Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE18-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2020 - 17.12.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Esa Bärlund
- Saija Kultala
- Kati Naamanka
- Satu Takala
- Afrisa Kapella
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
- PFYSIS18A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- PFYSIS18B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS18APFYSIS18A
Pienryhmät
- PFYSIS18A
- PFYSIS18B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• soveltaa aikaisemmin omaksumaansa osaamista sekä fysioterapian tutkimuksellista tietoaan tilanteissa, joissa asiakkaalla on keskus- ja ääreishermoston vajavuus,
• toimia fysioterapian eettisten periaatteiden mukaisesti,
• laatia asiakaslähtöisen toimintakyvyn osa-alueita selittävän fysioterapeuttisen tutkimissuunnitelman ja toteuttaa sen tilannekohtaisesti, luotettavasti ja turvallisesti,
• tehdä johtopäätöksiä asiakkaan toimintakykyä kuvaavista tutkimistuloksistaan sekä selittää, miten asiakkaan toimintakyvyn osa-alueiden muutokset vaikuttavat hänen osallistumismahdollisuuksiinsa,
• laatia asiakaslähtöisen fysioterapeuttisen diagnoosin ja asettaa tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa,
• suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita ylläpitävät ja/tai edistävät fysioterapiatilanteet ottaen huomioon asiakkaan resurssit,
• ohjata ja tukea asiakkaan itsenäistä harjoittelua ja toimintakykyä hänelle soveltuvin terapiamuodoin sekä toimia yhteistyössä omaisten sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa,
• vertailla fysioterapian eri toteutusvaihtoehtojen tuloksellisuutta sekä raportoida asiakkaan tilasta suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
Fysioterapiaprosessi, kun asiakkaan toimintakyvyn ja sen osa-alueiden muutokset ovat seurausta keskus- ja ääreishermoston vajavuudesta, oppimisympäristönä fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluyksiköt.
Oppimisen tavoitteiden laatiminen, oppimisen kehittymisen reflektointi, kirjaaminen.
Oppimateriaalit
- Harjoitteluympäristöissä erikseen osoitettu materiaali,
- Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
- Potilasraportti ja siihen kuuluva ohjeistus
Opetusmenetelmät
Lähiharjoittelua fysioterapian eri harjoitteluympäristöissä osaamistavoitteiden suuntaisesti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiohjaus ohjaavan fysioterapeutin kautta harjoitteluympäristöissä; tavoite- ja arviointikeskustelut; ohjaavan opettajan suullinen ja kirjallinen palaute opintojjakson kuluessa ja sen päättyttyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Harjoittelu harjoitteluympäristössä ja siellä liittyvät ja edellytetyt kirjaamisen ym tehtävät
- Omien osaamistavoitteiden laatiminen ja jatkuva arviointi
-Harjoittelutuntien suunnittelu ja toteutuman kirjaaminen
- Kirjallisen potilasraportin laatiminen ohjeiden mukaan
Sisällön jaksotus
Syksyllä 2020
Viestintäkanava ja lisätietoja
- Opiskelija toimittaa harjoittelupaikkaan oman CV:nsä, jos ei ole jobiilipaikka, ja omat harjoittelunsa alustavat tavoitteensa harjoittelupaikkaansa ma 21.9 mennessä. Sitä ennen hän on myös toimittanut ne ohjaavalle opettajalleen nähtäväksi ja palautetta varten
- Opiskelija sopii alku/väli ja loppuarviointikeskusteluista ohjaavan fysioterapeutin ja opettajan kanssa
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää teoreettisesti ja tutkia simulaatiotilanteessa asiakkaan toimintakyvyn muutoksia. Opiskelija osaa toteuttaa em. tilanteisiin liittyvää fysioterapiaa kun muutokset johtuvat erityisesti hermoston toiminnan rajoitteista.