Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja harjoittemisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE06-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.07.2020 - 20.09.2020

Ajoitus

02.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kati Naamanka
  • Satu Takala
  • FT1 Virtuaalihenkilö7

Ajoitusryhmät

  • PFYSIS19A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS19B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS19B
    PFYSIS19B

Pienryhmät

  • PFYSIS19A
  • PFYSIS19B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää lantion alueen ja alaraajan toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin mm. asiakkaan tuntemuksia, nivelliikkuvuutta, spesifiä lihasvoimaa, pehmytkudoksen elastisuutta, neuraalikudoksen liukuvuutta ja proprioseptiikkaa, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti lantion alueen sekä lonkka- ja polvinivelen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.
Lantion alueen ja alaraajan nivelten liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, aktiivinen ja passiivinen nivelliikkuvuuden edistäminen, nivelten aktiivisen liikkuvuuden ja stabiloinnin periaatteet, mobilisoinnin suunnittelu ja toteutus.

Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi; fysiologiset liikkeet, manuaalisen pehmytkudoskäsittelyn vaikutukset, käyttöaiheet ja rajoitteet sekä toteutustavat, neuraalikudoksen liukumisen testaaminen ja sen edistäminen.

Erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, toiminnallinen harjoittelu, kävelyn apuvälineet, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa; primaari, sekundaari ja tertiääripreventio.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali.
Muu opettajan antama materiaali.
Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins. Saatavana sähköisenä netissä.
Kaltenborn ym. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi.
Adler S.S. ym 2008. PNF in Practice.
Kisner, Colby, 2012. Therapeutic exercise, 6th ed.
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: SanomaPro.
Käypä hoito -suositukset (www-lähde)
Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)
Hoito-ohjeet.fi

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua. Alkutestit.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu. Hygieniaohjeistuksia noudatetaan.
Verkko-opetus: Opiskeltavaan sisältöön orientoivia Optima-tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintakoe sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 133 h opiskelijan työtä, sisältäen kontaktiopetuksen, casetyöskentelyn,
tenttiin valmistautuminen ja muun itsenäisen opiskelun

Sisällön jaksotus

Asiakkaan lantion alueen ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja harjoittamisen perusteet:
-Lantion alueen ja alaraajan nivelten liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, mobilisoinnin suunnittelu ja toteutus.
-Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi
-Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti lantion alueen sekä lonkka- ja polvinivelen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen.
-Pre- ja postoperatiivinen fysioterapia / kävelyn apuvälineen valinta ja käyttö
-Haastattelu. Kliininen päättely, fysioterapiadiagnoosi, fysioterapian tavoitteiden asettaminen.
HUOM! Viikot viitteelliset, seuraa lukujärjestystä.
vko 39 Kulju Infotunti; opintojakson toteutussuunnitelma ja alkutentin materiaalit
vko 42 Alkutentti ViLLE -järjestelmässä
vko 42 / 3 h Kulju Lonkan Nivelliikkuvuuden mittaaminen

vko 43 / 3 h Kulju. Lonkkanivelen manuaalinen mobilisointi
vko 43 / 4 h Takala. Lonkan Manuaalinen lihastestaus

vko 44/ 4 h Kulju. Lonkan Spesifi tutkiminen fysioterapiassa
vko 44 / 3 h Takala. Lonkan Fysiologiset liikkeet voiman ja venyvyyden harjoittamisessa sekä manuaalinen vastus terapeuttisessa harjoittelussa
vko 44 / 3 h Takala. Lonkan alueen terapeuttinen harjoittelu

vko 45 / 3 h Kulju Polven ja nilkan nivelliikkuvuuden mittaaminen
vko 45 / 3 h Kulju. Polven ja nilkan manuaalinen mobilisointi
vko 45 / 3 h Takala. Polven alueen manuaalinen lihastestaus
vko 45 / 3 h Takala. Polven alueen fysiologiset liikkeet voiman ja venyvyyden harjoittamisessa sekä manuaalien vastus terapeuttisessa harjoittelussa.

vko 46 / 3 h Takala. Nilkan alueen ja jalkaterän manuaalinen lihastestaus
vko 46 / 5 h Kulju Polven spesifi tutkiminen fysioterapiassa. Nilkan alueen spesifi tutkiminen fysioterapiassa

Vko 47 / 3 h Kulju. Kertaus
vko 47 / 3 h Takala. Nilkan ja jalkaterän fysiolgiset liikkeet voiman ja venyvyyden harjoittamisessa sekä manuaalinen vastus terapeuttisessa harjoittelussa

vko 48 / 4 h Takala. Polven ja nilkan alueen terapeuttinen harjoittelu
Vko 49 / 2 h Kulju. Kertaus
vko 51 Koe, jossa sekä teoreettinen soveltava koe että käytännön osio.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan syksyllä 2020 teoria- ja käytännön tentin arvosanan perusteella niin, että käytännön osuus painottuu. Arviointiin vaikuttaa tentin lisäksi opintojakson aikana annettujen tehtävien palautus määräaikaan mennessä hyväksytysti sekä aktiivinen osallistuminen kontaktitunneille.

Molemmista käytännön tentin osa-alueista (mittaaminen/testaus ja mobilisointi/terapeuttinen harjoittelu) tulee saada hyväksytty suorite, jotta käytännön osuus on hyväksytty.

Käytännön koe : muistilista

- Aseptiikka
- Tarvikkeet valmiiksi
- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen
- Asiakkaan riisutus
- Asiakkaan alkuasento: turvallinen, mukava, tarkoituksenmukainen mittaamisen/testaamisen/mobilisoinnin kannalta
- Fiksaatio /stabilaatio (remmit, kiilat, sämpylät…), stabilointi manuaalisesti. Myös muut tarkoituksenmukaiset tuennat luotettavan mittauksen aikaansaamiseksi…esim. pikkutyynyt, pöydän tuki jne)
- Ft-opiskelijan oma ergonomia, säädöt

- Liikkeen ohjaaminen asiakkaalle verbaalisesti, visuaalisesti, manuaalisesti
- Liikkeen havainnointi – katso liike (mittaaminen/testaaminen, mobilisointi, harjoittaminen)
- Liikelaajuuden mittaaminen (aktiivinen liike mitataan aina, passiivinen nivelkohtaisesti –tehtävänannon mukaisesti!)
- Liikelaajuuden mittaaminen – mittarin valinta, mittarin asettelu, mittarin lukeminen, tuloksen raportointi suullisesti suhteessa viitearvoihin (Musculosceletal assessment)
- Tarkistusmittaus/-testaus
- Mobilisoinnin suoritus (traktio / liu’utus - tehtävänannon mukaisesti) – tarkoituksenmukaisuus, kohdentuminen, otteet. Tarvittava välineistö.
- Harjoitteen ohjaaminen (tarkoituksenmukaisuus, kohdentuminen)
- Suullinen perustelu, tulosten ja annostelun suullinen raportointi ja itsearviointi.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.