Siirry suoraan sisältöön

Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE18-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 13.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 27

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Iida Laine
  • Kati Naamanka
  • Satu Takala
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • PFYSIS19B
    PFYSIS19B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• soveltaa aikaisemmin omaksumaansa osaamista sekä fysioterapian tutkimuksellista tietoaan tilanteissa, joissa asiakkaalla on keskus- ja ääreishermoston vajavuus,
• toimia fysioterapian eettisten periaatteiden mukaisesti,
• laatia asiakaslähtöisen toimintakyvyn osa-alueita selittävän fysioterapeuttisen tutkimissuunnitelman ja toteuttaa sen tilannekohtaisesti, luotettavasti ja turvallisesti,
• tehdä johtopäätöksiä asiakkaan toimintakykyä kuvaavista tutkimistuloksistaan sekä selittää, miten asiakkaan toimintakyvyn osa-alueiden muutokset vaikuttavat hänen osallistumismahdollisuuksiinsa,
• laatia asiakaslähtöisen fysioterapeuttisen diagnoosin ja asettaa tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa,
• suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita ylläpitävät ja/tai edistävät fysioterapiatilanteet ottaen huomioon asiakkaan resurssit,
• ohjata ja tukea asiakkaan itsenäistä harjoittelua ja toimintakykyä hänelle soveltuvin terapiamuodoin sekä toimia yhteistyössä omaisten sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa,
• vertailla fysioterapian eri toteutusvaihtoehtojen tuloksellisuutta sekä raportoida asiakkaan tilasta suullisesti ja kirjallisesti.

Sisältö

Fysioterapiaprosessi, kun asiakkaan toimintakyvyn ja sen osa-alueiden muutokset ovat seurausta keskus- ja ääreishermoston vajavuudesta, oppimisympäristönä fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluyksiköt.

Oppimisen tavoitteiden laatiminen, oppimisen kehittymisen reflektointi, kirjaaminen.

Oppimateriaalit

- Harjoitteluympäristöissä erikseen osoitettu materiaali,
- Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
- Potilasraportti ja siihen kuuluva ohjeistus

Opetusmenetelmät

Lähiharjoittelua fysioterapian eri harjoitteluympäristöissä osaamistavoitteiden suuntaisesti.
Sun Harkkas -sovellus (ohjeistus kesken)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiohjaus ohjaavan fysioterapeutin kautta harjoitteluympäristöissä; tavoite- ja arviointikeskustelut; ohjaavan opettajan suullinen ja kirjallinen palaute opintojjakson kuluessa ja sen päättyttyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Harjoittelu harjoitteluympäristössä ja siellä liittyvät ja edellytetyt kirjaamisen ym tehtävät
- Omien osaamistavoitteiden laatiminen ja jatkuva arviointi
- Harjoittelutuntien suunnittelu ja toteutuman kirjaaminen
- Kirjallisen potilasraportin laatiminen ohjeiden mukaan
- Harjoittelun jälkeiset lähipäivät (1op), 12.4 ja 22.44.2022 - tarkempi ohjeistus harjoittelun infossa. Jos opiskelija ei ole ollut neuron harjoittelussa, on näihin lähipäiviin mahdollisuus osallistua, se on suositeltavaa. Opiskelija on hyvissä ajoissa yhteydessä opettajiin ennen lähipäiviä.

Sisällön jaksotus

Kevät 2022; 9op kliinisessä harjoittelussa(pääosin viikoilla 9-14), 1op neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapia - opintojaksossa(lähipäivät harjoittelun jälkeen 12.4 ja 22.4).

Viestintäkanava ja lisätietoja

- Opiskelija toimittaa harjoittelupaikkaan oman CV:nsä, jos ei ole jobiilipaikka, ja omat harjoittelunsa alustavat tavoitteensa harjoittelupaikkaansa vähintään 2 viikkoa ennen. Sitä ennen hän on myös toimittanut ne ohjaavalle opettajalleen nähtäväksi ja palautetta varten.

- Opiskelija sopii alku/väli ja loppuarviointikeskusteluista ohjaavan fysioterapeutin ja opettajan kanssa

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Fysioterapeuttikoulutuksen ammatillinen harjoittelu
Hylätyn harjoittelun arviointikriteerit
Harjoittelu on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta hyväksytyn harjoittelun kriteereitä.
Lisäksi harjoittelu arvioidaan hylätyksi jos:
Opiskelija
• ei ole määritellyt ja kirjannut tavoitteitaan, eikä ole esittänyt niitä ohjaajalle/ohjaavalle opettajalle sovitusti
• toimii epäeettisesti
o toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
o https://www.suomenfysioterapeutit.fi/wp-content/uploads/2018/01/Fysioterapeutin_Eettiset_Ohjeet_2014.pdf
• toimii vastoin työyksikön periaatteita ja ohjeita
o esim. ei noudata vaatetuksesta ja aseptiikasta annettuja ohjeita, suunniteltuja työaikoja
• ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä esitä poissaoloa korvaavaa suunnitelmaa
• ei palautteen ja itsereflektion pohjalta muuta toimintaansa
• vaarantaa ohjauksesta huolimatta toiminnallaan oman, asiakas-/potilasturvallisuuden ja/tai työyhteisön turvallisuuden.
• ei tee/palauta oppimistehtäviä sovitusti
• ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa
o opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Mikäli jokin edellä mainituista kriteereistä toteutuu, harjoittelu on hylätty.
Opiskelijan ohjaaminen, arviointi ja palaute on harjoittelun aikana jatkuva vastavuoroinen prosessi. Harjoittelun ohjaajan on otettava mahdollisimman hyvissä ajoin yhteys ohjaavaan opettajaan, jos opiskelijalla on harjoitteluun liittyviä haasteita.
Hylätty harjoittelu suoritetaan joko kokonaan uudestaan tai harjoittelua täydennetään sovitusti. Harjoittelun suorittamisen tavasta, harjoittelun määrästä ja ajankohdasta neuvottelee ohjaava opettaja harjoittelun ohjaajan ja opiskelijan kanssa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää teoreettisesti ja tutkia simulaatiotilanteessa asiakkaan toimintakyvyn muutoksia. Opiskelija osaa toteuttaa em. tilanteisiin liittyvää fysioterapiaa kun muutokset johtuvat erityisesti hermoston toiminnan rajoitteista.