Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön suunnitelma (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP80-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.01.2021 - 31.07.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

9 op

TKI-osuus

9 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 25

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Opettaja

  • Hille Halonen
  • Ritva Laaksonen-Heikkilä
  • Katja Heikkinen
  • Anssi Lähde
  • Liisa Tiittanen
  • Sanna-Maria Nurmi

Ryhmät

  • YTEEDK21
    Terveyden edistämisen koulutus, K21

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit

Sisältö

· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute

Oppimateriaalit

Kehittämisprojektin aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Optima-oppimisympäristön materiaaleissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1) Kehittämisprojektin suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaisarviointi

Kehittämisprojektin suunnitelman laadintaa edeltää hyväksytty, kirjallisesti tuotettu ideavaiheen kuvaus sekä hyväksytty kirjallisuuskatsaus aihealueesta, yhteensä 223 t. Seminaariesitykset ja vertaisarvioinnit yhteensä 20 t. Tiedonhankinnan verkkokurssi 27 t.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kehittämisprojektin suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat

Sisällön jaksotus

- Ideaseminaari
- Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi (1 op)
- Kirjallisuuskatsaus
- Kehittämisprojektin suunnitelma, tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä
- Suunnitelmaseminaari
- Opinnäytetyösopimus
- Vertaispalaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen projektisuunnitelman lisäksi hyväksyttyä projekti-ideaa sekä siihen liittyvää hyväksyttyä kirjallisuuskatsausta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, kehittämisprosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, projektin johtaminen ja oma asiantuntijuus.