Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen oppimisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD95-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 10.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 48

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Satu Takala
  • Afrisa Kapella

Ryhmät

  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä,
• selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
• selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
• valita ja käyttää terapiatilanteessa tilanteeseen sopivia, asiakaslähtöisiä vuorovaikutuskeinoja tutkiessaan ja ohjatessaan asiakasta,
• yhdistää ihmisen oppimiseen vaikuttavat tekijät ja fysioterapeuttisen ohjaamisen periaatteet suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista,
• hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista.

Sisältö

Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), asiakkaan kohtaaminen, asiakaslähtöiset vuorovaikutuskeinot, asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen niin tutkiessa kuin terapiaa toteuttaessa, haastattelu tutkimismenetelmänä, erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.

Oppimateriaalit

MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
ItsLearningissä ohjattu materiaali.

Sisällön jaksotus

Täydentyy vielä vuorovaikutusosion osalta päivämäärin /lokakuu->...
Sisältö täydentyy ItsLearning -alustalla.

Vko 35
31.8.2021
Orientaatio opintojaksoon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.
Järjestäytyminen ryhmiin.

Vko 36
7.9.
Luento: Oppimisen käsitteitä ja teoriaperustaa, näkökulmana ihmisen oppimisen
tukeminen fysioterapiassa. Tiedonkäsitys, erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen
vaikuttavia tekijöitä, oppimisteoriat, konstruktivistinen oppimiskäsitys.

9.9. 12-14
Tuntitehtävä: sukan pukeminen.
Itsenäisen opiskelun tehtävä, palautus tunnille xxx (sovitaan) mennessä: Opiskelijan oma tiedonkäsitys ja sen vaikutus ohjaukseen; “Minä oppijana/ohjaajana”.
Tutustuminen motorisen oppimisen materiaaliin seuraavan päivän tunneille vastaamalla 1-2 lauseella kysymykseen: “Millaisesta harjoittelusta asiakas voisi mielestäsi hyötyä parhaiten?”.

Vko37
13.9.
Annetun kysymyksen käsittely parityönä.
Aihe/luento: Motorisen kontrollin perustaa/
Motorinen oppiminen fysioterapiassa
Tehtävä: Tee motorisen kontrollin teoriat -tehtävä diasarjan lopusta.

15.9. 12-13.30
Motorisen oppimisen käsitteitä /teoriaperustaa

Vko 38
20.9. 10-12

Motorisen oppimisen käsitteitä /teoriaperustaa jatkuu
Motorisen oppimisen teoriat ja vaihemallit

21.9. 14-16

Ohjaamisessa tehtävät valinnat.
Motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen
ja manuaalinen ohjaus), asiakkaan sisäisen motivoitumisen
tukeminen. Ammatietiikka asiakkaan ohjaamisessa.

Vko 39
27.9 klo 8-10 A-ryhmä ja klo 10-12 B-ryhmä

Mallintaminen ja feedback.
Oppimistehtävien teko /palautus kirjallisena xxx (sovitaan) mennessä.

28.9. klo 8-10 B-ryhmä ja klo 10-12 A-ryhmä

Harjoittelun suunnittelun valinnat
+ ryhmätyön työstämistä

Vko 40
4.10 klo 8-10 B-ryhmä ja klo 10-12 A-ryhmä
Erilaiset ohjausympäristöt (digi) ja teknologian hyödyntäminen
erilaiset ohjausympäristöt kuten mobiili, virtuaali – ja pelisovellukset lähiohjauksessa ja etäohjauksessa sekä asiakkaan itsenäisessä harjoittelussa
+ ryhmätöiden työstämistä

5.10. klo 10-12 B-ryhmä ja klo 14-16 A-ryhmä
Motorisen oppimisen teoriat - itsenäisen työn purku

Tentti 1.12.2021.

____________________________________________________________
Vuorovaikutus -osio / AIKATAULUTUS VIELÄ KESKEN!

Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Samalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Jokaiselle tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus

Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.

VUOROVAIKUTUS -materiaalit tunneilla käsiteltävien materiaalien lisäksi:
Oppikirja
Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Materiaali Itsissä:
Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
Kirjaston tietokantojen kautta hae Full text – artikkeli:
Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.

Ajankohdat:
Vuorovaikutusosio (Toteutussuunnitelman pohja: Taina Vahtera, muokannut: Satu Takala

Vko 42: 21.10.2021

Orientaatio: tavoitteet, toteutustapa, viitekehys, arviointi.
Itsereflektion käsite.
Ihmisen asioille antamat merkitykset. Asiakkaan merkitykset sisäisen motivoitumisen suuntaajina.
Itsenäinen tehtävä tunnilla: Tehtävä 0.

Ennakkotehtävä 26.10. mennessä: tehtäväohjeet 1 ja 2. Itsissä.
Vänskä ym. kappaleet 1-2. Fysioterapeutin erilaisten ohjaustehtävien erilaiset vuorovaikutusorientaatiot: asiakaskeskeisyys / asiakaslähtöisyys, asiantuntijakeskeisyys, dialogisuus terapia-ammateissa, kuten fysioterapiassa.
Perehdy: motivoiva haastattelu fysioterapiassa. Motivoivan haastattelun kehittäjiä ja soveltajia esim. Miller, W., Rollnick S. & Butler C., Suomessa Koski-Jännes.
Nimityksiä: motivoiva / motivaatiota kartoittava haastattelu, motivoiva keskustelu (linkkejä Optimassa). Kerää itsellesi motivoivan haastattelutekniikan / keskustelun ydintekijät/-asiat/-laadut muistiinpanoiksi, jotka tallennat Itsissä palautuskansioon.

Vko 43:

Ihmiskäsitys fysioterapiassa.

Tuntitehtävän (käsitysten muuttaminen) käsittely.

Asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen
Sisäisen motivoitumisen käsite ja asiakkaan sisäisen motivoitumisen rakentuminen: Asiakkaan omien merkitysten yhteys motivaatioon. --> Materiaalina esim. artikkeli: Piilevän motivaation jäljillä. Angle` Susanna.
Sisäisen motivoitumisen tukeminen edellyttää taitona asiakkaan ICF-rakennetason edellytysten, toiminnan, tehtävien, liikkumisen sekä hänen liikkumis- ja toimintaympäristönsä selvittämistä. Tässä käytetään tutkimisen kaikkia menetelmiä. Tällä opintojaksolla kysymisen ja kuulemisen taitoja.
Kuulemisen ja kysymisen harjoitus.


Itsenäinen tehtävä:
Ymmärrä käsitteet voimavaralähtöisyys ja ratkaisukeskeinen lähestymistapa sekä transteoreettinen muutosvaihemalli. Materiaalina: etsi luotettavista lähteistä tietoa muutosvaihemallista ja katso muutokseen tukemisen perusteita Its-materiaaleista. Vänskä,ym. kappale 3.
Tunne artikkelin sisältö: tavoitteiden asettamiseen liittyvä haastattelu: Materiaalina mm. artikkeli: Writing patient centered goals.


VKO 44

Ennakkotehtävän käsittely: flipped classroom.

Sisältö 1: Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinasiat: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus.
Sisältö 2: Motivoivan haastattelutekniikan yhdistäminen sisäisen motivoitumisen tukemisen kolmeen ydinteemaan: kts. artikkelimateriaali Angle` ja ennakkotehtävän materiaalit ja esim. Terveyskirjaston materiaalia.
Sisältö 3: Opettajajohtoisesti: Whodas -tutustuminen. Whodas 2.0


Itsenäinen tehtävä:

Toteuta Whodas toimintakykyhaastattelu jollekin ikääntyneelle tai sairastuneelle henkilölle ennen seuraavaan lähituntia. Reflektoi oma osaamisesi kuulijana ja tiedonkeruun osaajana. Mitä osaat, mitä kehität jatkossa?


Vko 45:

Sisältö 1. Asiakkaan haastatteluharjoitus: Mihin toimintakyvyn muutokseen asiakas pyrkii / on valmis. Asiakkaan merkitykset (tavoitteiden spesifiä muokkaamista ajatellen).

Sisältö 2. Tavoitteiden laatimisharjoitus: asiakkaan haastattelutietoihin perustuva tavoitteiden laatimisharjoitus. Materiaalina esim. Vänskä ym. kpl. 3., Artikkeli: Writing Patient centered functional goals.

Ryhmätehtävä seuraavaksi kerraksi:
Transteoreettinen muutosvaihemalli: Asiakkaan elämään liittyvän muutosprosessin ymmärtäminen ja sen oikea-aikainen tukeminen. Kehittäjät Prochaska, Di Clemente, Norcross. Tutustu teoriaan (esim. linkkejä Optimassa) ja kuvaa/pohdi vaihemallin pohjalta ryhmän kanssa 1 esimerkkitapaus (oma tai tuntemasi henkilön läpikäymä) muutos. Mikä teorian perusteella olisi voinut tukea muutosta? Tallenna ryhmäpohdinta Itsiin.

Kriisin vaiheisiin tutustuminen (Terveyskirjasto, Duodecim sekä Mielenterveysseura), esim. linkkejä Itsissä.


VKO 46 JA 47

Yhteenveto kurssista; oman oppimisen reflektio.
Whodas-kokemukset
Asiakashaastattelu / tavoitteiden laatimiskokemukset
Transteoreettisen muutosvaihemallin ja kriisin vaiheiden lyhyt kommentointi yhdessä. Nämä jäävät henkilökohtaiseksi oppimistehtäväksi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Kirjallinen yksilökoe: 0-5. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja