Siirry suoraan sisältöön

Laskentatoimi sote-alan johtamisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BR53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2020 - 25.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 15.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Opettaja

  • Sami Nummela

Vastuuopettaja

Sami Nummela

Ryhmät

  • YSPLIS20
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Laskentatoimen keinoja mitata toimintaprosesseja
- Analyyttisesti arvioida sote-palvelun kustannuksia, tuottoja, kannattavuutta
- Laskentatoimen tarjoamat mahdollisuudet sote-palvelun hallinnassa

Sisältö

- Laskentatoimi toiminnanohjauksessa
- Analyyttinen päätöksenteko
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta
- Kustannuslaji, -paikka ja suoritekohtainen laskenta

Oppimateriaalit

TEAMS-linkki ja muut materiaalit ovat kurssin oppimisalustan resursseissa. Soveltuva lähdekirjallisuus, esimerkiksi Laskentatoimi johtamisen tukena (Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen. Itsenäisesti tai ryhmätyönä tuotettavat raportit, joita esitetään kurssin aikana ja jotka antavat erilaisia näkökulmia SOTE-alan nykytilanteeseen ja kehityssuuntauksiin.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä ja kurssitehtävät. Etätapaamiset kurssin alussa ja lopussa. Opiskelijakeskeinen oppiminen. Työelämään soveltava oppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopeda.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Etätapaamiset lukujärjestyksen mukaisina aikoina. Ei lähiopetusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin aikana yksilö- tai ryhmätyönä tehdään tehtäviä, joissa laskentatoimen teoriaa sovelletaan SOTE-alan johtamisen tukena:

- Laskentatoimi toiminnanohjauksessa
- Analyyttinen päätöksenteko
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta
- Kustannuslaji, -paikka ja suoritekohtainen laskenta

Soveltavat tehtävät voivat liittyä esimerkiksi oman työpaikan prosessien analysointiin ja kehittämiseen tai valitun SOTE-alan yhtiön toiminnan analysointiin.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Laskentatoimen keinoja mitata toimintaprosesseja
- Analyyttisesti arvioida sote-palvelun kustannuksia, tuottoja, kannattavuutta
- Laskentatoimen tarjoamat mahdollisuudet sote-palvelun hallinnassa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Koska SOTE-ala on muutostilassa, on tärkeää tutustua mahdollisimman tuoreisiin lähdeaineistoihin. Esimerkiksi tilinpäätöksissä SOTE-alan yritykset kertovat näkymistään ja tieto on tuoreempaa kuin oppikirjoissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Viimeisellä kurssikerralla voi esittää muille kurssin opiskelijoille kurssitehtäväänsä, jotta muutkin voivat siitä oppia. Opettaja arvoi opiskelijan suoritusta ja osaamista kokonaisuutena.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on melko heikko.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen.