Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE11-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
31.05.2021 - 12.09.2021
Ajoitus
23.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Satu Takala
Ajoitusryhmät
- B1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- B2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS19BPFYSIS19B
Pienryhmät
- B1
- B2
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:
Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.
Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen tehtävä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Problem based learning
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä parin/ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Sisällön jaksotus
Tämä tarkentuu vielä!
vk 34-36 ennakkotehtävä (itsenäisesti)
vk 36 orientaatio
vk 38-43 (ei 41) harjoitustunnit pienryhmissä
vk 45 loppuseminaari
Kertaus kurssin 1.osion asoista (valmistaudu lukemalla ryhmäsi kirjoittama raportti).
Toteutussuunnitelma ItsLearningissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sovitaan yhteisesti tentti vai raportti ja osallistava ryhmätyöskentely, sekä niihin valmistautuminen
Ehtotus: ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta:
1. Alkutentti 40%
2. Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5. 60%
3. Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.