Siirry suoraan sisältöön

Kehittämismenetelmäosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP37-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 31.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Opettaja

  • Tiina Murto
  • Marjo Salmela

Ryhmät

  • YTEKEK21
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K21
  • YKUHSK21
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YGEROK21
    Gerontologinen asiantuntijuus, K21
  • YKLASK21
    Kliininen asiantuntija, K21
  • YTEEDK21
    Terveyden edistämisen koulutus, K21

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· johtaa työelämän kehittämisprojektia
· hyödyntää projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
· käyttää tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
· suunnitella kehittämisprojektinsa tuotosten implementoinnin

Sisältö

· Osallistavan työelämän kehittämisprojektin suunnittelu
· Kehittämisprojektin hallinta ja johtaminen
· Työelämän kehittämismenetelmät
· Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten implementointi

Oppimateriaalit

Itslearningissa ovat linkit kirjallisuuteen, www-sivuille ja opetusvideoihin.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen ja ryhmätyöskentely. 4 oppimistehtävää, joista kaksi yksilötehtävää ja kaksi ryhmätehtävää.

Ryhmätehtävät tehdään pääsääntöisesti omassa tuutorryhmässä (tai muutoin sovituissa ryhmissä, jolloin ryhmän kokoonpanon ja tarkan jäsenmäärän päättävät ryhmät itse). Helpointa on jakautua tuutorryhmiin KEME-ryhmätöitä varten. Koko ryhmän vastuuopettajatuutor ilmoittaa ryhmälle tuutorryhmäjaon mahdollisimman pian sen jälkeen, kun olette ilmoittaneet alustavan opinnäytetyön aiheenne (yleensä ennen toista lukujärjestyksen mukaista kontaktitapaamista). Tuutorryhmien koko vaihtelee ollen suurimmillaan jopa 12. Tällöin KEME-ryhmätöitä varten täytyy tuutorryhmäkin jakaa vielä puoliksi, sillä yhdessä KEME-ryhmässä voi olla jäseniä 4-6.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiä ei ole.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-toteutus: tarkemmat tiedot tehtävistä löydät Itslearningista. Opintojakson aloitusinfo sovittuna ajankohtana kontaktitunnilla.

Oppimistehtävät Itslearningissa ohjaavat pedagogisia ratkaisuja osatehtävittäin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
1. Kehittämisprojektin prosessi (yksilötehtävä)
2. Kehittämisen menetelmät (ryhmätehtävä): posteri valitusta menetelmästä ja vertaispalaute muiden ryhmien postereista
3. Kehittämistoiminnan johtaminen: essee (yksilötehtävä)
4. Arviointi ja leivttäminen: essee (ryhmätehtävä)

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· johtaa työelämän kehittämisprojektia
· hyödyntää projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
· käyttää tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
· suunnitella kehittämisprojektinsa tuotosten implementoinnin

Sisältö:
- Osalliistavan työelämän kehittämisprosessin suunnittelu
- Kehittämisprojektin hallinta ja johtaminen
- Osallistavia työelämän kehittämismenetelmiä
- Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten juurruttaminen / implementointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistoiminnan johtaminen (yksilötyö): T1 - K5 (arviointikriteerit Itslearningissa)
Muut tehtävät: hyväksytty / hylätty

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista sovitussa aikataulussa.