Siirry suoraan sisältöön

Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE11-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.05.2021 - 12.09.2021

Ajoitus

23.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Afrisa Kapella
  • Satu Takala

Ajoitusryhmät

  • B1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
  • B2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS19B
    PFYSIS19B

Pienryhmät

  • B1
  • B2

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.

Sisältö

Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.

Oppimateriaalit

Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.



Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:

Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.

Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).

Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy

Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.

Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)

Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.

Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)

Linkkejä:

http://www.psyfy.net/

http://ic-ppmh.org/

http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)

Opetusmenetelmät

Teoriatietoon perehtyminen, harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen tehtävä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Problem based learning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä parin/ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen

Sisällön jaksotus

Tämä tarkentuu vielä!

vk 34-36 ennakkotehtävä (itsenäisesti)
vk 36 orientaatio
vk 38-43 (ei 41) harjoitustunnit pienryhmissä
vk 45 loppuseminaari


Kertaus kurssin 1.osion asoista (valmistaudu lukemalla ryhmäsi kirjoittama raportti).

Toteutussuunnitelma ItsLearningissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sovitaan yhteisesti tentti vai raportti ja osallistava ryhmätyöskentely, sekä niihin valmistautuminen

Ehtotus: ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
1. Alkutentti 40%
2. Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5. 60%
3. Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.