Siirry suoraan sisältöön

Jatkuva laadun parantaminen laboratoriossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ58-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, bioanalytiikan kehittämisosaaminen

Opettaja

  • Krista Salo-Tuominen

Ryhmät

  • YKLABS22
    Kliininen asiantuntija, bioanalytiikka (ylempi AMK), S22

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.

Sisältö

Kliinisen laboratoriotoiminnan kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset, standardit sekä näyttöön perustuva tieto
Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
Kliinisen laboratoriotoiminnan laadunarvioinnin menetelmät
Auditointi ja akkreditointi
Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen

Opetusmenetelmät

Itsenäinentyöskentely
Tuutorointi
Luennot
Seminaari

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkototeutus Metropolian Moodle ympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija laatii kirjallisuuskatsauksen opintojakson teemojen mukaisesti,
135 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö koostuu seuraavista osa-alueista
-Kliinisen laboratoriotoiminnan kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset, standardit sekä näyttöön perustuva tieto
-Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
-Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
-Kliinisen laboratoriotoiminnan laadunarvioinnin menetelmät
-Auditointi ja akkreditointi
-Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelijan kyky käyttää standardeja ja näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkitystä toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä on niukkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvata kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.