•   Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen TH00BO20-3032 01.08.2022-31.12.2022  5 op  (PRÖNTS20) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa kuvata kehittämis- ja tutkimusprosessin
    - tunnistaa työelämän kehittämistarpeita
    - osaa kuvata ja arvioida kehittämis- ja tutkimustyöhön soveltuvia menetelmiä
    - osaa kuvata ja arvioida aineistonkeruu-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
    - osaa arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
    - osaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä
    Opintojakson sisältö
    Sisältö

    - kehittämis- ja tutkimustoiminnan tarkoitus ja tavoitteet

    - kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus

    - kehittämis- ja tutkimusprosessi

    - aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät

    - kehittämistoiminnan menetelmät

    - luotettavuus ja eettisyys

    - työskentely moniammatillisessa opiskelijaryhmässä

    Vastuuopettaja

    Säde Huhtanen

    Oppimateriaali

    Kuvaus löytyy Itsyssä.

    Oppimismenetelmät

    Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä
    Verkkotentti
    Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
    Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
    Opintojakson arviointi on HYL-5 - asteikolla, loppuarvosana määräytyy tentin perusteella. Kaikki tehtävät pitää olla hyväksytyst suoritettuina.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    01.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    02.07.2022 - 31.07.2022

    Ryhmä(t)
    • PRÖNTS20
    Vastuuyksikkö

    Terveys ja hyvinvointi

    Koulutus

    Hammasteknikon koulutus, Röntgenhoitajakoulutus

    TKI-osuus

    0.00 op

    Verkko-opetuksen osuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti tehdään Itsissä.

    Pedagogiset toimintatavat

    Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
    Verkko-opiskelu
    Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
    Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä; Verkkotentti;Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi.
    Opiskelijan työmäärä on 135h(5op).

    Sisältö ja ajoitus

    Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Itsissä. Opintojaksosta on yleensä kevät, kesä ja syksy toteutus. Jos opintojakso jää kesken, on sitä mahdollisuus jatkaa tekemättömien tehtävien osalta samassa tai seuraavassa toteutuksessa. Tämä on hyvä sopia erikseen opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa. Jos tarve, hän avaa osallistumisen seuraavaan toteutukseen. Jokaiseen toteutukseen liittyvät tentit joilla on tarkka aukioloaika.


    Syksy 2022:
    Tentit:-



    Sisältö:
    Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
    - Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
    - Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
    - Näyttöön perustuva toiminta
    - Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
    - Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
    - Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
    - Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
    - Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
    - Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
    Tavoitteet:
    Opiskelija osaa
    •tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
    •tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
    •käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
    •tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
    •tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
    •selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita