Siirry suoraan sisältöön

Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2020 - 17.12.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Saija Kultala
  • Kati Naamanka
  • Satu Takala
  • Afrisa Kapella
  • FT1 Virtuaalihenkilö7
  • Pirjo Pennanen

Ajoitusryhmät

  • PFYSIS18A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • PFYSIS18B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PFYSIS18A
    PFYSIS18A

Pienryhmät

  • PFYSIS18A
  • PFYSIS18B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• soveltaa aikaisemmin omaksumaansa osaamista sekä fysioterapian tutkimuksellista tietoaan tilanteissa, joissa asiakkaalla on keskus- ja ääreishermoston vajavuus,
• toimia fysioterapian eettisten periaatteiden mukaisesti,
• laatia asiakaslähtöisen toimintakyvyn osa-alueita selittävän fysioterapeuttisen tutkimissuunnitelman ja toteuttaa sen tilannekohtaisesti, luotettavasti ja turvallisesti,
• tehdä johtopäätöksiä asiakkaan toimintakykyä kuvaavista tutkimistuloksistaan sekä selittää, miten asiakkaan toimintakyvyn osa-alueiden muutokset vaikuttavat hänen osallistumismahdollisuuksiinsa,
• laatia asiakaslähtöisen fysioterapeuttisen diagnoosin ja asettaa tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa,
• suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita ylläpitävät ja/tai edistävät fysioterapiatilanteet ottaen huomioon asiakkaan resurssit,
• ohjata ja tukea asiakkaan itsenäistä harjoittelua ja toimintakykyä hänelle soveltuvin terapiamuodoin sekä toimia yhteistyössä omaisten sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa,
• vertailla fysioterapian eri toteutusvaihtoehtojen tuloksellisuutta sekä raportoida asiakkaan tilasta suullisesti ja kirjallisesti.

Sisältö

Fysioterapiaprosessi, kun asiakkaan toimintakyvyn ja sen osa-alueiden muutokset ovat seurausta keskus- ja ääreishermoston vajavuudesta, oppimisympäristönä fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluyksiköt.

Oppimisen tavoitteiden laatiminen, oppimisen kehittymisen reflektointi, kirjaaminen.

Oppimateriaalit

- Harjoitteluympäristöissä erikseen osoitettu materiaali,
- Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
- Potilasraportti ja siihen kuuluva ohjeistus

Opetusmenetelmät

Lähiharjoittelua fysioterapian eri harjoitteluympäristöissä osaamistavoitteiden suuntaisesti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiohjaus ohjaavan fysioterapeutin kautta harjoitteluympäristöissä; tavoite- ja arviointikeskustelut; ohjaavan opettajan suullinen ja kirjallinen palaute opintojjakson kuluessa ja sen päättyttyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Harjoittelu harjoitteluympäristössä ja siellä liittyvät ja edellytetyt kirjaamisen ym tehtävät
- Omien osaamistavoitteiden laatiminen ja jatkuva arviointi
-Harjoittelutuntien suunnittelu ja toteutuman kirjaaminen
- Kirjallisen potilasraportin laatiminen ohjeiden mukaan

Sisällön jaksotus

Syksyllä 2020

Viestintäkanava ja lisätietoja

- Opiskelija toimittaa harjoittelupaikkaan oman CV:nsä, jos ei ole jobiilipaikka, ja omat harjoittelunsa alustavat tavoitteensa harjoittelupaikkaansa ma 21.9 mennessä. Sitä ennen hän on myös toimittanut ne ohjaavalle opettajalleen nähtäväksi ja palautetta varten

- Opiskelija sopii alku/väli ja loppuarviointikeskusteluista ohjaavan fysioterapeutin ja opettajan kanssa

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää teoreettisesti ja tutkia simulaatiotilanteessa asiakkaan toimintakyvyn muutoksia. Opiskelija osaa toteuttaa em. tilanteisiin liittyvää fysioterapiaa kun muutokset johtuvat erityisesti hermoston toiminnan rajoitteista.