Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ02-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 01.03.2023

Ajoitus

16.03.2023 - 10.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus

Opettaja

  • Kari Salonen
  • Anne Puuronen
  • Anne Rouhelo
  • Eeva Timonen-Kallio

Ryhmät

  • YERISOS22
    Erityissosiaaliohjaus
  • 10.05.2023 08:15 - 11:45, Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus TH00BQ02-3003, YERISOS22, 23 hlö
  • 10.05.2023 12:30 - 16:00, ONT-suunnitelma, YERISOS22. 2 x 11 hlö

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää keskeiset hyvinvointipalvelut, osaa eritellä niiden muutossuuntia ja –painopisteitä sekä ky-kenee hyödyntämään niitä ammatillisessa työssään asiakasryhmäkohtaisesti.

Sisältö

SOTE 2021–2030
Alueelliset palvelutuotantomallit
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut

Oppimateriaalit

Löytyvät Its-learning-kurssikortista

Opetusmenetelmät

Tehtävät ITSissä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät on eritelty tarkemmin ITSissä:
Jaksoraportti (3 op)
Verkkotehtävät & SWOT-analyysi (1 op)
Opetus & esitykset (1 op)

Sisällön jaksotus

16.3. klo 9-15.45 lähiopetus kampuksella
12.4. klo 9-15.45 lähiopetus kampuksella
19.4. klo 9-15.45 lähiopetus kampuksella
10.5. klo 8.15-11.30 lähiopetus kampuksella

Sote-hallinnonuudistus 2022–2032
Valtionhallinto-, hyvinvointialue- ja kuntatason tarkastelu
Maakunnallisen hyvinvointialueen palvelutuottajamallit
Hyvinvoinnin tuottaminen kunnissa
Sote-palvelujen digitalisaatio ja tietohallinto

Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jaksoraportti 3 op - täydennettävä - K5
Verkkotehtävät 1 p - täydennettävä / hyväksytty
Opetus & esitykset 1 op - täydennettävä / hyväksytty

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.