•   Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00BE09-3005 01.01.2022-31.12.2022  8 op  (MFYSIK20) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    • tunnistaa hermojärjestelmän vajavuuksia ja niiden aiheuttamia toimintarajoitteita eri-ikäisillä asiakkailla,
    • selittää hermojärjestelmän vajavuuksien yhteyksiä suoritus – ja osallistumisrajoitteisiin,
    • selittää ympäristö - ja yksilötekijöiden edistäviä ja rajoittavia tekijöitä neurologisen asiakkaan toimintakyvyssä,
    • havaita neuropsykologisia muutoksia ja niiden vaikutuksia asiakkaan suorituksiin ja osallistumiseen,
    • soveltaa ja valita tarkoituksenmukaisia, näyttöön perustuvia fysioterapian tutkimismenetelmiä havaitakseen sekä asiakkaan voimavarojen että hermojärjestelmän vajavuuksien vaikutuksia asiakkaan suorituksiin, osallistumiseen ja niiden rajoitteisiin,
    • suunnitella ja laatia neurologisen asiakkaan fysioterapeuttisen diagnoosin ja sen perusteella asiakaskeskeiset fysioterapian tavoitteet (GAS, SMART),
    • selittää näyttöön perustuvia keskeisiä fysioterapian keinoja neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa,
    • perustella, valita ja käyttää yksilöllisiä, tarkoituksenmukaisia fysioterapian menetelmiä terapiaan,
    • kriittisesti soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa fysioterapian suunnittelussa ja toteuttamisessa
    • ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
    Edeltävyysehdot
    Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen, havainnoida ja analysoida liikettä ja toimintakykyä sekä ohjata ja fasilitoida ihmisen liikettä ja liikkumista, tietää keskeiset neurologiset ilmiöt.
    Opintojakson sisältö
    Liikkeen ja liikkumisen säätely hermostojärjestelmän tasolla (ylemmän ja alemman motoneuronin vajavuudet); yleisimpien neurologisten liikehäiriöiden (esim. tonushäiriöt, ataksia, rigiditeetti) vaikutusten tunnistaminen; yleisimpien fysioterapiaan vaikuttavien havaintokognitiivisten häiriöiden (esim. visuospatiaaliset häiriöt, neglect, apraksiat) tunnistaminen; hermojärjestelmän vajavuuksista johtuvien suoritusten ja osallistumisen rajoitteiden tunnistaminen eri ikäkausina; toimintakyvyn, suoristusten ja osallistumisen tukeminen fysioterapian keinoin eri ikäkausina, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

    Vastuuopettaja

    Esa Bärlund, Satu Takala

    Oppimateriaali

    Luentomateriaalit

    Soveltuvin osin:

    Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.

    Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.

    Oppimismenetelmät

    Lähiopetus; Teoriaopetus; simulaatiot ja demot; pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely; ItsLearning.

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Jatkuva arviointi; kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty, tentti (1-5); pienryhmissä tehtävä ryhmätoiminnan vertaisarviointi on pakollinen suoritus opintojaksolla (hyväksytty/täydennettävä)

    Arviointikriteereissä hyödynnetään SOLO-taksonomiaa soveltuvin osin (the Structure of the Observed Learning Outcome):

    Viisitasoista SOLO-taksonomiaa voidaan käyttää tuotosten arviointiin.
    Tasot:
    1) Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti. Vastaus voi ollaesimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa.
    2) Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvinharvoja asian kannalta relevantteja seikkkoja. Ymmärtäminen on nimellistä.
    3) Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija tarkastelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuoesiin useita relevantteja aspekteja asiasta, mutta hän käsittelee niitä irrallisen muistitiedon tasolla.
    4) Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista näkökulmista, jotka kytketään toisiinsakoherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
    5) Laaja abstrakti (extended abstract). Kuten edellinen, mutta lisäksi opiskelija laajentaa asian
    käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkastelemalla asiaa käsitteellisellä tasolla, tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja tai pohtimalla asiaa omakohtaisesti. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen .

    Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.12.2021 - 31.12.2021

    Ryhmä(t)
    • MFYSIK20
    Opiskelijamäärä (min - max)

    15 - 21

    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Lisätietoja

    Sovitaan100% läsnäolosta? Poissaolon sattuessa keskustellaan oman ryhmän kanssa siitä miten sen kertainen työskentely korvataan.

    1.3.2022 (alkuinfo):
    - Sovittiin että jokainen pienryhmä vastaa omasta työskentelystään.
    - Jos poissa teoriaopetuksesta, selvitetään oman ryhmän jäseniltä mitä tehty. Tarvittaessa Esa ja Sadulta täydentävä/korvaava suoritus

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    Verkko-opetuksen osuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Noudatetaan Turku amk:n tutkintosäännön (voimassa 1.8.2021 lähtien) 21 § "Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
    ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista".


    ViLLE-tentti vkolla x (tarkennetaan yhdessä infotunnilla), sovittu (pvm)

    1. tentti pvm klo
    1. uusinta pvm, klo
    2. uusinta, pvm klo

    Pedagogiset toimintatavat

    Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.

    Opintopiirityöskentely – valmistautumis- ja työskentelyaikaa joka on merkitty lukujärjestyksiin.

    Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
    Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille, yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.

    Opintojaksoon mahdollisesti liittyy asiakastyöskentelyä jos yleinen tilanne ja ohjeistukset sen sallivat.

    Opintojaksoon sisältyy myös muutamia neurologisten potilaiden kanssa työskentelevien fysioterapeuttien virtuaalihaastatteluja

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Kevät 27h x 3 = 81h, syksy 27h x 5 = 135


    Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen; simulaatiot: Kevät 1op ja syksy 1,5op
    Lasten fysioterapiaosuus: Kevät 0,5 ja syksy 0,5op
    Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa): Kevät 0,5op ja syksy 1op
    Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/It's Learning (1,5 op): Kevät 0,5op ja syksy 1,0op
    Pienryhmätehtävät: Kevät 0,5op ja syksy 1op
    Vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
    Ville-tentti/arvioitava suoritus

    Sisältö ja ajoitus



    Opintojakso toteutetaan Its Learning oppimisympäristössä.

    Kevät 2022, viikot 9-14

    Pysyvä Zoom -linkki koko kurssille:

    https://turkuamk.zoom.us/j/67820524026