Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF58-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.05.2021 - 03.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Heli Arokki
  • Mary-Ann Kaukinen

Vastuuopettaja

Heli Arokki

Ryhmät

  • PTOIMS20
    Toimintaterapeutti (AMK), S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.

Sisältö

Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio

Oppimateriaalit

Itsleaening

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op=27t, jolloin 7x27t= 189t, joista 62h kontaktiopetusta

Sisällön jaksotus

2.9 4h info, yleistä lasten toimintaterapiasta, tt-prosessi
3.9 6h Lapsen normaalikehitys
6.9 8h Sensomot.perusvalmiuksien havainnointi, käytönnönharjoittelu B-ryhmä
9.9 8h Sensomot.perusvalmiuksien havainnointi, käytännönharjoittelu A-ryhmä
13.9 4h Toim. edistäminen - leikki
16.9 4h Kuvitteellisen leikin ilo, A-ryhmä
17.9 4h Kuvitteellisen leikin ilo, B-ryhmä
27.9.4h Toimintaterapia-arvioinnista ja DDDM
30.9 6h Arviointimenetelmät käytännössä, B-ryhmä
1.10 6h Arviointimenetelmät käytännössä A-ryhmä
7.10 6h Purku, A-ryhmä
8.10 6h Purku B-ryhmä
18.10 7h Terapian toteutus
22.10 6h Terapian toteutus
1.11 7h Kognitiiviset teoriat

Etätentti 12.11 klo 8.15-10.15

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Portfolio lapsen kehityksestä palautus, hks-hyl, +/- 1 numero
Kognitiivinen viitekehys, referaatit, hks-hyl
Tentti, numeerinen arviointi skaalalla 0-5