Ohjausosaamisen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ01-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 31.03.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 01.06.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Anssi Lähde
- Eeva Timonen-Kallio
Ryhmät
-
YERISOS20Erityissosiaaliohjaus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen keskeisiä sisältöjä sekä osaa itsenäisesti soveltaa omaa ohjausorientaatioitaan ja -näkökulmiaan ammatillisessa työskentelyssä.
Sisältö
Ohjausosaamisen orientaatioita
Sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen ammatilliset sisällöt (yleinen taso)
Asiakasprosessianalyysit asiakasryhmittäin
Moniammatillinen yhteistyö
Palvelumuotoilu ja asiakkuus Kokemus- ja käyttäjäasiantuntijuus
Oppimateriaalit
ks. ITS learning
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutetaan etäopetuksena käyttäen monipuolisesti verkkopedagogiikan mahdollisuuksia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä I: haastattelutehtävä
Oppimistehtävä II : pp-esitys Ohjaaminen osaamisena
Sisällön jaksotus
Ohjaamisen eri orientaatiot ja ohjaustyön rajapinnat
Ohjaaminen ammattina ja osaamisena
20.1. 8.15-11.45 Aloitus
21.1. 8.15-15.45 Tehtävien työstäminen
10.2, 8.15-15.45 Haastattelutehtävän käsittely
11.2., 8.15-15.45 Ohjausosaamisen tasot: työskentely Sotetie -hankkeen aineiston pohjalta
10.3. 8.15-15.45 Tehtävän 2 esitykset
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen opintojen tarjontaa 5 opiskelijapaikkaa. YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Haastattelutehtävän raportti, numeerinen arviointi
Ohjaustyön käsitteellistäminen ja konkreettinen kuvaus
- haastattelun aihepiiri ja toimintaympäristö
- kirjallisuuden hyödyntäminen, ohjaamisen substanssi
- analyysi, tulokset, johtopäätökset
Esitys, verkkotapaamiset, itsenäinen työskentely, hyväksytty.
Hylätty (0)
Jokin tehtävän osa-alue puuttuu kokonaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- haltuunotto perustasolla
- kirjallisuutta hyödynnetty niukasti
- tulokset ja johtopäätökset osittain esitetty
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- selkeä haltuunotto ja kuvaus, kirjallisuutta hyödynnetty monipuolisesti
- kaikki tehtävän osa-alueet raportoitu
- tuloksia ja johtopäätöksiä esitetty perustellusti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- ohjaustyön viitekehyksen ja käytännön synteesi nähtävissä
- tulokset ja johtopäätökset esitetty kehittäen ohjaustyön sisältöjä
- kaikki tehtävän osa-alueet raportoitu kiitettävästi