Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen oppimisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD95-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 19.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Taina Vahtera
  • Pirjo Pennanen

Ajoitusryhmät

  • PFYSIS19A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS19B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS19A
    PFYSIS19A
  • PFYSIS19B
    PFYSIS19B

Pienryhmät

  • PFYSIS19A
  • PFYSIS19B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä,
• selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
• selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
• valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta,
• yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista,
• hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista.

Sisältö

Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), asiakkaan kohtaaminen, asiakaslähtöiset vuorovaikutuskeinot, asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen niin tutkiessa kuin terapiaa toteuttaessa, haastattelu tutkimismenetelmänä, erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.

Oppimateriaalit

MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
Optimassa ohjattu materiaali.
VUOROVAIKUTUS
Hankittava oppikirja: Vänskä K. , Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Opettajalta saatava materiaali:
- Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita.
- Artikkeli: Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

uusintakokeet:
1: Vuoden 2020 ensimmäinen yleinen uusintakoe
2: Vuoden 2020 toinen yleinen uusintakoe

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakosolla on läsnäolovelvoite. Opetus etenee kumulatiivisesti ymmärrystä ja osaamista aiemman varaan rakentaen.
Kunkin kaksoistunnin osalta: poissaolot: Opiskelija lähettää opettajalle s-postissa suunnitelman siitä, miten osoittaa opettajalle osaamisen poissaolotunnilla opiskelluissa asioissa?
Osallistuminen osoitetaan poissaoloa seuraavalla lähitunnilla johon opiskelija osallistuu.
Oleellista on esittää oppimisen ydinkohtia (ei materiaalikopiointia) ja yhdessä opittuja asioita (opiskelijoiden tunnilla esiin nostamat asiat, keskusteluiden antia,yhteisten reflektioiden sisältöjen hallintaa).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viikot 36-44 MOTORINEN OPPIMINEN
Kokonaisuus 5 op = 5 x 27h opisk. työtä = 135h.Lähiopetusta yhteensä 44h. Itsenäistä opiskelua 104h
Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
- Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen
- Oppimisteoriat: Sovellus itseen: Itsereflektiiviset tehtävät tunnilla / itsenäisenä oppimisena: ”Minä oppijana / ohjaajana”
- Motorisen kontrollin ja oppimisen teoriat –ryhmäreflektio: teorioiden tunteminen ja mielikuvan sekä mind mapin muodostuminen teorioista.
- Asiakkaan motorisen taidon opettaminen käytännössä ja siihen liittyvä ohjaaminen:
Pienryhmätehtävä: opitun teorian sovellus käytäntöön: motorisen taidon opettaminen ja ohjaaminen. Pienryhmätehtävä sisältää seuraavat asiat:
- Oppija-analyysi – motorisen oppimisen kolmevaiheinen malli ohjaamisen perustana. - Motorisen taidon oppiminen / opettaminen ja ohjaaminen sisältäen asiat: feedbackin laatu, tiheys ja ajoitus, KP, KR, transfer-käsitteen sovellus.
- Ohjaaminen: visuaalinen, kognitivis/verbaalis/auditiivinen sekä kinesteettis/manuaalinen.
- Opettamisen kirjallinen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi, näistä esitys ryhmälle.
VUOROVAIKUTUS TERAPAISUHTEESSA
Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.

Sisällön jaksotus

VIIKOT 36-44 MOTORINEN OPPIMINEN,
Vko 36: 4h A+B. Orientaatio. Opintojakson kokonaisuus / osat.Tehtävät. Järjestäytyminen ryhmiin..
Oppimisen käsitteitä ja teoriaperustaa, näkökulmana ihmisen oppimisen tukeminen fysioterapiassa. Tiedonkäsitys, erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä, oppimisteoriat, konstruktivistinen oppimiskäsitys.
Tuntitehtävä: sukan pukeminen.
Oppimistehtävä ennen seur. lähituntia (2h): Opiskelijan oma tiedonkäsitys ja sen vaikutus ohjaukseen.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia:Motorisen kontrollin teoriat – tehtävä. (Palauta Optimaan ohjeen mukainen tehtävävastaus.) Mukaan tunnille.
Vko 37 4h A + B Motorisen kontrollin perustaa. Itsenäisten tehtävien käsittely pienryhmissä.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia: Motorisen oppimisen teoriat -tehtävä (diasarjan lopussa). Palauta Optimaan ohjeen mukainen tehtävävastaus. Mukaan tunnille.
Vko 38 4h A + B Motorisen taidon oppimisen perustaa, jatkuu. Itsenäisten tehtävien käsittely.
Itsenäinen opiskelu (8h) ennen seur. lähituntia: Perehdy fysioterapeuttisen ohjaamisen materiaalit: Ohjaamisessa tehtävät valinnat: Feedback ja mallintaminen, sekä toinen materiaali valinnoista.
Vko 39: Käsitellään ohjaamisessa tehtävät valinnat: Feedback ja mallintaminen. Lisäksi aloitetaan muut ohjaamisessa tehtävät valinnat.
Vko 40 Jatketaan opittujen teorioiden ja ohjaustaitojen syventämistä motorisen opettamisen ryhmätehtäviä työstäen.
Vko 41,42 ja 44: simulaatiot: ryhmät esittävät omat motorisen opettamisen tehtävänsä pienryhmittäin.
VIIKOT 45-50 VUOROVAIKUTUS FYSIOTERAPIASSA
Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Sammalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Jokaiselle tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus.
TApahtumakohtainen toteutussuunnitelman luonnos on Optimassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan eli suoritusmerkinän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Optimaan palautetut itsenäiset tehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Ryhmätehtävä: motorisen taidon opettaminen. Opettajan arviointi 0-5. Arvioidaan tuotetun materiaalin kattavuus tehtäväohjeisiin verraten. Arvioidaan esityksen ammatillisuus ja ryhmän jäsenten osallisuus. Kunkin pienryhmän sisäinen työskentelyä koskeva vertaisarviointi huomioidaan. Kaikki ryhmän jäsenet eivät aina saa samaa numeroa ryhmätyöstä. Ryhmätyö voi olla hylätty jos osallistumista työskentelyyn ei ole, tai jos työskentely haittaa / vaikeuttaa ryhmäntyöskentelyä. 50% kokonaisarvosanasta.
- Kirjallinen yksilökoe: 0-5. 50% kokonaisarvosanasta. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista.
Arviointikriteerit:
Solo-taksonomian mukaisesti, kts. Optima.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja