Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapian perusteet  (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD90-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.11.2019 - 13.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kaarina Rajala
  • Satu Takala
  • Juho Korpi
  • Pirjo Pennanen
  • Taina Vahtera

Ajoitusryhmät

  • AVOFYSIK20 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • AVOFYSIK20
    Fysioterapeutti, monimuotokoulutus, polkuopinnot, K20

Pienryhmät

  • AVOFYSIK20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata kansalliset ja kansainväliset fysioterapian kehityslinjat,
• tiedostaa fysioterapiatoimintaa ohjaavat arvot, normit ja eettiset periaatteet sekä ammatin lähtökohdat: prosessimaisuus, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva työnote,
• määritellä fysioterapian keskeiset käsitteet,
• tunnistaa erilaisia fysioterapian jäsennysmalleja,
• kuvata fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä,
• toimia onnettomuustilanteissa, sairauskohtausten sattuessa sekä pienemmissä koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa,
• tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita.

Sisältö

Fysioterapian teoreettisia lähtökohtia: fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat sekä eettiset periaatteet, fysioterapian keskeiset käsitteet, fysioterapia tieteenä, fysioterapiaa jäsentävät mallit, tutkittuun tietoon perustuva fysioterapian näyttöön perustuva toiminta, fysioterapeutin rooli, oma persoona työvälineenä, asiakaslähtöisyys, vuorovaikutustaidot ja dialogisuus.

Ensiapu ja aseptiikka: Toiminta onnettomuustilanteessa, ensiapu ja elvytys, sokkiin johtavat tilanteet, infektioiden tartuntatiet ja riskitekijät, aseptiikan perusperiaatteet.

Oppimateriaalit

Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.
Muu Optimassa osoitettu materiaali.
Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet

Opetusmenetelmät

-käytännön harjoitukset
-itsenäinen työskentely ja raportointi pienryhmissä
- Tiimioppiminen: tiedon rakentaminen yhdessä ja yhteisössä pienryhmässä ajatuksia jakaen.
Fysioterapia-ammatin kansallisten ja kansainvälisten perusteiden ja lähtökohtien parissa työskennellen opiskelija vahvistaa ja toisaalta muuttaa käsitystään tulevan ammattinsa perusteista.
- Luennot
- Kokemuksellinen oppiminen: Kunnonkotiin tutustuminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ensiapu: käytännön ensiapuharjoitukset
Mikrobiologia ja aseptiikka: Itsenäinen työskentely ja kirjallinen raportti pienryhmissä

Fysioterapia: Itsenäinen oppimistyöskentely, reflektio muiden kanssa: Opiskelijat työstävät sisältöjä ja rakentavat esityksen itsenäisesti ja pienryhmissä opettajan ohjauksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelijalla on voimassa oleva ea1 tai ea 2 kortti osoittaa, niin hätäensiavusta voi hakea sisäistä hyväksilukua suoraan opettajalta./ Kaarina Rajala

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensiapu 0.5 op
Mikrobiologia ja aseptiikka 0.5 op

Fysioterapian osuus:
Ryhmätyö: Pienryhmät työskentelevät kukin oman teemansa parissa ja rakentavat sekä esittävät (ammatillisen esittämisen harjoittelu) muulle ryhmälle sisällöt (Powerpoint). Näin johdatetaan koko ryhmä aiheeseen.
Opiskelija valmistautuu ennakolta aiheiden käsittelyyn perehtymällä asiaa koskevaan oppimateriaaliin ja opiskelijoiden esityksiin.
Opponointi: suullisesti esitystilanteen yhteydessä.
Vertaisarviointi: kirjallisesti ohjatulla lomakkeella (Optimassa). Tallennus Optimaan viim. 1vrk oman ryhmän esityksen jälkeen.vaikutus arviointiin: +- 0,6


Oppimispäiväkirja:Tallennus optimaan ja palautus opettajalle paperiversiona viimeistään viikolla 8 (ma/ti)

Työhön tutustuminen ja sen purkuun liittyvät tehtävät

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Oppimispäiväkirja: hyväksytty – täydennettävä
Voi muuttaa loppuarvosanaa +/- 0.6 numeroa
Ryhmätyö arvioidaan numeerisesti, opettajan arviointi 50% (0–5). Oman pienryhmän vertaisarviointi 25% Opiskelijan itsearviointi 25%

Sisällön jaksotus

Ensiapu: Ensiapuharjoitukset lähipäivä 13.1. 2020 klo 8.15-15.45
Aseptiikka ja mikrobiologia: 13.1. 15-15.45 ohjeistus verkkotyöskentelyyn/itsenäiseen työskentelyyn ja kirjalliseen tehtävään.
Tarkemmat ohjeet lähteineen ovat Optimassa/Kaarina Rajala
___________________________________________________________________________
Fysioterapian osuus / Juho ja Satu

Itsenäinen opiskelu verkossa:
Info: työhön tutustuminen / Juho
Verkkoluento: fysioterapian keskeisiä käsitteitä https://youtu.be/yCdF4Qk34pw
Verkkoluento: moniammatillisuus https://youtu.be/a0wRUrlibzY
Verkkoluento: dokumentointi https://youtu.be/4ZzIcZc3P5Q
Työhön tutustuminen 2x7h itse valitussa paikassa

Vko 4 ti 21.1. klo 8-12 /Satu Takala
- Orientaatio opintojaksolle. Tehtävät, jakaantuminen oppimistyöryhmiin, arvioinnit; oppimispäiväkirja, ryhmätyötyöskentely, oppimispäiväkirjan pito koko opintojakson ajan: kaikesta sisällöstä oman oppimisen reflektointi.
- Fysioterapia ammattina: ammatin taustaa, erottuminen muista terveysalan ammateista. Lainsäädäntö.
Fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat
Suomen Fysioterapeutit
European Region of the World Confederation for Physiotherapy (ERWCPT)
World Confederation for Physical Therapy (WCPT)
WCPT guideline for standards of physical therapy practice
Fysioterapeutin suoravastaanotto (SF raportti 2018 + Jyväskylän tutkimukset)

- Tutkimustehtävä ja tiedonhakutehtävä: Etsi jokin fysioterapeutin ydinosaamisalueeseen liittyvä tutkimus ja raportoi se lyhyesti. Palautus paperiversiona seuraavalle tunnille.
Vko 5 ti 28.2. klo 10-12 / Satu Takala
Parityöskentelynä tutkimustehtävän referointi.
Luentoa sekä ryhmätyöskentelyä. Fysioterapian keskeiset käsitteet: työn asiakasprosessit (fysioterapiaprosessi). Terveysalan ja fysioterapian eettiset periaatteet. Työn terapianäkökulman tuomat erityispiirteet.
Ryhmätyöskentelyohjeet Learning cafe -työskentelyä varten: Jokainen ryhmä (6 ryhmää) tutustuu omaan aiheeseensa (fysioterapeutin ydinosaaminen - opas ja mahdolliset omat tiedonhaut) ja valmistelee lyhyen PowerPoint -esityksen (n.20min) ti 4.2 tunneille esim.verkkotyöskentelynä (palautus etukäteen opettajalle paperiversiona ma 3.2.). Jokainen tutustuu muiden aiheisiin itsenäisesti oppaasta. Ma 3.2 pidetään Learning cafe -kiertopisteharjoittelu ryhmissä em.aiheista (paitsi ryhmän omasta), jonka jälkeen ryhmä tutustuu muiden tuotokseen omasta aiheesta ja tekee siitä lyhyen suullisen yhteenvedon/palautteen, jonka esittely tehdään oman esityksen ohessa (+10min).
Aiheet: Tutkimis- ja arviointiosaaminen, ohjaus- ja neuvontaosaaminen, terapiaosaaminen, eettinen osaaminen, yhteiskuntaosaaminen.
(Teknologiaosaaminen Kunnonkodin yhteydessä)

Vko 6 ma 3.2. klo 12-16 / Satu Takala
Asiakkaan ja fysioterapeutin yhteistyö: ft = muutosprosessin asiantuntija. Persoona työvälineenä, kommunikointi/vuorovaikutus/ fyysinen kontakti asiakkaisiin.
GAS; SMART
Learning cafe -kiertopistetyöskentely 5 x 10min fysioterapian ydinosaamisalueista.

ti 4.2. klo 12-16 / Satu Takala
Learning cafe -työskentelyn esitykset 6 x 30min (tarvittaessa jatketaan ti 11.2.)
Opponoinnin palauttaminen seuraavalla tunnilla.

ma 10.2 klo 8-12 /Satu Takala
Esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen; Kunnonkotiin tutustuminen.
Reflektointi oppimispäiväkirjaan.
ti 11.2. klo 8-12 / Satu Takala
Kurssin yhteenveto
Fysioterapiatiede
Fysioterapia tieteenä ja näyttöön perustuva toiminta (EBP määritelmä ja prosessi, tutkimustyypit, laadullinen ja määrällinen tutkimus, näytön pyramidi)
Tutkimusten tulkinta perusteet (PICOS, tilastolliset peruskäsitteet, tutkimuksen tiivistelmän ymmärtäminen)
Käsitteet reliabiliteetti & validiteetti
luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet (rinnakkain terveyskunnon arviointi jakson kanssa)

vk 19 4h Juho Työhön tutustumisen purku

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ensiapu: läsnäolovelvollisuus käytännön harjoituksissa 100%
Mikrobiologia ja aseptiikka: Kirjallinen pienryhmätehtävä hyv/hyl

Fysioterapia:
Kirjalliset tehtävät ovat opintojakson arvioitavia suorituksia.
Fysioterapeutin ydinosaaminen -oppaan ryhmätöiden palautus sovitusti. Tehtävä on tenttiä vastaava suoritus.
Oman pienryhmän kirjallinen vertaisarviointi on myös yksi suoritus. Palautus sovitusti.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja