhmät

  • YSPLIS21
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· jalostaa tiedon sote – palveluiden ja liiketoiminnan tarpeisiin
· hallita tietoa
· johtaa tiedolla

Sisältö

· Sosiaali- ja terveyspalveluiden tietojohtaminen
· Lainsäädännön muutokset ja tietovarantojen hyötykäyttö
· Tietojohtamisen mallit johtamisen tukena
· Tiedon hallinnan ja tiedolla johtamisen digitaaliset ratkaisu

Oppimateriaalit

Oppimisympäristössä ilmoitettu soveltuva verkkomateriaali ja oheiskirjallisuus, kuten:
Leskelä, R-L., Haavisto, I., Jääskeläinen, A., Sillanpää, V., Helander, N., Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019). Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.
Laihonen, H. , Hannula, M., Helander, N., Ilvonen, I., Jussila, J., Kukko, M., Kärkkäinen, H., Lönnqvist, A., Myllärniemi, J., Pekkola, S., Virtanen, P., Vuori, V. & Yliniemi, T. 2013. Tietojohtaminen. Juvenes Print. Tampere.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, vierailijaluennot, ryhmätyöskentely, verkko-oppimistehtävät sekä itsenäinen kirjallinen oppimistehtävä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja teorian soveltamiseksi omassa työssään.
Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, ryhmätyöskentelyä sekä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.
Verkko-oppimistehtävissä orientoidutaan opintojakson teemoihin ja pohditaan aihetta. Lähiopetuksessa perehdytään sote-alan tietolähteisiin sekä tietojohtamisen käsitteisiin ja prosesseihin. Lähiopetuksen aikana pohditaan myös tietojohtamisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä kuullaan asiantuntijaluentoja tietojohtamisen käytännön sovelluksista.
Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa.
Yksilötehtävissä harjoitellaan sekä reflektoidaan oman osaamisen kehittymistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 16 h
Itsenäinen opiskelu: 75 h
Ryhmätyö: 44 h
Yhteensä: 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa tiedolla johtamisen haasteet ja mahdollisuudet. Hän ymmärtää siihen liittyviä käsitteitä, malleja ja prosesseja, ja osaa hyödyntää tietovarantoja omassa työssään.

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tietovarannot ja niiden hyötykäyttö
- Tiedolla johtamisen haasteet, mahdollisuudet, käsitteet, mallit ja prosessit

Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää:
06.10.2020 kello 09:00-16:15
01.12.2020 kello 09:00-16:15
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opetuksessa hyödynnetään verkkoympäristöjä mm. Padlet, Teams ja Zoom.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko H-5
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. Arvosana 5 edellyttää kiitettävää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävissä.