Kehittämismenetelmäosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP37-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 31.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Tiina Murto
- Marjo Salmela
Ryhmät
-
YTEKEK21Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K21
-
YKUHSK21Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
-
YGEROK21Gerontologinen asiantuntijuus, K21
-
YKLASK21Kliininen asiantuntija, K21
-
YTEEDK21Terveyden edistämisen koulutus, K21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· johtaa työelämän kehittämisprojektia
· hyödyntää projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
· käyttää tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
· suunnitella kehittämisprojektinsa tuotosten implementoinnin
Sisältö
· Osallistavan työelämän kehittämisprojektin suunnittelu
· Kehittämisprojektin hallinta ja johtaminen
· Työelämän kehittämismenetelmät
· Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten implementointi
Oppimateriaalit
Itslearningissa ovat linkit kirjallisuuteen, www-sivuille ja opetusvideoihin.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely. 4 oppimistehtävää, joista kaksi yksilötehtävää ja kaksi ryhmätehtävää.
Ryhmätehtävät tehdään pääsääntöisesti omassa tuutorryhmässä (tai muutoin sovituissa ryhmissä, jolloin ryhmän kokoonpanon ja tarkan jäsenmäärän päättävät ryhmät itse). Helpointa on jakautua tuutorryhmiin KEME-ryhmätöitä varten. Koko ryhmän vastuuopettajatuutor ilmoittaa ryhmälle tuutorryhmäjaon mahdollisimman pian sen jälkeen, kun olette ilmoittaneet alustavan opinnäytetyön aiheenne (yleensä ennen toista lukujärjestyksen mukaista kontaktitapaamista). Tuutorryhmien koko vaihtelee ollen suurimmillaan jopa 12. Tällöin KEME-ryhmätöitä varten täytyy tuutorryhmäkin jakaa vielä puoliksi, sillä yhdessä KEME-ryhmässä voi olla jäseniä 4-6.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-toteutus: tarkemmat tiedot tehtävistä löydät Itslearningista. Opintojakson aloitusinfo sovittuna ajankohtana kontaktitunnilla.
Oppimistehtävät Itslearningissa ohjaavat pedagogisia ratkaisuja osatehtävittäin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät:
1. Kehittämisprojektin prosessi (yksilötehtävä)
2. Kehittämisen menetelmät (ryhmätehtävä): posteri valitusta menetelmästä ja vertaispalaute muiden ryhmien postereista
3. Kehittämistoiminnan johtaminen: essee (yksilötehtävä)
4. Arviointi ja leivttäminen: essee (ryhmätehtävä)
Sisällön jaksotus
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· johtaa työelämän kehittämisprojektia
· hyödyntää projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
· käyttää tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
· suunnitella kehittämisprojektinsa tuotosten implementoinnin
Sisältö:
- Osalliistavan työelämän kehittämisprosessin suunnittelu
- Kehittämisprojektin hallinta ja johtaminen
- Osallistavia työelämän kehittämismenetelmiä
- Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten juurruttaminen / implementointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoin AMK: maksimi 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistoiminnan johtaminen (yksilötyö): T1 - K5 (arviointikriteerit Itslearningissa)
Muut tehtävät: hyväksytty / hylätty
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista sovitussa aikataulussa.