Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF58-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Heli Arokki

Vastuuopettaja

Heli Arokki

Ryhmät

  • PTOIMS21
    Toimintaterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.

Sisältö

Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio

Oppimateriaalit

Kirja: Aistimusten aallokossa - sensorisen integraation häiriö ja terapia
A.Jean Ayres

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä sekä tiimiopiskelua verkkoympäristössä. Lisäksi päiväkotiharjoittelu vk 37, joka kuuluu toiminnallisuuden edistämien 1 kokonaisuuteen. Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin. Päiväkodin (tai muun vastaavan paikan) opiskelija etsii itse. Ennakkotietona: sopivan ikäinen lapsi on 4-7-vuotias, mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op.
27hx7op= 189h, joista lähiopetusta on 44h. (huom! Leikin ilon-teoria n.4h, VMI, harjoittelut ja purusta 2h kuuluvat toiminnallisuuden edistämien 1 kokonaisuuteen)
Tiiminäyttö 4h

Portfolio:
Lapsen normaalikehitys si-viitekehyksessä
Leikin teoria.
Leikin arviointi ja sensomot.perusvalmiuksien havainnointi (opiskelija tekee itsenäisesti päiväkodissa tms. ympäristössä sopivan ikäiselle lapselle)
Pohdinta

Ennakkotehtävät
Jälkitehtävänä: näkö-, kuulo- ja liikuntavammaisen lapsen leikki
VMI- testin toteutus
Kognitiiviset teoriat ryhmätyö ja itsenäisenä työnä referaatti kognitiivisten teorioiden tai strategioiden käytöstä lasten/kouluikäisten terapiassa.
Terapiamenetelmä-ryhmätyö

Materiaalit ja tehtävänannot tarkemmin itslearningistä!

Sisällön jaksotus

29.8 4h Info ja Mitä on lasten toimintaterapia, toimintaterapiaprosessi
2.9 6h Normaalikehitys, Sensomotoriset perusvalmiudet, Si-viitekehys
5.9 7h Sensomot. perusvalmiuksien havainnointi, käytännönharjoitus
9.9 7h Leikin teoriaa, leikin arviointi ja leikin mahdollistaminen
vk 37 Tt-arvioinnista ja DDDM Verkko-opiskeluna ja harjoittelut
(harjoittelut liittyvät toiminnallisuuden edistäminen1 kokonaisuuteen)
19.9 7h Arviointimenetelmät, käytännönharjoitus
23.9 8h Terapian tavoitteet ja terapian toteutus
27.9 4h Purku
30.9 7h Terapian toteutus
6.10 7h Näyttö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Portfolio hyv/hyl, +/-1
Tuntiaktiivisuus +/-1
Kirjalliset työt tulee tehdä hyväksytysti
Näyttö
Itse- ja vertaisarviointi