Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen kehittyvät toimintaympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP95-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.06.2020 - 31.08.2020

Ajoitus

25.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Opettaja

  • Ritva Laaksonen-Heikkilä

Ryhmät

  • YTEEDK20
    Terveyden edistämisen koulutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida terveyden edistämisen tulevaisuuden haasteita ja etsiä ratkaisuja niihin
· kehittää terveyden edistämisen rakenteita ja tunnistaa kehittämishaasteet osaksi modernin yhteiskunnan kehitystä
· syventää tietämystään terveyden edistämisen yritystoiminnasta ja tunnistaa yritystoiminnan mahdollisuuksia omalla toimialallaan
· tunnistaa ja kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja terveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
· kehittyy terveyden edistämisen kansainvälisenä toimijana

Sisältö

· terveyden edistämisen asiantuntijuus · terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset, SOTE-uudistus)
· sisäinen yrittäjyys ja itsensä johtaminen · terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja oppiminen (elinikäinen oppiminen, modernit oppimisympäristöt, innovaatiopedagogiikka ja innovatiiviset ongelmanratkaisutaidot)
· kansainväliset toimintaympäristöt terveyden edistämisessä
· innovaatiokyvykkyys osana terveyden edistämistä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Paritehtävä: Tutustukaa pareittain (tai yksin) yhteen sote-alan yritykseen, jonka toimintakenttänä ja/tai perustehtävänä on terveyden ja/tai hyvinvoinnin edistämisen. Selvittäkää yrityksen perustehtävä ja tarjottavat palvelut. Pohtikaa/arvioikaa miten terveyden edistäminen on yrityksessä ymmärretty.
Yksilötehtävä: Visioi tutkimus- ja muun näyttöön perustuvan kirjallisuuden perusteella suomalaisten terveys ja terveyshaasteet vuonna 2050. Voit kohdentaa työsi tietyn väestöryhmän terveyteen. Laadi tästä kirjallinen työ (max 8-10 sisältösivua), johon sisältyy johdanto, itse otsikoidut sisältösivut sekä pohdinta ja lähdeluettelo

Opintojakson työmäärä 5op (=135t)
Lähiopetus12 t
Paritehtävä 23 t
Yksilötehtävä 25 t
Itsenäinen työskentely 75t

Sisällön jaksotus

· terveyden edistämisen asiantuntijuus · terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset, SOTE-uudistus)
· sisäinen yrittäjyys ja itsensä johtaminen · terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja oppiminen (elinikäinen oppiminen, modernit oppimisympäristöt, innovaatiopedagogiikka ja innovatiiviset ongelmanratkaisutaidot)
· kansainväliset toimintaympäristöt terveyden edistämisessä
· innovaatiokyvykkyys osana terveyden edistämistä

Sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet
Yrittäjyys sosiaali- ja terveyspalveluissa

Toteutus:
25.8.2020 lähiopetus klo 12.30-15.45 Orientaatio aiheeseen ja opintojakson esittely tehtävineen.

Paritehtävän/yksilötehtävän yritysehdotukset viimeistään 28.8.2020 ja esittelydiat 1.9.2020. palautuslaatikkoon.

3.9.2020 lähiopetus klo 8.15-11.30. Sari Asteljoki kertoo yrittäjyydestä. Lisäksi paritehtävän esittely.

4.9.2020 klo 10.00-14.00 Terveyden edistämisen pedagoginen osaaminen ja ongelmanratkaisu. Kansainvälinen näkökulma terveyden edistämiseen.

Tulevaisuustehtävän (numeerisesti arvioitava yksilötyö) palautus 30.9.2020 palautuslaatikkoon.

7.10.2020 klo 8.15-11.30 Seminaari, jossa esitellään tulevaisuustehtävien keskeiset seikat

Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla hyväksytysti tehtyinä ja palautettuina, jotta saat arvosanan rekisteriin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max.5 opiskelijaa mukaan.

Arviointiasteikko

H-5