Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallinen anatomia 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD93-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 08.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Pirjo Pennanen

Ajoitusryhmät

  • PFYSIS19A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS19B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS19A
    PFYSIS19A
  • PFYSIS19B
    PFYSIS19B

Pienryhmät

  • PFYSIS19A
  • PFYSIS19B

Tavoitteet

Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
• selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden ja toimintojen periaatteet,
• tunnistaa palpoiden pinnalliset tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet.

Sisältö

Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet / passiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot. Palpaatio fysioterapeuttisen tutkimisen keinona, pinnallisten luisten rakenteiden ja lihasten palpointi.

Oppimateriaalit

Putz Reinhard; Pabst Reinhard (2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusin 15. painos on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system ja Head, Neck and Neuroanatomy (myöhemmin fysiologian opintojaksolla hyödynnetään myös osaa Internal Organs).
• Huomioi, että painoksessa käytetään rakenteista niidenlatinankielisiä nimiä.
Reichert Bernard (2008). Käytännön anatomia 1 - ylä- ja alaraajan tutkiminen palpaation keinoin.
Reichert Bernard (2008). Käytännön anatomia2 - pään ja selkärangan tutkiminen palpaation keinoin.
Tukimateriaali oman oppimisen mukaan:
Esim. Moore, Dalley (2006 tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Muu omavalintainen tukimateriaali

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään Flipped learning -pedagogiikkaa ja jokaiseen tapaamiseen edellytetään opiskelijalta ennakkoon valmistautumista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson varsinainen tentti toteutuu viikolla 48. Ensimmäinen ja toinen uusinta kevään uusintatenttiajankohdissa todennäköisesti tammi- ja helmikuussa. Ajankohdat tarkentuvat myöhemmin.
Tarkennus uusinta-ajankohtiin: / kirjannut Pirjo 11.11.2019
Tammikuussa 29.1. klo 16 DisKun uusintatenttipäivässä
Helmikuussa 26.2. klo 16 DiSKun uusintatenttipäivässä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jatkuva ennakkotehtävien tekeminen ja tapaamisissa aktiivinen osallistuminen. Oman osaamisen testaaminen opintojakson aikana ViLLE -tehtävien avulla sekä tenttiin valmistautuminen. ViLLEn oman osaamisen testejä on opintojakson aikana kolme, alueittain. Niitä voi tehdä mutta ne eivät vaikuta arviointiin.
Opintojakson laajuus vastaa 133h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskellaan ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakentuminen ja toiminta. Lisäksi opintojaksolla opiskellaan tuki- ja liikuntaelimistön palpaatiota eli rakenteiden tunnustelemista ja tunnistamista käsin.
Opiskelussa edellytetään aktiivista jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskeluun kuuluu mm. ennakkotehtäviä tapaamisiin valmistautumiseksi, johdantotyyppisiä luentoja, pienryhmässä tapahtuvaa vuorovaikutuksellista opiskelemista, käytännön harjoituksia, erilaisia tehtäviä ja muita oppimista tukevia menetelmiä. Opiskelijat ovat itse vastuullisia etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.
Opintojakso etenee teemoittain ja opiskelua tukevia materiaaleja löytyy mm. Optimasta. Jokaiselle teemalle on omia itsenäisesti tehtäviä ennakkotehtäviä, jonka avulla teemaan perehdytään ja valmistaudutaan teeman käsittelemiseen johdantoluennolla ja pienryhmissä. Pienryhmien tapaamisten aikana teemaa käsitellään pienryhmien itse valitsemalla menetelmällä. Teema päättyy kyseisen anatomisen alueen palpaation opettelemiseen.
Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin ft tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää osata?
3. Miten opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?
Vko 36 2h Orientaatio, jolloin käydään läpi opintojakson toteutuksen suunnitelma. Pienryhmien jako ryhmittäin.
Ennakkotehtävä viikolle 37: Optimaan tutustuminen, oppimateriaalin hankkiminen. Perehdy materiaaleihin Sanastoa, Liikesuunnat ja tasot
vko 37 Luento: Anatomian sanastoa, liikesuunnat, tasot, anatomian opiskelun niksejä. Opintojakson tavoitteiden tarkentaminen
Ennakkotehtävä viikolle 37 toiset tunnit: Selvitä ihmisen kudokset yleisellä tasolla ja erityisesti luinen rakentuminen, tukiranka. Kasvojen alueen luista vain ylä- ja alaleuanluu.
vko 37 2h Vuorovaikutteinen luento: Ihmisen kudokset yleisesti ja luusto kokonaisuudessaan mallien + materiaalin kautta luiden ja nivelten nimien läpi käyminen.
Ennakkotehtävä viikolle 38: Nivelen rakenne ja lisärakenteet
vko 38 2h. Vuorovaikutteinen luento: Nivelen rakenteen ja niveltyyppien läpi käyminen – opettajajohtoisesti mutta keskustellen.
Ennakkotehtävä: Vartalon anatomiaan perehtyminen
vko 38 2h Johdantoluento vartalon ja lantion sekä lantionpohjan rakentuminen; luusto ja lihakset
Ennakkotehtävä viikon 39 pienryhmätunneille: Selvitä vartalon alueen anatomia
vko 39 2h pienryhmätunnit Vartalon alueen anatomian opiskelua pienryhmissä / tiimeissä
Ennakkotehtävä: Opiskele vartalon palpoitavat rakenteet sekä miten ne löytää
vko 39 2h palpaatiotunnit: Vartalon alueen rakenteiden palpaatio
Ennakkotehtävä Lonkkanivelen rakenteeseen perehtyminen
vko 39 2h Johdantoluento: Lonkkanivelen alueen anatomia
ennakkotehtävä: Selvitä lantion ja lonkan alueen anatomia.
vko 40 2h pienryhmät: Tiimit kokoontuvat keräämään oppimaansa yhteen ja työstämään opittua sopimallaan tavalla lonkan alueen anatomian osalta.
ennakkotehtävä: Polvinivelen rakenteeseen perehtyminen
vko 40 Johdantoluento polven alueen anatomia
ennakkotehtävä: Selvennä itsellesi polven alueen anatomiaa
vko 41 pienryhmät: Tiimit kokoontuvat keräämään oppimaansa yhteen ja työstämään opittua sopimallaan tavalla polven anatomian osalta
ennakkotehtävä: Nilkan ja jalkaterän rakenteeseen perehtyminen
vko 41 Johdantoluento nilkan ja jalkaterän alueen anatomiaan
ennakkotehtävä: Selvennä itsellesi nilkan ja jalkaterän alueen anatomiaa
vko 43 pienryhmät: Tiimit kokoontuvat keräämään oppimaansa yhteen ja työstämään opittua sopimallaan tavalla nilkan ja jalkaterän alueen anatomian osalta
ennakkotehtävä: Opiskele alaraajan palpoitavat rakenteet sekä miten ne löytää
vko 43 palpaatiotunnit: Alaraajan palpoitavat rakenteet alkaa
ennakkotehtävä: Hartiarenkaan, olkanivelen ja kyynärnivelen alueen anatomiaan perehtyminen
vko 43 4h: Johdantoluento Hartiarenkaan, olkanivelen ja kyynärnivelen anatomiaan
ennakkotehtävä: selvennä edelleen hartiarenkaan, olkanivelen ja kyynärnivelen anatomiaa
vko 44 pienryhmätunnit 2h: Tiimit kokoontuvat keräämään oppimaansa yhteen ja työstämään opittua sopimallaan tavalla hartiarenkaan, olkanivelen ja kyynärnivelen alueen anatomian osalta
ennakkotehtävä: Opiskele alaraajan palpoitavat rakenteet sekä miten ne löytää
vko 44 palpaatiotunnit 2h: Alaraajan palpoitavat rakenteet jatkuu
ennakkotehtävä: Perehdy ranteen ja sormien alueen anatomiaan
vko 44 4h Johdantoluento ranteen ja sormien alueen anatomiaan
ennakkotehtävä: selvennä itsellesi edelleen ranteen ja sormien alueen anatomiaa
vko 45 pienryhmätunnit 2h: Tiimit kokoontuvat keräämään oppimaansa yhteen ja työstämään opittua sopimallaan tavalla ranteen ja käden alueen anatomian osalta
ennakkotehtävä: Opiskele yläraajan palpoitavat rakenteet sekä miten ne löytää
vko 45 palpaatiotunnit 4h: Yläraajan palpoitavat rakenteet
vko 48 4h: tentti ViLLE-järjestelmässä tehtynä
vko 50 2h: opintojakso- ja tenttipalaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksopalaute kerättiin tunnilla 10.12. Kirjasi Pirjo Pennanen. Läsnä 33 opiskelijaa

Opintojakson toteutuksessa
- oppimista tukeneet asiat:
- pienryhmätyöskentely, vapaamuotoisempi mallien kanssa opiskelu, opettajan tarjoama tuki
- tarkka toteutuussuunnitelma Optimassa hyvä, materiaalit valmiina
- opintojakson alussa käyty johdanto, anatomian yleisempi esittely
- eteneminen lihaksistossa pinnalta syvempiin rakenteisiin
- luennolla luumallien käyttö, esimerkit, kokemuksien kertominen, aktivoiminen
- kehitettävät asiat:
- aktivoivien menetelmien käyttäminen enemmän; esim. ennakkotehtävien läpi käymistä opiskelijoiden tuottamana
- alkuun "kädestä pitäen ohjaamista" pienryhmätunneilla
- välitentti / koonti alueittain voisi olla mietittävä
- luentojen tallententamisen mahdollisuudet - harkintaan :)
Opiskelijoiden oma toiminta
- oppimista tukeneet asiat:
- ennakkotehtävien tekeminen
- eri oppimateriaalien käyytäminen, erityisesti 3D -sovellukset, materiaalin työstäminen
- mentorointiin osallistuminen
- kehitettävät asiat:
- itsenäisen opiskelun määrää voisi lisätä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään ViLLE -oppimisjärjestelmässä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• käyttää keskeisiä anatomian käsitteitä
• muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin
• kudos-tason kokonaisuuden hahmottamisessa on vaikeuksia
• toimii ryhmän jäsenenä
• vastaa sovituista tehtävistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• käyttää keskeisiä anatomian käsitteitä systemaattisesti
• osaa kuvailla anatomian rakenteiden yhteyksiä ja kudos-tason kokonaisuuksia
• muistaa ja tunnistaa eri kudosten välisiä yhteyksiä
• toimii tavoitteellisesti ryhmässä
• oppiminen on tavoitteellista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla elimistö-tason kokonaisuuksia
• osaa kuvata elin- ja elimistö tason kokonaisuuksia jäsentyneesti ja loogisesti
• organisoi ryhmän toimintaa
• arvioi omaa oppimistaan

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja