•   Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen TH00BO20-3016 17.09.2021-31.12.2021  5 op  (PBIOS19B, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa kuvata kehittämis- ja tutkimusprosessin
    - tunnistaa työelämän kehittämistarpeita
    - osaa kuvata ja arvioida kehittämis- ja tutkimustyöhön soveltuvia menetelmiä
    - osaa kuvata ja arvioida aineistonkeruu-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
    - osaa arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
    - osaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä
    Opintojakson sisältö
    Sisältö

    - kehittämis- ja tutkimustoiminnan tarkoitus ja tavoitteet

    - kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus

    - kehittämis- ja tutkimusprosessi

    - aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät

    - kehittämistoiminnan menetelmät

    - luotettavuus ja eettisyys

    - työskentely moniammatillisessa opiskelijaryhmässä

    Vastuuopettaja

    Raini Tuominen

    Oppimateriaali

    Oppimateriaali ilmoitetaan itslearning verkko-alustan välilehdillä

    Tenttiä varten otetaan haltuun seuraava verkkomateriaali ja kirjallisuus:
    • Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
    • Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
    • Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi Oy

    Oppimismenetelmät

    Verkkotehtävät itsissä
    Verkkotentti
    Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.

    Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
    tasavälisellä asteikolla:
    35-41 = T1 (= 50-59 %)
    42-48 = T2 (= 60-69 %)
    49-55 = H3 (= 70-79 %)
    56-62 = H4 (= 80-89 %)
    63-70 = K5 (= 90-100 %)

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    17.09.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    14.09.2021 - 30.09.2021

    Ryhmä(t)
    • PBIOS19B
    • PBIOS19A
    • PBIOS18A
    • PBIOS18B
    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Ohjausvastuut

    Raini Tuominen vastuuopettaja, bioanalyytikkoryhmät

    Toteutuksen muut opettajat, jotka myös vastaavat tehtävien ohjauksesta ja arvioinnista:
    - Niina Katajapuu
    - Irina Katajisto-Korhonen
    - Sari Silmäri
    - Tuija Suominen-Romberg

    Lisätietoja

    - Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa, kolme kertaa lukuvuodessa; kevät, kesä ja syksytoteutukset.
    Syksy 2021 toteutus välillä 17.9-30.11.21, ilmoittautuminen alkaa 14.9.21
    Kesä 2021 toteutus ajanjaksolla 1.6.-31.8.21

    Opintojakso toteutuu kokonaan verkkototeutuksena its-verkko-oppimisalustalla.
    - Verkkotehtäviä voi pohtia muiden toteutukseen osallistuvien kanssa, mutta jokainen tekee oman
    opintosuorituksen. .

    - Opintojakso tulee olla suoritettu ennenkuin opinnäytetyön suunnitelma voidaan hyväksyä

    Koulutus

    Bioanalyytikkokoulutus

    Arviointiasteikko

    H-5

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tenttipäivät syksyn 2021 toteutuksessa:
    ks. its -> arviointi ja palaute

    Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä.

    Pedagogiset toimintatavat

    Itsenäiset verkkotehtävät itsissä
    Verkkotentti
    Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
    Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus

    Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.

    Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    5op = 135h opiskelijan työtä
    itslearning -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti

    Sisältö ja ajoitus

    Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso itslearning alustalla 17.9.-30.11.2021

    - Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
    - Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
    - Näyttöön perustuva toiminta
    - Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
    - Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
    - Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
    - Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
    - Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
    - Tehtävät ja tentti em. osa-alueista