Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän asiakkaan fysioterapian erityspiirteet (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE13-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2020 - 31.07.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Terhi Pihlajaniemi
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • PFYSIS18B
    PFYSIS18B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen toimintaympäristössään,
• käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareita,
• tunnistaa apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä,
• valita ja käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Toimintakyky vanhuudessa, vanhuksen toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen fysioterapian keinoin, vanhuksen toimintakyvyn arvioiminen, vanhenemiseen liittyvät kognitiivisten toimintojen muutokset ja niiden merkitys fysioterapian toteutuksessa, geriatrinen kuntoutus, erilaiset teknologiset ratkaisut ikääntyvän toimintakyvyn tukena.

Oppimateriaalit

mm.
Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyn fysioterapiasuositus https://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00003
Pajala satu 20012 Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy https://www.ukkinstituutti.fi/filebank/1555-IKINa-opas.pdf
OTAGO -harjoitteluohjelma https://thl.fi/documents/966696/1449811/OTAGO-harjoitteluohjelma.pdf/0132b26d-c506-435d-9185-ece8c6be9e82

Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneen ruokasuositus
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/THL_OHJ_4_2020_Vireytt%c3%a4%20seniorivuosiin_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin

Kansainvälisyys

Innovaatiopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2op = 2 x 27 = 54t opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Syksy 2020 alustava suunnitelma:
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi.
Toimintakyvyn muutokset ja niiden havaitseminen ja mittaaminen.
Ikääntyneen lihasvoima- ja tasapainoharjoittelun vaikuttavuus ja turvallisuus
Ikääntyvän ihmisen kaatumisvaaran arviointi ja riskitekijöiden tuntemuksen lisääntyminen.
Lihasvoimaharjoittelun perusteet
liikehallintakyky ja sen harjoittaminen
Kaatumisvaaran arviointi
BBS, TUG, SPPB
OTAGO -ohjelma
Teknologia ja muistin apuvälineet ikääntyneen toimintakyvyn tukena.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdentuu palautettuihin verkkotehtäviin.

Hylätty (0)

Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi, muistitoimintojen huomioinen, kaatumisvaaraa lisäävien tekijöiden ymmärrys ja näyttöön perustuvien menetelmien voima- ja tasapainoharjoittelun perusteet eivät tule osoitetuksi verkkotehtävillä lainkaan.

Verkkotehtävät tekemättä tai erittäin puutteellisin tiedoin tehtyjä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1-2
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on heikkoa , sekavaa ja epävarmaa. Muistitoimintoja tukevien apuvälineiden esitely luettelomainen, vailla selkeää kuvausta apuvälineiden käyttötarkoituksesta. Kaatumisvaaran tunnistamiseen liittyvät keskeisia tekijöitä ei ole tunnistettu ja ymmärretty- Lähteiden käyttö pintapuolista ja vähäistä. Asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3-4
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on selkeää ja asiat esitelty selkeästi. Muistitoimintojen apuvälineiden käytön esittely ja selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja esittetty lähteitä hyväksi käyttäen. Tehtävien sisällöissä on mukana toisistaan irrallisia osuuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kuten edellä. Tämän lisäksi ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on selkeää ja monipuolisesti toteutettu. Muistitoimintojen apuvälineiden käytön esittely ja selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja esittetty lähteitä hyväksi käyttäen. Verkkotehtävien kokonaisuus on luonteva ja asiat perustellaan monipuolisesti lähteitä hyödyntäen.