Siirry suoraan sisältöön

Analyysimenetelmät 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BL96-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2020 - 15.01.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 19.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Taina Hovinen
  • Hanna Hänninen
  • Jani Pelkonen
  • Sari Airenne

Ryhmät

  • PBIOKES19
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus koulutus
  • PBIOKES19A
    PBIOKES19A
  • PBIOKES19elintarvike
    PBIOKES19elintarvike
  • PBIOKES19B
    PBIOKES19B

Tavoitteet

Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa selittää kemiallisen ja biokemiallisen analyysin vaiheet työn suunnittelusta ja näytteenotosta analysointiin. Hän osaa tehdä tavallisimpia analyysejä sekä käyttää niihin liittyviä analyysilaitteita ja osaa kertoa laitteiden toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kuvata laboratoriolaitteiden ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ja raportoida tulokset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa lajitella laboratoriojätteitä.

Sisältö

Yleiset kemian mittausmenetelmät käytännössä (esim.spektrometria, titrimetria, gravimetria, potentiometrinen mittaus, kromatografia). Laboratoriotyöt sisältävät sekä kemiallisia että biokemiallisia analyysejä.

Oppimateriaalit

itslearningissä oleva opiskelumateriaali sekä työohjeet

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työhön valmistautuminen annettujen ennakkotehtävien avulla, työn käytännön suoritus laboratoriossa ohjatusti ja töiden raportointi itsenäisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiset menetelmät: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus ja tiimioppiminen.
Opintojaksolla perehdytään laboratoriotyöskentelyyn käytännössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistamisprosessi on mahdollinen. Opiskelijan tulee olla aloitteellinen, jotta se on mahdollista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työt on kerrottu kohdassa "sisältö". Opiskelija perhtyy jokaiseen työhön ja siihen liittyvään työturvallisuuteen ennen laboratoriokertaa. Valmistautuminen ja työn suoritus kirjataan työpäiväkirjaan. Lopuksi työ raportoidaan ohjeiden mukaisesti kahden viikon kuluessa.
Mitoitus: Laboratoriotyöskentelyyn on varattu 48 h ja itsenäiseen opiskeluun, valmistautumiseen sekä raportointiin 85 h.

Työkohtaiset raportointiohjeet on kerrottu työohjeissa. Osa töistä raportoidaan perinteisesti kirjallisella raportilla, osa työpäiväkirjassa ja ja suullisesti.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käytännössä erilaisiin analyysilaitteisiin. Käytettävät laitteet/tekniikat/menetelmät ovat
- UV-spektrofotometri
- TLC
- HPLC
- ioniselektiivinen elektrodi
- reometri, Brookfield ja Anton Paar
- Bradford-menetelmä
- SDS-PAGE
Opiskelijalla on kahdeksan työvuoroa kahdeksan viikon aikana.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso edellyttää aikaisempaa kokemusta laboratoriossa työskentelystä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana on raporttien arvosanojen keskiarvo. Raportti palautetaan kahden viikon kuluessa työn suorituksesta. Myöhästyminen laskee raportin arvosanaa.

Hylätty (0)

Suoritus hyväksytään vasta, kun kaikki laboratoriotyöt ja niihin liittyvät raportit on hyväksytty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöthuolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen