Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapian perusteet  (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD90-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2019 - 28.09.2019

Ajoitus

21.08.2019 - 13.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kaarina Rajala
  • Taina Vahtera
  • Pirjo Pennanen
  • Kirsi Karlsson

Ajoitusryhmät

  • PFYSIS19A (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS19B (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS19A
    PFYSIS19A
  • PFYSIS19B
    PFYSIS19B

Pienryhmät

  • PFYSIS19A
  • PFYSIS19B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata kansalliset ja kansainväliset fysioterapian kehityslinjat,
• tiedostaa fysioterapiatoimintaa ohjaavat arvot, normit ja eettiset periaatteet sekä ammatin lähtökohdat: prosessimaisuus, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva työnote,
• määritellä fysioterapian keskeiset käsitteet,
• tunnistaa erilaisia fysioterapian jäsennysmalleja,
• kuvata fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä,
• toimia onnettomuustilanteissa, sairauskohtausten sattuessa sekä pienemmissä koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa,
• tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita.

Sisältö

Fysioterapian teoreettisia lähtökohtia: fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat sekä eettiset periaatteet, fysioterapian keskeiset käsitteet, fysioterapia tieteenä, fysioterapiaa jäsentävät mallit, tutkittuun tietoon perustuva fysioterapian näyttöön perustuva toiminta, fysioterapeutin rooli, oma persoona työvälineenä, asiakaslähtöisyys, vuorovaikutustaidot ja dialogisuus.

Ensiapu ja aseptiikka: Toiminta onnettomuustilanteessa, ensiapu ja elvytys, sokkiin johtavat tilanteet, infektioiden tartuntatiet ja riskitekijät, aseptiikan perusperiaatteet.

Oppimateriaalit

Korte H & Myllyrinne K 2017. Ensiapu. Punainen Risti. Keuruu, Otavan Kirjapaino Oy.
-muu materiaali ilmoitetaan Optimassa.
FYSIOTERAPIAN LÄHTÖKOHDAT
Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.
Muu Optimassa osoitettu materiaali.
Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet

Opetusmenetelmät

Hätäensiapu: käytännön harjoitukset lähiopetuksessa
Aseptiikka: itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely, kirjallinen tehtävä
FYSIOTERAPIAN PERUSTEET:
Tiimioppiminen: tiedon rakentaminen yhdessä ja yhteisössä pienryhmässä ajatuksia jakaen.
Fysioterapia-ammatin kansallisten ja kansainvälisten perusteiden ja lähtökohtien parissa työskennellen opiskelija vahvistaa ja toisaalta muuttaa käsitystään tulevan ammattinsa perusteista.
Luennot
Kokemuksellinen oppiminen: Ft- työyhteisöön tutustuminen ja kokemusten reflektointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Fysioterapian perusteet
Kirjalliset tehtävät ovat opintojakson arvioitavia suorituksia.
Fysioterapeutin ydinosaaminen -oppaan ryhmätöiden palautus: Kaksi vuorokautta ennen asian käsittelyä tunnilla.
Täydennykset ja korjaukset 2 vrk:n kuluessa esityksestä ja kommenteista. Tehtävä on tenttiä vastaava suoritus.
Oman pienryhmän kirjallinen vertaisarviointi on myös yksi suoritus. Palautus vuorokauden kuluessa esityksestä.
Myöhästyneet palautukset vaikuttavat arvosanaan miinus 1-2 arvosanaa.
Arvosanaa ei voi saada ennen kaikkien suoritusten palauttamista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Hätäensiapu: käytännön harjoitukset
Aseptiikka: itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely
FYSIOTERAPIAN PERUSTEET:
Itsenäinen oppimistyöskentely, reflektio muiden kanssa: Opiskelijat työstävät sisältöjä ja rakentavat esityksen itsenäisesti ja pienryhmissä opettajan ohjauksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli on voimassa oleva Ensiapukortti (hätäensiapu 8t tai ea1 tai ea2), yhteys opettajaan (hätäensiavun osalta on mahdollista siinä tapauksessa jakson sisäinen hyväksi luku)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hätäensiapu 8t
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen pienryhmätehtävä 19t
FYSIOTERAPIAN PERUSTEET:
Ryhmätyö: Pienryhmät työkentelevät kukin oman teemansa parissa ja rakentevat sekä esittävät (ammatillisen esittämisen harjoittelu) muulle ryhmälle sisällöt (Powerpoint). Näin johdatetaan koko Pfysis19 ryhmä aiheeseen.
Opiskelija valmistautuu ennakolta aiheiden käsittelyyn perehtymällä asiaa koskevaan oppimateriaaliin ja opiskelijoiden esityksiin.
Opponointi: suullisesti esitystilanteen yhteydessä.
Vertaisarviointi: kirjallisesti ohjatulla lomakkeella.Tallennus Optimaan viim. 1vrk oman ryhmän esityksen jälkeen.vaikutus arviointiin: +- 0,6
Oppimispäiväkirja:Tallennus optimaan viimeistään ennen viimeistä lähituntia (vkolla 47).

Sisällön jaksotus

Hätäensiapu: a-ryhmä 26.11.2019 klo 8.15-15.45 ja b-ryhmä 3.12.2019 klo 8.15-15.45
Aseptiikka: verkkomateriaaliin perustuvan tehtävän palautus 5.12. 2019
FYSIOTERAPIAN PERUSTEET: TOTEUTUSSUUNNITELMAN TARKENNUS KESKEN
Viikkojen 36-47 kuluessa (lukujärjestyksen mukaan):
Vko 36 2x 45 min. Taina. Orientaatio opintojaksolle. Tehtävät, jakaantuminen oppimistyöryhmiin, työskentelytapa, arvioinnit.
Vko 36 2x 45 min.: Taina. Fysioterapia ammattina: ammatin taustaa, erottuminen muista terveysalan ammateista. Lainsäädäntö. Fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat.
Vko 37 4 x 45 min : Taina : Luentoa sekä itsenäistä -ja ryhmätyöskentelyä. Fysioterapian keskeiset käsitteet: työn asiakasprosessit (fysioterapiaprosessi). Terveys, liike, liikkuminen ja toimintakyky (ICF). Terveysalan ja fysioterapian eettiset periaatteet. Työn terapia- näkökulman tuomat erityispiirteet. Asiakkaan ja fysioterapeutin yhteistyö: ft = muutosprosessin asianatuntija. Persoona työvälineenä, kommunikointi/vuorovaikutus/ fyysinen kontakti asiakkaisiin.
Vko 38 4x 45 min.Orientaatio esityksiin 30-45min. Pienryhmä 1: 1x 45min + keskustelut: "Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen, kokonaisuus" s.13. Pienryhmä 2: 1 x 45min + kesk.: Ytimessä "Fysioterapiatiede" s.5-6. Mukana: tutkittuun tietoon perustuva fysioterapian näyttöön perustuva toiminta.
vko 39 4x45 min.: Pienryhmä 3: 1x 45min + kesk.: "Tutkimis- ja arviointiosaaminen". s. 14-15. Taina: 1x 60 min+ kesk. ICF; GAS; SMART.
TYÖHÖN TUTUSTUMISEN ALKUINFO 2x45min. Kirsi
Vko 40 4 x 45 min.: Pienryhmä 4: 1x 45min.+kesk. "Terapiaosaaminen" s.17-18. Pienryhmä 5: 1x 45min + kesk.: "Ohjaus ja neuvontaosaaminen".s.16.
Vko 41. 4 x 45 min.: Pienryhmä 6: 1x 45min.+kesk. "Esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen" + keskustelussa: asenne-esteettömyys, sosiaalinen esteettömyys. Esteettömyydestä tehtävä. Taina: 1x60 min + kesk. Kirjaaminen.
Vko 42. Pienryhmä 7: 1x 45min.+ kesk." "Fysioterapia osana kuntoutusta". s 8-9. Pienryhmä 8: 1x 45min.+kesk. "Eettinen osaaminen ja yhteiskuntaosaaminen" . s.19,20.
Vko 44. 4x45 min.: Pienryhmä 9: 1x 45min. + kesk. Asiantuntija monialaisissa verkostoissa. Taina: 90min. Opintojakson yhteenveto: learning cafe.
Vko 45. Työhön tutustumisen kokemusten purku, 2 x 45min Alle ja Blle erikseen
Vko 47. 2x45: opintojakson yhteenveto
Kaikki teemat opiskellaan syventäen fysioterapeuttiopinnossa myöhemmin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Suunnitelman muutokset ovat mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hätäensiapu (läsnäolo 100%): hyv/hyl
Aseptiikka (kirjallinen tehtävä): hyv/hyl-täyd.
FYSIOTERAPIAN PERUSTEET
Kts edellä: "tenttien ajankohdat": ryhmätyö
Oppimispäiväkirja: hyväksytty – täydennettävä
Voi muuttaa loppuarvosanaa +/- 0.6 numeroa
Ryhmätyö arvioidaan numeerisesti, opettajan arviointi 50% (0–5). Oman pienryhmän vertaisarviointi 25% Opiskelijan itsearviointi 25%

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut, tallentanut tai muuten tuottanut suorituksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Soveltaen Solo-taksonomia, kts Optima.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Soveltaen Solo-taksonomia, kts Optima.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Soveltaen Solo-taksonomia, kts Optima.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja