Etiikka, viestintä ja vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BO44-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2019 - 20.01.2020
Ajoitus
24.02.2020 - 29.04.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Opettaja
- Tiina Nurmela
- Reijo Aunio
- Saara Laaksonen
- Jaana Uuttu
- Anna-Maija Karapuu
Vastuuopettaja
Saara Laaksonen
Tavoitteet
Opiskelija
• Tietää sosiaali- ja terveysalan työssä olennaiset eettisen toiminnan periaatteet
• Tuntee asiakkaan yksilöllisen ja ammatillisen kohtaamisen perusteet
• Tietää asiakastilanteissa ja työssä ammatillisten toiminnan periaatteet
• Tunnistaa eettisiä haasteita vuorovaikutustilanteissa ja pohtii niissä toimimista
• Kehittää omia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan sekä eettistä osaamistaan erilaisissa opiskelu- ja työtilanteissa sosiaali- ja terveysalalla
Sisältö
• Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet
• Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin
• Laki, uskonto ja eettiset periaatteet asiakastyössä
• Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
• Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä
Oppimateriaalit
Kaikki materiaali Optimasta ja
Leino-Kilpi Helena & Välimäki Maritta. 2014. Etiikka hoitotyössä. Sanoma Pro. 8. uud. painos.
Luvut: 1-8.
Kirja tai E-kirja: Mönkkönen Kaarina. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus Oy. Koko kirja.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Optimatentti viikko 16
Uusintatentti viikko 18
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yksilötehtäviä, ryhmätehtäviä, chat-keskustelu, case-pohjaisia tehtäviä, video-analyysejä ja yksilötentti verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teema 1, noin 20 tuntia opiskelijan työtä, kaksi palautettavaa tehtävää.
Teema 2, noin 15 tuntia työtä, kolme tehtävää.
Teema 3, noin 15 tuntia työtä, kaksi tehtävää.
Teema 4, noin 25 tuntia työtä, viisi tehtävää ja online-keskustelu.
Optimatentti, noin 60 tuntia luettavaa.
Sisällön jaksotus
AJOITUS: viikot 9-18
SISÄLTÖ:
Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet
Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin
Laki, uskonto ja eettiset periaatteet asiakastyössä
Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä
TEEMAT:
Teema 1: Etiikan, viestinnän ja vuorovaikutuksen keskeiset käsitteet, viikko 9
Teema 2: Laki ja eettiset periaatteet asiakastyössä, viikko 10
Teema 3: Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan asiakastyön eettisiin haasteisiin, viikko 12
Teema 4: Asiakkaiden ja työtovereiden kohtaaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Näkökulmia erilaisten viestintäympäristöjen ja välineiden käyttöön asiakastyössä, viikko 14
Optimatentti, viikko 15
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle ei ole edeltävyysvaatimuksia, mutta hyvä suomen kielen hallinta on välltämätön. Opiskelijat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintojaksolle hakevan on huomioitava, että opintojakso ei välttämättä korvaa ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opintoihin kuuluvia etiikan ja filosofian opintoja, Korkeakoulut päättävät opintojakson tutkintojen opintojen korvaamisesta ja opintoihin sisällyttämisestä omien linjaustensa mukaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty.
Oppimistehtävien suorittaminen sovitusti ja aikataulussa.
Verkkotehtävien suorittaminen, niin että näytetään omaa eettistä ja vuorovaikutuspohdintaa ja hyödynnetään monipuolisia oppimislähteitä.
Aktiivinen verkkokeskusteluun ja -työskentelyyn osallistuminen.
Opintojaksopalautteen antaminen opintojakson päättyessä.