Siirry suoraan sisältöön

Etiikka, viestintä ja vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BO44-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2019 - 20.01.2020

Ajoitus

24.02.2020 - 29.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Opettaja

  • Tiina Nurmela
  • Reijo Aunio
  • Saara Laaksonen
  • Jaana Uuttu
  • Anna-Maija Karapuu

Vastuuopettaja

Saara Laaksonen

Tavoitteet

Opiskelija
• Tietää sosiaali- ja terveysalan työssä olennaiset eettisen toiminnan periaatteet
• Tuntee asiakkaan yksilöllisen ja ammatillisen kohtaamisen perusteet
• Tietää asiakastilanteissa ja työssä ammatillisten toiminnan periaatteet
• Tunnistaa eettisiä haasteita vuorovaikutustilanteissa ja pohtii niissä toimimista
• Kehittää omia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan sekä eettistä osaamistaan erilaisissa opiskelu- ja työtilanteissa sosiaali- ja terveysalalla

Sisältö

• Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet
• Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin
• Laki, uskonto ja eettiset periaatteet asiakastyössä
• Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
• Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä

Oppimateriaalit

Kaikki materiaali Optimasta ja
Leino-Kilpi Helena & Välimäki Maritta. 2014. Etiikka hoitotyössä. Sanoma Pro. 8. uud. painos.
Luvut: 1-8.
Kirja tai E-kirja: Mönkkönen Kaarina. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus Oy. Koko kirja.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Optimatentti viikko 16
Uusintatentti viikko 18

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yksilötehtäviä, ryhmätehtäviä, chat-keskustelu, case-pohjaisia tehtäviä, video-analyysejä ja yksilötentti verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teema 1, noin 20 tuntia opiskelijan työtä, kaksi palautettavaa tehtävää.
Teema 2, noin 15 tuntia työtä, kolme tehtävää.
Teema 3, noin 15 tuntia työtä, kaksi tehtävää.
Teema 4, noin 25 tuntia työtä, viisi tehtävää ja online-keskustelu.
Optimatentti, noin 60 tuntia luettavaa.

Sisällön jaksotus

AJOITUS: viikot 9-18
SISÄLTÖ:
Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet
Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin
Laki, uskonto ja eettiset periaatteet asiakastyössä
Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä
TEEMAT:
Teema 1: Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet, viikko 9
Teema 2: Laki ja eettiset periaatteet asiakastyössä, viikko 10
Teema 3: Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin, viikko 12
Teema 4: Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä, viikko 14
Optimatentti, viikko 15

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolle ei ole edeltävyysvaatimuksia, mutta hyvä suomen kielen hallinta on välltämätön. Opiskelijat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojaksolle hakevan on huomioitava, että opintojakso ei välttämättä korvaa ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opintoihin kuuluvia etiikan ja filosofian opintoja, Korkeakoulut päättävät opintojakson tutkintojen opintojen korvaamisesta ja opintoihin sisällyttämisestä omien linjaustensa mukaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty.
Oppimistehtävien suorittaminen sovitusti ja aikataulussa.
Verkkotehtävien suorittaminen, niin että näytetään omaa eettistä ja vuorovaikutuspohdintaa ja hyödynnetään monipuolisia oppimislähteitä.
Aktiivinen verkkokeskusteluun ja -työskentelyyn osallistuminen.
Opintojaksopalautteen antaminen opintojakson päättyessä.