Esa Bärlund, Satu Takala
Luentomateriaalit
Soveltuvin osin:
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
Lähiopetus; Teoriaopetus; simulaatiot ja demot; pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely; ItsLearning.
Jatkuva arviointi; kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty, tentti (1-5); pienryhmissä tehtävä ryhmätoiminnan vertaisarviointi on pakollinen suoritus opintojaksolla (hyväksytty/täydennettävä)
Arviointikriteereissä hyödynnetään SOLO-taksonomiaa soveltuvin osin (the Structure of the Observed Learning Outcome):
Viisitasoista SOLO-taksonomiaa voidaan käyttää tuotosten arviointiin.
Tasot:
1) Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti. Vastaus voi ollaesimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa.
2) Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvinharvoja asian kannalta relevantteja seikkkoja. Ymmärtäminen on nimellistä.
3) Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija tarkastelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuoesiin useita relevantteja aspekteja asiasta, mutta hän käsittelee niitä irrallisen muistitiedon tasolla.
4) Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista näkökulmista, jotka kytketään toisiinsakoherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
5) Laaja abstrakti (extended abstract). Kuten edellinen, mutta lisäksi opiskelija laajentaa asian
käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkastelemalla asiaa käsitteellisellä tasolla, tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja tai pohtimalla asiaa omakohtaisesti. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen .
Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
Suomi
01.01.2022 - 31.12.2022
02.12.2021 - 31.12.2021
15 - 21
Terveys ja hyvinvointi
Sovitaan100% läsnäolosta? Poissaolon sattuessa keskustellaan oman ryhmän kanssa siitä miten sen kertainen työskentely korvataan.
1.3.2022 (alkuinfo):
- Sovittiin että jokainen pienryhmä vastaa omasta työskentelystään.
- Jos poissa teoriaopetuksesta, selvitetään oman ryhmän jäseniltä mitä tehty. Tarvittaessa Esa ja Sadulta täydentävä/korvaava suoritus
Fysioterapeuttikoulutus
Kupittaan kampus
2 op
H-5
Noudatetaan Turku amk:n tutkintosäännön (voimassa 1.8.2021 lähtien) 21 § "Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista".
ViLLE-tentti vkolla x (tarkennetaan yhdessä infotunnilla), sovittu (pvm)
1. tentti pvm klo
1. uusinta pvm, klo
2. uusinta, pvm klo
Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.
Opintopiirityöskentely – valmistautumis- ja työskentelyaikaa joka on merkitty lukujärjestyksiin.
Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille, yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.
Opintojaksoon mahdollisesti liittyy asiakastyöskentelyä jos yleinen tilanne ja ohjeistukset sen sallivat.
Opintojaksoon sisältyy myös muutamia neurologisten potilaiden kanssa työskentelevien fysioterapeuttien virtuaalihaastatteluja
Kevät 27h x 3 = 81h, syksy 27h x 5 = 135
Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen; simulaatiot: Kevät 1op ja syksy 1,5op
Lasten fysioterapiaosuus: Kevät 0,5 ja syksy 0,5op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa): Kevät 0,5op ja syksy 1op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/It's Learning (1,5 op): Kevät 0,5op ja syksy 1,0op
Pienryhmätehtävät: Kevät 0,5op ja syksy 1op
Vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Ville-tentti/arvioitava suoritus
Opintojakso toteutetaan Its Learning oppimisympäristössä.
Kevät 2022, viikot 9-14
Pysyvä Zoom -linkki koko kurssille:
https://turkuamk.zoom.us/j/67820524026