Siirry suoraan sisältöön

Kipuasiakkaan tutkiminen ja kipuun vaikuttaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE02-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 65

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Pirjo Pennanen

Ajoitusryhmät

  • PFYSIS19A1 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS19A2 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS19B1 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS19B2 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS19A (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS19B (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS19
    Fysioterapeutti
  • PFYSIS19A
    PFYSIS19A
  • PFYSIS19B
    PFYSIS19B

Pienryhmät

  • PFYSIS19A1
  • PFYSIS19A2
  • PFYSIS19B1
  • PFYSIS19B2
  • PFYSIS19A
  • PFYSIS19B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää kipuilmiön fysiologian tietoa hyödyntäen kivun biopsykososiaalisesta näkökulmasta,
• arvioida kivun määrää ja laatua yksilöllisenä kokemuksena,
• tunnistaa kipuasiakkaan vuorovaikutuksen ja terapiasuhteen erityispiirteitä sekä tukea asiakasta löytämään voimavaransa ja parantamaan elämänlaatuaan,
• selittää näyttöön perustuen fysioterapian kipuun vaikuttamisen eri keinojen terapeuttiset vaikutukset sekä käyttömahdollisuudet ja –rajoitukset osana kipuasiakkaan moniammatillista kokonaishoitoa ja kuntoutusta,
• suunnitella ja toteuttaa turvallisesti näyttöön perustuvaa fysikaalista terapiaa sekä arvioida sen vaikuttavuutta osana asiakkaan fysioterapiakokonaisuutta
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Kipu ilmiönä, kipuasiakkaan terapiasuhteen merkitys, kivun arviointi, haastattelun perusteet, fysioterapian keinoja vaikuttaa asiakkaan kipukokemukseen mm. erilaisten fysikaalisen terapian toteutustapojen käyttöaiheet ja – rajoitteet sekä turvalliset toteutustavat, teknologian hyödyntäminen kipuasiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Kirjat:
- Kalso E ym. (toim.) 2018. Kipu. Terveysportti. Oppiportti. (Kipu, neljäs uudistettu painos, 2018 tai e-aineistosta verkkokirjana). Osiot:II "Kivun fysiologia ja mekanismit", III "Kivun luokittelu, epidemiologia ja kustannukset", IV "Kipupotilaan tutkiminen" (täydentyy) VI Akuutti kipu, VII Neuropaattiset kivut...
- Buttler D, Moseley L. 2013. Explain Pain. 2013. Second Edition.
- ELECTROPHYSICAL AGENTS - Contraindications And Precautions: An Evidence-Based Approach To Clinical Decision Making In Physical Therapy. (2011). Physiotherapy Canada. Physiotherapie Canada, 62(5), 1-80.
- Robertson V, Ward A, Low J ja Reed A. 2006. Electrotherapy Explained. Principles and Practice. Fourth Edition. (saatavilla e-kirjana Finnasta) Luvut 3,6,9 ja 10.

TENTTIIN: 1) Kalso E ym. (2018) yllä mainitut luvut 2) Explain pain -kirja

ARTIKKELIT:
TENTTIMATERIAALIA (artikkelit 1-5):
1) Luomajoki H. 2018. Kipumallit ja kipumekanismit. Manuaali 1/2018.
2) Lausmaa M. & Holopainen R. 2018. Yksilöllinen biopsykososiaalisesti orientoitunut kivun hoito. Manuaali 1/2018.
3) Ojala T. 2014. Kipu kokemuksena on haaste fysioterapialle. Fysioterapia 2/2014
4) Luomajoki H. 2014. Psykososiaaliset tekijät TULE-kipuisilla. Fysioterapia 2/2014.
5) Kettunen M. & Vuento-Lammi M. 2014. Sentraalinen kipu edellyttää huolellista ohjausta ja neuvontaa. Fysioterapia 2/2014

TUKIMATERIAALIA (artikkelit 6-14):
6) Bentley N., Awad A. & Patil P. 2018. Physiology and Pathophysiology of Chronic Pain. Neuromodulation, Second Edition. Elsevier. 7) Oostendorp R. et al. 2015. Manual Physical Therapists’ Use of Biopsychosocial History Taking in the Management of Patients with Back or Neck Pain in Clinical Practice. Hindawi Publishing Corporation, The Scientific World Journal, Volume 2015, Article ID 170463, 8 pages 8) Lewis J. & O´Sullivan P. 2018. Is it time to reframe how we care for people with non-traumatic musculoskeletal pain? Br J Sports Med. 9) Diener I., Kargela M. & Louw A. 2016. Listening is therapy: patient interviewing from a pain science perspective. Physiotherapy theory and practise, June 2016. 10) Oosterhof B., Dekker J., Sloots M., Bartels E. & Dekker J. 2014. Success or failure of chronic pain rehabilitation: the importance of good interaction – a qualitative study under patients and professionals. Disability and Rehabilitation, 36:22. 11) Holopainen R., Piirainen A., Heinonen A., Karppinen J. & O´Sullivan P. 2017. From “Non?encounters” to autonomic agency. Conceptions of patients with low back pain about their encounters in the health care system* Musculoskeletal Care. 2018;1–9. 12) Hartman S. 2009. Why do ineffective treatments seem helpful? A brief review. Chiropractic & Osteopathy 2009, 17:10. 13) Hartvigsen et al. 2018. Low Back Pain 1. What low back pain is and why we need to pay attention. Lancet 2018; 391:2356-67.
14) Foster et al. 2018. Low Back Pain 2. Prevention and treatment of low back pain: evidence, challenges, and promising directions. Lancet 2018; 391:2368-83.
Move 4 Health 2011. Challenging back pain myths. Irish society of chartered physiotherapist.
Reed, B. 1997. The Physiology of Neuromuscular Electrical Stimulation. Pediatr Phys Ther 9: 97-102. Saatavilla:< https://journals.lww.com/pedpt/Abstract/1997/00930/The_Physiology_of_Neuromuscular_Electrical.2.aspx?Ppt=Article|pedpt:1997:00930:00002||#pdf-link>.

Verkkomateriaali:
Verkkomateriaalien linkit Optimassa. Mm. www.electrotherapy.org (soveltuvin osin), https://www.retrainpain.org/, https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Optimassa yksilötentti auki vkot: xx (41?), xx (44?) ja xx (46?)
(varsinainen tentti, 1.uusinta, 2.uusinta)

Osaamisen näyttö videomuodossa (terapiatilanne case-esimerkin pohjalta), palautus vko 49, TI 1.12 mennessä.

Kansainvälisyys

Keskusteleva lähiopetus.
Käytännön simulaatiot, case -työskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 4 x 27h = 108h opiskelijan työtä.
Lähiopetus / simulaatiot
Itsenäinen opiskelu / harjoittelu / osin mentorointiin liitetty.
Osaamisen näyttöön (ryhmä) valmistautuminen ja toteutus. Vertaisarviointi käytössä.
E-tentti (yksilö) Optimassa.

Sisällön jaksotus

Anun Granberg:
VKO 36: 31.8 Opintojakson orientaatiotunti: sisältö, toteutustapa, aikataulutus. Teorian aloitus: kipuilmiö. A & B ryhmät yhdessä (2h TEAMS)
VKO 37-39: itsenäistä opiskelua kipuilmiöön liittyen (fysiologia, kipumekanismit)
(KIPU -kirja, sovitut artikkelit, tenttiartikkelit + sovitut)
Itsenäiset ennakkotehtävä ennen VKO 40 tunteja: 1) Retrain -pain.org verkkokurssiin liittyvä tehtävä (palautus 20.9 mennessä Optimaan). 2) video "Pain Revolution"/Lorimer Moseley (omat muistiinpanot keskustelua varten)
VKO 40: Keskusteleva opetus aiheena kipuilmiö: mm. kipukokemus, kivun tutkiminen ja arviointi, biopsykososiaalinen lähestymistapa, kipuun vaikuttamisen keinoja.
A & B ryhmät yhdessä (4h TEAMS)
VKO 41: Keskusteleva lähiopetus aiheena fysikaalinen terapia (pinta- ja syvälämpöhoidot) ja ihotunnon tutkiminen: A & B ryhmät yhdessä (2h)
VKO 43: A ja B ryhmillä oma toteutus: keskusteleva lähiopetus mm. case -työskentelyn kautta (4h)
(tenttimateriaalina olevat artikkelit ennakkomateriaalina)
VKO 41: Fysikaalinen terapia: pintalämpöhoitojen käytännön harjoittelu (3h / per ryhmä) ryhmä 1/4 jaettuna. Valmistaudu tälle tunnille perehtymällä vkon 41 lähiopetuksen materiaaleihin.
VKO 43: Fysikaalinen terapia: TENS, sähköstimulaatiot; teoriat; osaamisennäytön ryhmäjako ja ohjeistus (1h) - EsaB
VKO 44: Fysikaalinen terapia: TENS, sähköstimulaatiot; teoriat (jatkuu) - EsaB
VKO 45: Osaamisen näytön tarkempi ohjeistus + ryhmäjaot. A & B ryhmät yhdessä (1h) /Anu
VKO 45: Edellisten aiheiden demotunnit pienryhmissä- EsaB
VKO 46: Kokemusasiantuntija

Viestintäkanava ja lisätietoja

Toteutus tapahtuu osin A & B ryhmä yhdessä, osin A ja B ryhmät erikseen ja simulaatioiden osuus 1/4 ryhmissä, joiden jaot määritellään opintojakson alkupuolella.
Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, poissaolojen osalta opiskelijan on näytettävä osaaminen oppitunnin aiheesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilö tentti 40%
Osaamisen näyttö 60% (alla esitetyt arviointikriteerit koskevat osaamisen näytön videon arviointia)

Hylätty (0)

Toteutuksessa on kriittisiä puutteita. Esimerkiksi potilasturvallisuus vaarantuu (kontraindikaatiot), perustelut ovat virheellisiä (taustateoria ja parametrit ristiriidassa) ja kokonaisuus osoittaa, että kipuilmiötä ei ole ymmärretty. Toimiva vuorovaikutus ei riitä, jos edellä mainitut asiat ovat kriittisesti virheellisiä.   

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1:
Toteutetussa fysioterapiaprosessissa on puutteita tai ristiriitaisuuksia tehtävänantoon nähden. Esimerkiksi fysikaalisen terapian osalta on puutteita laitteen käytössä ja/tai itse terapian toteutuksessa esimerkiksi perustelujen ja/tai potilasturvallisuuden näkökulmista.  
Arvosana 2:
Toteutettu fysioterapiaprosessi sisältää yksipuolisia tai osin puutteellisia perusteluja (taustateoria ja parametrit) ollen kuitenkin potilasturvallisuuden näkökulmasta toimiva. Vuorovaikutuksen näkökulma kaipaisi lisää näkyvyyttä toiminnassa. 
 

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3:
Toteutettu fysioterapiaprosessi on teknisesti ja perustellusti oikein, mutta perustelut ovat niukkoja. Vuorovaikutuksen osuus on rajoittunutta esimerkiksi fysikaalisen terapian teknisen toteutuksen selittämiseen. Fysioterapiaprosessi sisältää  
Arvosana 4:
Toteutettu fysioterapiaprosessi vastaa tehtävänantoa ja osoittaa kipuilmiön ymmärtämistä. Fysikaalinen terapia on toteutettu perustellusti (taustateoria ja parametrit) ja potilasturvallisuus huomioiden. Vuorovaikutuksen näkökulmasta kipupotilaan kohtaaminen on toimivaa. Kokonaisuudessaan fysioterapiaprosessi on toteutettu hyvin, jättäen mahdollisesti joihinkin yllä mainittuihin näkökulmiin täydennyksen tarvetta, (eikä kokonaisuus osoita soveltamisen taitoja?).  
 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5:
Toteutettu fysioterapiaprosessi vastaa tehtävänantoa ja osoittaa ilmiön ymmärrystä ja soveltamisenkin taitoa kaikista tehtävänannon näkökulmista. Fysikaalinen terapia on toteutettu perustellusti (parametrit, taustateoria eli kipumekanismi ja miten siihen pyritään vaikuttamaan) ja potilasturvallisuus huomioiden ja kokonaisuus sisältää asioiden suhteet ymmärtävää toimintaa. Vuorovaikutuksen toimivuus on erinomaista kipupotilaan kohtaamisen näkökulmasta.  

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia kehon rakenteita, selittää kipuilmiön fysiologisen perustan ja kuvata fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.