Siirry suoraan sisältöön

Projektityöskentely CircVol-hankkeessa (10 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BQ74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2019 - 31.12.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 30.06.2020

Opintopistemäärä

1 - 10

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus
  • Kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Mari Ketola

Ryhmät

  • PPROMS16Bio
    PPROMS16Bio
  • PPROMS16et
    PPROMS16Elintarvike
  • PPROMS17Mat
    PPROMS17Mat
  • PPROMS18B
    PPROMS18B
  • PPROMS16Mat
    PPROMS16Materiaalit
  • PPROMS17Et
    PPROMS17Et
  • PPROMS18A
    PPROMS18A
  • PPROMS17Bio
    PPROMS17Bio
  • PPROMS18
    Prosessi-ja materiaalitekniikan koulutus
  • PPROMS16
    Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• hankkia tietoa (esim. projektin vaatima teoria, työmenetelmät, työturvallisuus)
• toimia laboratoriossa projektin vaatimalla tavalla
• työskennellä projektiryhmän jäsenenä
• suunnitella omaa ja ryhmänsä työskentelyä
• soveltaa teoriaa käytännön ongelmien ratkaisemiseen
• toimia tutkimus- ja kehittämishankkeissa sekä esitellä projektin etenemistä
• raportoida asianmukaisella tavalla projektin eri vaiheissa

Sisältö

• työskentelysuunnitelma (projektisuunnitelma tai laboratoriotyön suunnitelma)
• teoreettinen tausta omalle työskentelylle (määritellään opintojakson alussa)
• työmenetelmät ja työskentely laboratoriossa
• laadukkaan tuloksen vaatimat toimenpiteet (koejärjestelyjen ja tilastollisen tuloksen tulkinnan vaatimukset)
• raportointi ja viestintä (suullinen ja kirjallinen)
• ajankäytön seuranta

Oppimateriaalit

Hankkeeseen liittyvä materiaali, testimenetelmiin ja analyyseihin liittyvät standardit sekä mahdollinen verkko-opiskelumateriaali.

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, selvitys- ja tutkimustyö sekä laboratoriotyöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys: toteutettava projekti linkittyy yrityksiin ja muihin hankepartnereihin sekä yhteiskunnallisesti ajankohtaiseen kiertotalouden teemaan.
Tiimioppiminen: opiskelijat työskentelevät projektiryhmässä tiiviissä yhteistyössä saavuttaakseen sekä projektille asetetut tavoitteet että opiskelijoille asetetut oppimistavoitteet.
Yhteisopettajuus: Projektityöskentelyä ohjaavat opettajat toimivat joustavassa yhteistyössä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.
Digioppiminen: opintojaksolla hyödynnetään verkko-opiskelimateriaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät rakentuvat projektin aiheen ympärille.
Laboratoriotyöskentelyn ja tulosten raportoinnin lisäksi opiskelija raportoi työnsä etenemisestä viikoittain sekä suullisesti että kirjallisesti. Viikoittainen raportointi on edellytys hyväksytylle suoritukselle.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla työskennellään kansallisen kiertotalousaiheisen CircVol-hankkeen (6Aika: CircVol - Suurivolyymisten sivuvirtojen ja maa-massojen hyödyntäminen kaupungeissa) parissa. Turun ammattikorkeakoulussa työskennellään kahden aihepiirin, maamassojen stabiloinnin sekä metaanin liikennekäytön parissa.
Maamassojen stabilointia tutkittaessa laboratoriossa testataan teollisuuden sivuvirtoja maa-aineksen stabiloinnissa. Testattavista materiaaleista valmistetaan koekappaleita. Koekappaleille tehdään mekaanisia lujuustestejä sekä tutkitaan kemiallista stabiilisuutta esim. metalli- ja ionikromatografianalyyseilla. Laboratoriotyöskentely on hyvin monipuolista ja antaa opiskelijalle mahdollisuuden tutustua useisiin eri analyysimenetelmiin tai paneutua syvällisesti muutamaan vaativaan menetelmään.
Opiskelijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat projektin. Projekti sisältää sekä teoriaan tutustumista että käytännön laboratoriotöitä.
Opintojakson toteutus seuraaviin vaiheisiin:
• ryhmän järjestäytyminen, aiheeseen ja teoriaan tutustuminen ja projektisuunnitelman tekeminen
• työskentely projektiryhmässä eri rooleissa
• laboratoriotyöskentelyn suunnittelu
• käytännön työskentely ja raportin kirjoittaminen
• tulosten ja tuotosten raportointi kirjallisesti ja suullisesti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Laboratorion turvatesti tulee olla hyväksytysti suoritettu opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, laboratoriotyöskentely sekä raportointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelijan projektinhallintataidot ovat tyydyttävällä tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn perustasolla.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijalla on eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelijan projektinhallintataidot ovat hyvällä tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn hyvin.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on laajasti eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelijan projektinhallintataidot ovat kiitettävällä tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin ja osaa soveltaa niitä.