Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen tietoperusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP94-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 01.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Opettaja

  • Ritva Laaksonen-Heikkilä
  • Minna Salakari

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • YTEDS21V
    Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S21

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· tunnistaa väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana
· terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset
· terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat
· käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan
· analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämisen

Sisältö

· terveyden edistämisen arvo- ja tietoperusta
· salutogeneesi, terveyden lukutaito ja sen tukeminen, omahoito (itsehoito) ym.
· kansainväliset ja kansalliset ohjelmat ja strategiat · elämänkaariajattelu, ympäristöterveys, kulttuurihyvinvointi, väestön lukutaito
· väestön terveyden ja hyvinvoinnin arviointi
· terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset)
· terveyden edistämisen tulevaisuus ja kehittämishaasteet

Oppimateriaalit

Kirjatentti: Ståhl T. ja Rimpelä A. (toim.) 2010. Terveyden edistäminen tutkimuksen ja päätöksenteon haasteena. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL): 9. Luettavissa: http://www.julkari.fi/handle/10024/80332

Muu materiaali nähtävillä sähköisessä oppimisympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjatentti .2021 klo , uusintamahdollisuudet (max. kaksi (2) kertaa) sovitaan ryhmän kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät: TÄSMENTYY VIELÄ
Verkkokeskustelu ajalla .2021,
Kirjatentti .2021 klo
Ryhmätehtävä, jossa yksilöllinen pohdintaosuus ja näiden palautus 2021

Ohjeet sähköisessä oppimisympäristössä.

Opintojakson työmäärä:

Kirjatentti 4 tuntia
Pari/ryhmätehtävä 19 tuntia
Verkkokeskustelu 4 tuntia
Itsenäinen opiskelu 100 tuntia
Lähiopetus 8 tuntia etänä

5op = 135tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi kirjatentti, yksi ryhmätyö (kirjallinen työ), yksilöllinen pohdintaosuus ryhmätyöhön sekä osallistua aktiivisesti lähiopetukseen, verkkokeskusteluun ja seminaareihin.
Opetus toteutuu seuraavasti:
1.9.2021 Orientaatio ja tehtäväksiannot
29.9-30.9.2021 Lähiopetus etänä
Kirjatentti
Kyselytunti
3.11.2021 Lähiopetus etänä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti: hyväksytty / hylätty
Pari/Ryhmätehtävä: 1-5
Verkkokeskustelu: hyväksytty / hylätty

Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit
sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit

Hylätty (0)

Hylätty (0): Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista
sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit sähköisessä oppimisympäristössä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Katso lisäksi
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Katso lisäksi
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.

Katso lisäksi
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit