Fysioterapiatiede, laatu ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE22-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 01.06.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
- Juho Korpi
- Pirjo Pennanen
- Taina Vahtera
Ajoitusryhmät
- Pfysis18A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Pfysis18B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS18BPFYSIS18B
-
PFYSIS18APFYSIS18A
Pienryhmät
- Pfysis18A
- Pfysis18B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.
Sisältö
Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.
Oppimateriaalit
Juhon osuus:
Luentomateriaali
Honkanen M., Jousimaa J., Komulainen J., Kunnamo I. & Sipilä R. 2016 (toim.). Hoitosuositustyöryhmien käsikirja. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. Viitattu 11.3.2018.
https://www.terveysportti.fi/dtk/khk/koti
Higgins JPT, Thomas J, Chandler J, Cumpston M, Li T, Page MJ, Welch VA (editors). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions version 6.0 (updated August 2019). Cochrane, 2019. Available from www.training.cochrane.org/handbook.
_______________________________________________-
Satu:
Opiskelijoiden oma tiedonhaku
Optiman materiaalit
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu
Pienryhmätyöskentely
____________________________________________
- Itsenäinen oppiminen: tietoa hakemalla ja arvioimalla, reflektoiden lukemalla ja sisäistämällä, kirjoittaen jäsentämällä. Tehtävien arviointityöskentelyn kautta eri näkökulmien havainnointi.
- Ryhmässä oppiminen: tiedon jäsentämis- , arviointi- ja sisäistämisreflektiot ja kirjallisten tuotosten tuottaminen.
/Satu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Juho osuus:
Verkkomateriaalista Optimatentti. Arvioidaan hyv-hyl (läpäisyraja 50%)
Suoritettava ennen 3.3. (B-ryhmä) / 19.4. (A-ryhmä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Juhon osuus:
Ryhmätehtävä tiedonhankinta, tiedon arviointi ja tiedon tiivistäminen
Arvioidaan hyväksytty - täydennettävä
__________________________________-
Sisällön jaksotus
Ke 8.1. 2h A+B Juho
Orientaatio opintojakson itsenäiseen työskentelyyn: itsenäinen opiskelu ja integrointi TULE-opintojaksoille
*Itsenäinen opiskelu suoritava ennen 3.3. (B-ryhmä) / vk 17 (A-ryhmä)
________________________________________________________________________
Itsenäinen opiskelu:
Verkkoluento: Näyttöön perustuva terveydenhuolto (70min)
Verkkoluento: Tutkimustieto (100min)
Verkkoluento: RCT-tutkimuksen harhariskin arviointi (60min)
Verkkoluento: Meta-analyysi (60min)
Verkkoluento: Tiedonhankinta (20min)
Kontaktiopetus muutettu etäohjaukseksi koronavirusepidemian vuoksi. Ryhmäkohtaisia ohjausaikoja voidaan sopia tarpeen mukaan.
________________________________________________________________________
Toteutussuunnitelman pohja: Taina Vahtera, muokannut Satu Takala
Lähitunnit orientoivat tehtäviin ja lähitynneillä pienryhmät työskentelevät yhdessä. Lähitunnille osallistuminen on pakollista. Poissaoloista opiskelija esittää s-postissa suunnitelman sitä, miten osoittaa osaamisensa poissaolon aikana käsitellyistä sisällöistä. Opiskelija harjoittelee fysioterapeutin ammatillista vastuuta ja toimintaa erityisesti ohjaus- ja opetus sekä tiedotustehtävissä.
Toteutussuunnitelman muutokset ovat mahdollisia ja tehtävät täydentyvät.
VKO 12 19.3. 2x45: Orientaatio opintojakson toteumaan, sisältöihin sekä työskentelytavan ja arviointitapojen esittely.
VKO 13 26.3. 2x45`: Laatutyöskentely ja kehittäminen fysioterapiassa kolmesta näkökulmasta: yrittäjäfysioterapeutti, työntekijäfysioterapeutti ja asiakas. Fysioterapian ydinosaamisen (2016) liittyminen fysioterapiatoiminnan kehittämiseen ja laadunhallintaan. Laadunhallinnan terminologiaa ja työkaluja.
VKO 15 7.4. 2x45`: Tiede ja tieteellinen toiminta, fysioterapian mallit / paradigmat ja niiden merkitys käytännön työssä. 2x45`: Tiedeteema jatkuu, penryhmät työskentelevät ohjatusti.
VKO 16 15.4. 4x45`: Laatuteeman syvennystä ja kertausta: organisaatioiden toiminnan laadun arviointi ja kehittäminen jatkuu: Käytännön sovellus fysioterapiaorganisaatioiden laadunarviointiin esimerkein. Laadunhallinta-käsitteen liittäminen fysioterapiakäytäntöihin.
16.4. 4 x 45`: Yrittäjyysteema sekä fysioterapiatyön kehittämisen syventäminen. Opintojakson päättäminen ja arviointi.
Täydentyy...
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähitunnille osallistuminen on pakollista.
Ryhmätyö ja tunneilla annettavat tehtävät arvioidaan hyv/hyl.?
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.