Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvoinnin kontekstit (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.09.2020 - 31.10.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 13

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Marja Susi
  • Anna-Mari Rosenlöf

Ryhmät

  • YKUHSK20
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
· tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä
· hyödyntää ja toteuttaa muotoja ja menetelmiä eri toimintaympäristöissä, palveluprosesseissa ja eri ympäristöissä, tiloissa, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
· hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista kulttuurihyvinvoinnin sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen.
· suunnitella ja toteuttaa kulttuurihyvinvointipalveluja ammattimaisesti; tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
· hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi toimialana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina.
· tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
· tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.

Sisältö

2. Kulttuurihyvinvoinnin kontekstit:

Kulttuurihyvinvoinnin edistämisen ja alan kehittämisen menetelmiä ja toimintaympäristöjä Kulttuurihyvinvointi-moduulissa käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden kehittämiseen vaadittavaa ydinosaamista. Tämä osaaminen on yksilö-, ryhmä- ja yhteisöosaamista.

· Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
· Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.
· Opintojaksossa vahvistetaan sosiaali-, terveys- ja taidealojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä.
· Opintojaksossa sosiaali-, taide- ja terveysalan opiskelijat työskentelevät yhdessä moniammatillisessa kulttuurihyvinvoinnin toimintaympäristössä.
· Opintojaksossa saadaan sekä teoreettisia että käytännön työkaluja kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja siihen liittyvään suunnitteluun eri toimintaympäristöissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
· Opintojaksossa saadaan teoreettisia ja käytännön työkaluja hyvinvoinnin, osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusten edistämiseen oman työkentän puitteissa ja mahdollisille uusille alueille
· Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen suhteessa kulttuurihyvinvointialaan
· Monitaiteisissa ja monialaisissa tiimeissä toimiminen

· Kulttuurihyvinvointialan ansainta ja systeeminen ajattelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-lähiopetus, itsenäiset tehtävät ja ryhmätehtävät
-ennakkotehtävät ja oma portfolio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson osaamistavoitteet
tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja, näkökulmia ja kehittämistehtäviä
• hyödyntää osaamistaan eri toimintaympäristöissä, palveluprosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
• hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista kulttuurihyvinvoinnin sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen
• suunnitella kulttuurihyvinvointipalveluja ammattimaisesti sekä tilaaja- ja osallistujalähtöisesti
• hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi toimialana, näkökulmana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina
• tunnistaa kulttuurihyvinvoinnin alalla toimivien eri ammattikuntien ydinosaaminen, nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet
kehittää uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö:

- Kulttuurihyvinvoinnin edistämisen ja alan kehittämisen tapoja ja toimintaympäristöjä

- Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen suhteessa kulttuurihyvinvointialaan

- Monitaiteisissa ja monialaisissa tiimeissä toimiminen

- Kulttuurihyvinvointialan ansainta ja systeeminen ajattelu

Opintojakso pohjautuu Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -jaksolla opitulle.

Kulttuurihyvinvointi-opintojaksolla käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden kehittämiseen vaadittavaa ydinosaamista. Tämä osaaminen on yksilö-, ryhmä- ja yhteisöosaamista.

Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.

Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.

Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys- ja taidealojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä.

Opinnoissa sosiaali-, taide- ja terveysalan opiskelijat työskentelevät yhdessä moniammatillisessa kulttuurihyvinvoinnin toimintaympäristössä.

Torstai 27.8. klo 10.45 - 14.30: Teema: Arviointi

Perjantai 28.8. klo 15.15 - 16.30 Teema: Rahoitus

Torstai 24.9. klo 14.45 - 16.30 Teema: Toimintaympäristöt

Perjantai 25.9. klo 9.00 - 12.00 Teema: Argumentointi

Torstai 22.10. klo 10.45 - 16.30 Teema: Toimintaympäristöt

Torstai 26.11. klo 14.45 - 16.30 Teema: Kulttuurihyvinvointialan ansainta

Torstai 10.12. klo 9.45 - 12.00 Teema: Oman osaamisen jäsentäminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty