Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD97-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

18 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kati Naamanka
  • Taina Vahtera

Ajoitusryhmät

  • PFYSIS18A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS18B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS18B
    PFYSIS18B
  • PFYSIS18A
    PFYSIS18A

Pienryhmät

  • PFYSIS18A
  • PFYSIS18B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• harjoittaa tavoitteisesti näyttöön perustuvin menetelmin eri ikäisten asiakkaiden liikkumista ja toimintakykyä sekä niiden osa-alueita hyödyntäen ja soveltaen fysioterapian eri ohjausmenetelmiä,
• toteuttaa valitsemansa terapeuttisen harjoittelun turvallisesti huomioiden asiakkaan toimintaympäristön,
• arvioida terapeuttisen harjoittelun toteutumista sekä tarvittaessa muuttaa ohjaus- ja terapiasuunnitelmaansa tilannekohtaisesti
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Liikkeen säätely fasilitaation pohjana, perusliikkumisen fasilitaatio, tasapainon harjoittaminen, visuaalisen, verbaalisen, kognitiivisen ja manuaalisen ohjaamisen menetelmät käytännössä, palaute sekä sen merkitys ja käyttö, eri ikäisten asiakkaiden valmiuksien huomiointi ohjauksessa ja harjoittamisessa, teknologian hyödyntäminen ohjaamisessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

Ensimmäisen vuoden oppimtaeriaalin sovellus käytäntöön
Tällä opintojaksolla ohjattu materiaali (Kts. Optima)
Opiskelijoiden löytämä perusteltu ja pätevä materiaali

Opetusmenetelmät

Flipped classroom

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Koe on merkitty lukujärjestykseen.
uusintakokeet sovitaan opettajien kanssa kaikille uusijoille samaan päivään. Uusintakokeiden ajankohdat kirjataan tähän toteutussuunnitelmaan loppuvuoden lukujärjestysten vahvistuttua. uusinnat ovat tämän lukukauden puolella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Asiakastapaustehtävät
Opiskelijoiden suorittamat demonstraatiot ja ohjattu simulaatioharjoittelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op x 27h = 135h
Itsenäinen opiskelu
Vko 35 lähitunteihin mennessä ennakkotehtävä:
Tarkista että osaat aiempien opintojaksojen ( esim. liikkumis- ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi) ydinsisällöt liikkeeseen ja liikkumiseen liittyen. Esim. liikkeen liikkeen ja toimimisen havainnoinnin "polun", liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet, tärkeänä esim. tasapaino ilmiönä (Oppimateriaalit ja Optiman materiaalit, aiemmat oppimistehtävät).Opiskele tekemäsi tehtävä tasapinosta ilmiönä. Ymmärrä mistä kehon rakenteellisista ja toiminnallisista tekijöistä (ICF) tasapainoinen liike ja toiminta rakentuu.
Vko 37 lähitunneille valmistautuminen: Pienryhmät työstävät demonstraatiot tasapainoharjoitteluun liittyen. Raportointi.
ITSENÄINEN OPPIMISTYÖSKENTELY opintojakson kuluessa viikolta 38 eteenpäin: (ei käynnisty ennen opettajaohjausta asiakastyöstä!) Optimassa tästä varsinainen tehtäväohje.
Kukin pienryhmä ryhmä syventyy yhteen asiakastapausesimerkkiin eli perusliikkumisen pulmaan. Asiakastyöstä kirjataan raportti asiakastyön raportoinnin mukaisesti.
Kukin pienryhmä:
- videoi yhden ”asiakkaan” liikettä, liikkumista ja toimintaa, aiheena kunkin ryhmän oma teema.
- analysoi havainnoinnin avulla asiakkaalle haasteellisen toimimisen / suorituksen / liikkeen merkittävimmät kriittiset ja itsenäistä selviytymistä uhkaavat kohdat.Havainnoitavia asioita:
--> kehon liikkeiden tuottamisessa oleellisten rakenne- ja kehon toiminta-tason (ICF) edellytykset, joita suoritukseen tarvitaan.
--> oleellisten lihastyömuotojen tapahtuminen.
--> biomekaniikan mahdollistuminen: estääkö jokin edellytyksen puute/vajavuus/rajoite optimaalista biomekaniikkaa? Kompensaatiot? Asiakkaan voimavarat?
- laatii kirjallisesti asiakkaan fysioterapian tavoitteet ICF- toimintakykyluokituksen ja SMART-jäsennyksen mukaisesti.
- laatii ja kirjaa kaksi perusteltua fysioterapeuttista harjoitetta. Perustelee terapeuttisen harjoitteen valinnan sekä terapiaympäristön viitekehykseen: yksilö, tehtävä, ympäristö (Shumway-cook, Woollacott).
- ratkaisee ja kirjoittaa, miten ohjaus tulisi toteuttaa kaikkien ohjaustapojen osalta (man/kinesteettinen, vis., verb., kogn.) .Ryhmä kiinnittää erityisesti huomiota manuaalisen ohjaamisen valintaan ja hallintaan. Teoreettista tukea tehtävän suorittamiseen antavat kaikki edeltävät ammattiopionnot. Lisäksi Optimassa oleva tämän opintojakson oppimateriaali, diat, jne.
Tehtävä palautetaan Optimaan kunkin pienryhmän omaan palautuslaatikkoon.
Kaikki opiskelijat valmistautuvat seuraavalle lähitunnille perehtymällä kunkin ryhmän tekemään suunnitelmaan etukäteen, valmistautuminen yhteiseen reflektioon.

Sisällön jaksotus

Viikon 35 lähitunteihin mennessä itsenäinen opiskelu, ennakkotehtävä (kts.kohdassa oppimistehtävät... jne.)
Vko35 Orientaatio opintojakson työskentelyyn, tutustutaan:
sisällöt, oppimismenetelmät, tehtävät, käytännön / teoreettinen koe. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin joissa case-tapausten ratkaisemistyöskentely tapahtuu.
Teoreettinen alustus aiheeseen.
35-37 Opiskelijat: case 1 työstö. "Tasapainon havainnointi, ft-analyysi ja harjoittaminen"
Vko 37 A ja B erikseen 2x 45min. Teoreettinen perustelu, demonstraatiot ja simulaatiot:
Tasapainon harjoittaminen fysioterapiassa case-esimerkkien kautta.
Vko 39 A ja B erikseen. Teoriasyvennys demonstraatioin ja simulaatioin.
Vko 40 A ja B erikseen. case 2) vuoteella asennon korjaaminen selinmakuuasennossa ylöspäin (kohti pää-päätyä)
Vko 41 A ja B erikseen. case 3) istumasta seisomaannousu ja istuen asennon muuttaminen kankkukävelyllä.
Vko 41 A case 4) istuen tavaran poimiminen lattialta: koko keho huomioidaan
vko 42 B. case 4) istuen tavaran poimiminen lattialta: koko keho huomioidaan
Vko 42 A ja B erikseen. case 5) lattialta istuma-asennosta seisomaan nousu ei-toispolviseisonnan kautta
Vko 42 A ja B erikseen. case 6) Lattialta istuma-asennon kautta seisomaan nousu toispolviseisonnan kautta
Vko 44 A ja B erikseen. case 7) Toispolviseisonnan kautta “kyykistyminen” alas lattialle ja ylösnousu
Vko 44 B case 8) kävely ja siihen liittyen pystyasennosa tapahtuva fysioterapeuttinen ohjaaminen ja harjoittaminen
Vko 45 A case 8) kävely ja siihen liittyen pystyasennosa tapahtuva fysioterapeuttinen ohjaaminen ja harjoittaminen
vko x Kertaustunnit
Vko x Teoria ja käytännön koe: Teoria: teoreettinen perustelu käytännän kokeen asiakastapaukselle. Käytännön koe: asiakastapauksen ratkaisu ja simulaatio.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kts. Edeltävyysehdot

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo 100%.
Opiskelijan työskentelyä lähitunnilla arvioidaan aktiivisuuden osalta: työskentelyyn osallistuminen fyysisesti ja kognitiivisesti läsnä ollen, kommunikointi ”asiakkaan” kanssa, tiedon ja reflektion tuottaminen, tehtävien tekemiseen osallistuminen pari- tai ryhmätyöskentelyssä. Näistä käytössä myös vertaisarviointilomake.
Kokeen arviointikriteerit esitetty alla.
Kokeen arvosana 0-5
Kirjallisten tuotosten taso: + / - 0,5 numeroa kokonaisarvosanasta
Tuntiaktiivisuus: + / -0,5 numeroa kokonaisarvosanasta

Hylätty (0)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
0 ei juuri mitään fysioterapeuttista ohjaksellista mukana.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
0 ei fasilitoiva, ehkä vaikeuttaa suoriutumista, tekee puolesta / ei ohjaa, ohjaus epäselvää
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN,
0 Ei ohjannut asiakkaan kannalta mielekkäitä asioita liikkeessa / toiminnassa (biomekaniikan ja anatomis-fysiologisten asioiden ymmärräys puuttui)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
1 heikko kuten edellä, puolet asioista esillä. Asiakkaan aktivointi hyvin vähäistä
2 puolet odotetuista ohjauselementeistä esillä, mutta liian voimakas / heikko / epäselvä ohjaus.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
1 heikko kuten edellä, puolet elementeistä esillä hajanaisesti
2 ohjaa, mutta liian kepeä/voimakas/epäselvä ohjaus, peruselementit vajaat, aavistus asiakaslähtöisyyttä
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN, opiskelija ”tietää mitä on ohjaamassa ja miksi”:
1 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa, mutta vain puolet oikein, hapuilua, epämääräisyyttä, asiakkaan selvästi vaikea suorittaa.
2 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa mutta puolet oikein. Asiakkaan suoritus onnistuu kömpelösti. Ohjaaja ei huomaa tai kykene korjaamaan puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
3 0hjaava siten että asiakas onnistuu, mekaanista, asiakkaan aktivointi melko vähäistä
4 sujuva, ohjaava, selkeä, ydinasiat esillä, jotain asiakaslähtöistä variaatiota
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
3 0hjaava siten että asiakkaan suoritus onnistuu, hakee ja löytää ohjauksen, kaikki ohjamisen elementit esillä, asiakaslähtöisyyden huom. vajaata
4 ohjaava, erityisen selkeä, asiakkaan helppo suorittaa
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN
3 Oleelliset liikkeen biomekaan./anatomiset kohdat/asiat ovat ohjauksessa, ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti.
4 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa ja asiakaslähtöisesti luontevasti liikkeen kuluessa säädeltyjä, opiskelija etsii mukauttamista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
5 Taidokas ohjaava,selkeä, ydinasiat esillä, asiakaslähtöistä variaatiota jossa luovuutta tilannekohtaisesti, välineiden järkevä hyödyntäminen koetehtävän rajoissa
Erityisesti manuaalineniikkeen ohjaaminen:
5 ohjaava, taidokas, vaihteleva tilanne ja tehtävän osa-aluekohtaisesti. Asiakaslähtöistä.
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN:
5 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti. Sujuvaa vaihtelevuutta, opiskelija hallitsee tai kokeilee eri variaatioita tarvittaessa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen rakenteen ja toiminnan (tuki- ja liikuntaelimistön ja hermoston sekä vitaalitoiminnot).
Opiskelija osaa havaita ihmisen liikkumis- ja toimintakyvystä liikkeen peruselementit sekä liikkeen edellytysten tapahtumisen. Opiskelija osaa kliinisen päättelyn avulla ajatella niissä näkyviä puutteita ja vahvuuksia.
Opiskelija osaa ohjata motorista oppimista fysioterapeuttisin ohjausmenetelmin.