Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BN73-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 31.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Hille Halonen
- Päivi Myllymäki
- Virpi Sulosaari
Ryhmät
-
YKLASK21Kliininen asiantuntija, K21
Tavoitteet
Opiskelija
• soveltaa ihmislähtöisen hoitotyön periaatteita palliatiivisessa hoidossa.
• perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
• kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
• tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
• soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
• laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
• edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.
Sisältö
Sisältö
• Potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen tukeminen palliatiivisessa hoidossa
• Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
• Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
• Ihmisten ja yhteisöjen voimaannuttaminen ja osallistaminen
• Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
• Kuolema mediassa
• Kuoleman kulttuuri
• Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Oppimateriaalit
Anttonen M. 2016. Kuoleman vaikeuden lievittäminen kuoleman todellisuuden kohtaavassa ja ohittavassa saattohoidossa. Substantiivinen teoria saattohoidosta potilaan, perheenjäsenen ja hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Hakola O., Kivistö S. ja Mäkinen V . 2014. Kuoleman kulttuurit Suomessa. Gaudeamus.
Opetusmenetelmät
Lähi/etäopetus, verkossa tapahtuva oppiminen painottuu (luennot digicampus), pienryhmätyöskentely lähi/etäopetuksess
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksossa painopisteenä on verkkopedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimispäiväkirja
Toiminnallinen pienryhmätehtävä
Mediatekstianalyysi
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältöteemat ovat
• Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
• Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
• Ihmisten ja yhteisöjen voimaannuttaminen ja osallistaminen
• Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
• Kuolema mediassa
• Kuoleman kulttuuri
• Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen HYL-HKS
Oppimistehtävä, hylätty - kiitettävä 5