Siirry suoraan sisältöön

Kemia (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BR99-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 06.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologiateollisuus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

90 - 120

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

Opettaja

  • Jonna Heikkilä

Ryhmät

  • PEYTES22A
    PEYTES22A
  • PEYTES22B
    PEYTES22B
  • 21.04.2023 13:00 - 15:00, Lähi: Kemia TE00BR99-3004/1. uusintakoe

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää keskeiset kemian perusperiaatteet ja lainalaisuudet.
Opiskelija osaa alkuaineiden ja yhdisteiden perusrakenteet.
Opiskelija kirjoittaa reaktioyhtälöitä ja osaa laskea niihin liittyviä laskutoimituksia.
Opiskelija tuntee happojen ja emästen ominaisuudet ja osaa niihin liittyvät peruslaskutoimitukset. Opiskelija tuntee käsitteen reaktiolämpö ja osaa siihen liittyvät peruslaskutoimitukset.
Opiskelija tunnistaa kemian teorian ja käytännön laboratoriotyöskentelyn yhteyden.
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa.
Opiskelija tunnistaa kemian merkityksen omalla ammattialallaan sekä ottaa ratkaisuissaan huomioon ympäristönäkökohdat.

Sisältö

Alkuaineet ja atomit
- Kemiallinen sitoutuminen
- Ainemäärä ja stoikiometria
- Kemiallinen reaktio ja reaktioyhtälö
- Hapot, emäkset, pH
- Reaktiolämpö, entalpia
- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- Peruslaboratorioharjoituksia

Oppimateriaalit

Kts. Its.
Hänninen, Hanna, Karppinen, Maarit, Leskelä, Markku, Pohjakallio, Maija. Tekniikan kemia. (2018) Edita Prima Oy. Helsinki. Soveltuvin osin. Kirjaa löytyy eri kirjastoista sekä nyt myös e-kirjana Ellibs-palvelussa. Ei tarvitse ostaa omaa. Kemian tunneille ja kokeeseen sekä labraan mukaan laskin, Maolin taulukkokirja ja/tai Tekniikan kaavasto.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, kotitehtävät, oppimismateriaalit, laboratoriotyöt pareittain ja pareittain palautettavat työselostukset.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti to 30.3. Uusintatentit yleisinä uusintatenttipäivinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa annetaan tietoiskujen muodossa teemakohtaiset pääkohdat. Opiskelija on aktiivisessa roolissa annetun oppimismateriaalin sekä kirjan (ja mahdollisen muun itsenäisesti etsityn materiaalin) suhteen. Itsissä on keskustelualueita, joille tulee nostaa ENNEN lähitapaamisia epäselvät asiat, haastavat tehtävät jne. Tällä tavoin pyritään tehostamaan yhteisiä tapaamisia. Keskustelualueen kysymyksiin on erittäin toivottavaa, että opiskelutoverit myös vastaisivat. Opettajan ei tarvitse aina olla vastaajan roolissa, vaan vertaistuki ja opi opettamalla toimii tässäkin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Fast Trackinä voi suorittaa teoriaosuuden nopeutetussa tahdissa. Lisätietoa tästä mahdollisuudesta opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kemian osuus opintojaksossa on 3 op, mikä tarkoittaa keskimäärin 81 h työskentelyä. Riippuen siitä, miten hyvin kemia on muistissa, määrä voi luonnollisesti olla enemmän tai vähemmän.

Opiskelijan työn mitoitus (arvio) h
lähitunnit (teoria ja laskarit) 20
kotitehtävät, lähtökoe, itsenäinen opiskelu 24
koekerta ja valmistautuminen 12
labrakerrat ja ennakkotehtävät 12
työselostusten kirjoittaminen 8
turvatesti ja tutustuminen labraan 5
osallistuminen mafyke-pajoihin/helppareihin (vapaaehtoinen)
Yhteensä 81 h

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- Alkuaineet ja atomit
- Kemiallinen sitoutuminen
- Ainemäärä ja stoikiometria
- Kemiallinen reaktio ja reaktioyhtälö, tasapainoreaktio
- Hapot, emäkset, pH
- Reaktiolämpö, entalpia

- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- 2 peruslaboratorioharjoitusta sekä työselostukset molemmista

Ajoitus: 10.1-30.4.2023. Lähituntien osuus 10.1-17.2, minkä jälkeen tutustuminen laboratorioon ja 2 laboratoriotyötä. Pakolliset laboratoriotyöt: kaksi työtä sekä raportointi. Opintojakson lopuksi osaamisen osoittaminen kokeen muodossa. Laboratoriotöihin tulee ryhmäjako myöhemmin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoin 3 paikkaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää:
- hyväksyttyä lähtötasokoetta, (hyv.= 60 % pisteistä, ei koeaikaa, rajaton määrä yrityksiä),
- hyväksyttyä koesuoritusta (vähintään puolet koepisteistä, 50%),
- vähintään puolet annetuista kotitehtävistä on tehty, (50 % kokonaistehtävämäärästä) sekä
- kahden laboratoriotyön suoritusta sekä hyväksyttyjen työselostusten palautusta.

Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:

Laboratoriotyöhön valmistautuminen (esitehtävien ja kotitehtävien tekeminen)
Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa)

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson minimitavoitetta (ks. arvosanan 1 kriteerit). Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöjen perustermit sekä osaa ratkaista kemian perustehtäviä.

Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa selittää kemiallisten ilmiöiden merkityksen erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä laskutehtäviä.

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää peruskemian ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa ratkaista soveltavia, vaativia tehtäviä.

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen.